DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12234104
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CÀMARA TURULL, MARC
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
alexanderjose.hernandez@urv.cat
marc.camara@urv.cat
julia.vidal@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, ALEXANDER JOSÉ
CÀMARA TURULL, MARC
VIDAL RUIZ, JÚLIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="MsoNoSpacing">Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</p><p class="Cuerpo"> Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, conceptes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o els canvis en les narratives periodístiques. Els estudiants s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer “l'ortodòxia periodística”, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn de complexitat. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística. <div><style> Fonaments del periodisme és una assignatura adaptada a la modalitat on-line per al curs 2020-21. És un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, conceptes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o els canvis en les narratives periodístiques. Els estudiants s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer “l'ortodòxia periodística”, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn de complexitat. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística. </div> </body> </html> </style> </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i sap aplicar correctament els fonaments del llenguatge escrit aplicat als diversos gèneres periodístics
 A7 Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Coneix els drets i els deures professionals del periodista, tal i com estan recollits en la legislació vigent i en el codi deontològic
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
A. Bases teòriques i criteris periodístics A1. La professió periodística
A2. Els gèneres del periodisme
A3. Els criteris de noticiabilitat
A4. Ètica periodística i codi deontològic
B. Estil i escriptura periodística B1. L’estil periodístic
B2. Estructura de la notícia: titulació
B3. Citar fonts en periodisme escrit
B4. Declaracions en l'audiovisual
B5. Estil a les xarxes

C. El periodisme a la xarxa C1. Podcast radiofònic
C2. Videobloc
C3. Social media
C4. Fake news i viralització

D. Producció i tendències D1. Les rutines de producció
D2. Agències i gabinets
D3. Els límits del periodisme
D4. Noves formes i productes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A7
8 0 8
Sessió Magistral
A4
A7
CT7
30 45 75
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
CT7
40 55 95
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A7
5 40 45
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes on es transmet contingut de l'assignatura. Les sessions són complementades amb lectures.
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cobrir esdeveniments o preparar les pràctiques de redacció, locució i producció.
Atenció personalitzada Preparació de práctiques i comentaris

Atenció personalitzada
Descripció

 Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
CT7
Práctiques de redacció, locució i producció. 70%
Proves mixtes
A7
Tests de coneixements i lectures 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

Cal aprovar teoria i pràctica per separat. L'estudiant realitza un test d'actualitat que té repercussió a l'avaluació final. Cal obtenir com a mínim un 4 al test de coneixements per a superar l'assignatura. En la segona convocatòria cal realitzar els tests i les pràctiques que no s'hagin fet o superat a la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

En el Campus virtual es donaran lectures i recursos on-line per preparar els temes.

 

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Burgueño, J. M., González Urbaneja, F. (2010). Cuestión de confianza:La credibilidad, el último reducto del periodismo del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Canovaca, E. (2020) El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa. UJI, UPF UAB i UV: Castelló, Barcelona, Bellaterra i València.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa? Barcelona: Editorial UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Cobo, S. (2012) Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: UOC.

Comas, E. (2009). La ràdio en essència: Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa: L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

de Carreras, Lluís (2008) Las normas jurídicas de los periodistas. Derecho español de la información. Barcelona: UOC.

Ferré, C. (2013) Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Ediuoc.

Grijelmo, A. (2014) El estilo del periodista. Taurus. Barcelona

Huertas, A. i Perona, J. J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: La radio. Barcelona: Bosch.

Izuzquiza, F. (2019) El gran cuaderno del podcasting. Cómo crear, difundir y monetizar tu podcast. Kailas: Madrid.

Jiménez, R. (2016) Cien casos. La ética periodística en tiempos de precariedad. Barcelona: Edicions de la UB.

Jiménez, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos: Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias: Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona: Paidós.

Mestres, J. M, Costa, J., Oliva, M., Fité, R. (2000) Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos. EUMO, Universitat de Barcelona, UPF i Associació de Mestres Rosa Sensat: Barcelona.

Mico, J.L. i Coll, P. (2019) Newsjacking posdigital. El secuestro de noticias en la estrategia de comunicación. Barcelona: EdiUOC.

Ortega, F., i Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas: Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Orrantía, A. (2019) Diez claves para contar buenas historias en podcast. Barcelona: EdiUOC.

Pérez, S. (2017) Periodismo y redes sociales. Barcelona: EdiUOC.

Randall, D. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Sáez, A. (2015) El periodisme després de Twitter. Notes per repensar l’ofici. València: 3i4.

Tascón, M. (2012) Escribir para internet. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Torre, B. i Llauradó, E. (1999).

Una imatge val més: La feina de l'ENG-videoperiodista

. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12234007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12234010
 
Altres comentaris
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent