Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Adquireix els coneixements bàsics de tipologia i escriptura de guions per a produccions audiovisuals
Coneix els diferents gèneres de ficció audiovisual des de la seva vessant narrativa o d’estructura de guió
Aplica les tècniques narratives i de guió per a productes audiovisuals no ficticis
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA NARRACIÓ
Conceptes, estratègies i recursos de narrativa audiovisual |
1.1. Història, narració i relat
1.2. Els agents del discurs
1.3. El punt de vista i la veu narrativa
1.4. El temps en la narració audiovisual
1.5. La construcció espacial del relat
1.6. Altres conceptes de narrativa i de llenguatge audiovisual. |
Tema 3. EL GUIÓ EN EL CINEMA DE FICCIÓ
Idees, Estructures, Personatges i Diàlegs |
3.1. Què és un guió literari i com s'escriu? Qüestions de forma i de format
3.2. Les etapes d'un guió
3.3. De la idea a l'argument
3.4. L'estructura clàssica: plantejament, nus i desenllaç.
3.5. Estructures alternatives
3.6. Elements estructurals
3.7. La construcció de personajes: Tipologies i funcions.
3.8. Parlem-ho. Diàlegs, monòlegs i soliloquis en la ficció audiovisual. |
Tema 2. GUIÓ Y CINEMA DOCUMENTAL
Modalitats i perspectives, documentació i muntatge. |
2.1. Quatre apunts sobre cinema documental
2.2. Les múltiples formes del documental
2.3. El Guió en el cinema documental: La idea.
2.4. Els personatges, l'acció i les localitzacions.
2.5. Recursos narratius
2.6. El guió durant el rodatge
2.7. El guió durant el muntatge. |
Tema 4. ME’L COMPRES?
El Pitching i altres qüestions essencials per vendre el teu guió |
5.1. Què és el PITCHING?
5.2. Un pitching ha de ser…
5.3. Estructura i altres indicacions per abans de preparar el pitching
5.4. Alguns consells finals. |
Tema 5. GUIONS TRANSMÈDIA.
El guió en les websèries i altres productes transmèdia |
5.1. Escriptures transmediàtiques: hipertext, hiperlectors i multinarratives.
5.2. Del multimèdia al transmèdia (passant pel crossmèdia)
5.3. Principis i exemples de les narratives transmediàtiques.
5.4. Les websèries: Definició, evolució i característiques.
5.5. Els videojocs i altres productes transmèdia. |
Tema 6. COM ESCRIURE UNA SÈRIE DE FICCIÓ?
El guió en les ficcions televisives
|
6.1. A mode d’introducció: Les diferents formes de la ficció televisiva i la idiosincràsia de les sèries de televisió.
6.2.El Document de Venda i la Bíblia
6.3. La importància del capítol pilot
6.4. La comèdia a la TV
6.5. El drama en la ficció televisiva |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
18 |
10 |
28 |
Treballs |
|
15 |
60 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
5 |
13 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
5 |
20 |
25 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.
Per altra banda, el tema 1 del programa funcionarà com a mòdul introductori a la matèria. En aquest tema desenvoluparem les estratègies i els conceptes bàsics que podem trobar en el procés de creació d’un relat audiovisual. L’objectiu d’aquest tema és que l’alumne es vagi familiaritzant amb determinats conceptes que aniran reapareixent al llarg del curs i que tenen a veure amb la narrativa i el llenguatge audiovisuals. Cal precisar que, d’igual manera, altres aspectes de narrativa que no apareixen en aquest capítol seran tractats més endavant, en funció de les necessitats teòriques i pràctiques de cada moment. |
Sessió Magistral |
Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumnat adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els exemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria. Finalment, les classes magistrals hauran de servir als alumnes de fonament teòric per a l'elaboració de les diferents pràctiques avaluables del curs: l'escriptura de diferents guions (per un curtmetratge de ficció, i per un curtmetratge documental), així com la realització de la resta d'exercicis (Pitching, projecte transmèdia, examen teòric...). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant les sessions pràctiques de l'assignatura els alumnes hauran de realitzar diferents exercicis individuals o en grups per tal de treballar els diferents conceptes teòrics i les eines d'escriptura del guió audiovisual. |
Treballs |
Organitzats en grups o individualment (segons la pràctica), els alumnes hauran de realitzar diferents exercicis escrits i/o audiovisuals relacionats amb el món del guió. Aquestes proves aniran des de l'elaboració d'un guió literari d'un curtmetratge de ficció, fins a la presentació oral del mateix, passant per la presentació escrita d'un projecte de documental o la realització d'una bíblia transmèdia. |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs i segons quina sigui la pràctica, els alumnes hauran de presentar els seus projectes de curtmetratges de ficció. |
Seminaris |
Al llarg del curs es faran quatre o cinc xerrades per aprofundir en determinats punts del temari. Aquests seminaris comptaran amb la participació d'un guionista i/o professional del sector de la producció i realització audiovisual. |
Atenció personalitzada |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. Al llarg delcurs, la durada mitjana de les tutories per alumne serà de dues hores aproximadament. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Al llarg del curs els alumnes hauran de pujar les diferents pràctiques mitjançant tasques al Moodle. |
Descripció |
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). Paral·lelament a aquestes tutories marcades per la professora, l'alumne que ho consideri oportú podrà sol·licitar tutories on line o tutories presencials individuals. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Els/les alumnes hauran de realitzar diferents treballs pràctics al llarg del curs: un projecte escrit de projecte documental (en grups de 6 persones); l'elaboració d'un guió literari d'un curtmetratge de ficció (en grups de 6 persones), amb la seva respectiva story-line, sinopsi i escaleta; i la creació d'un projecte de bíblia transmèdia (en grups de 3 persones) |
20%, 30%, 20% |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions (Pitchings) dels guions literaris del curtmetratge de ficció es faran amb els mateixos grups i tindran una durada de 7 minuts. Aquestes presentacions, si la situació sanitària ho permet, es faran presencialment a l'aula. En cas contrari, s'hauran de pujar en format mp4 o mov al Moodle de l'assignatura. |
10% |
Seminaris |
|
Al llarg del curs es faran quatre o cinc xerrades/seminaris per aprofundir en determinats punts del temari. Aquests seminaris comptaran amb la participació d'un guionista i/o professional del sector de la producció i realització audiovisual. |
5% |
Altres |
|
La part teòrica s'avaluarà a partir de la realització d'un examen final, que consistirà en un comentari fílmic. L'alumnat haurà d'analitzar un producte audiovisual (curtmetratge, llargmetratge, documenttal o sèrie de ficció), que serà projectat a l'aula. L'alumnat podrà dur els apunts de l'assignatura i altre material bibliogràfic si així ho considera necessari. |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). AVALUACIÓ CONTINUADA: - En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves.
AVALUACIÓ NO CONTINUADA: Els alumnes que no optin per l'avaluació continuada, hauran de lliurar a final de curs les següents pràctiques (totes seran individuals): - Un guió literari d'un curtmetratge de ficció (8-10 minuts de durada), amb la seva respectiva sinopsi i bíblia de personatges. Pes en la nota final: 30%. El curtmetratge ha d'incloure els conceptes bàsics treballats durant el curs (detonant, punts de girs, subtextos, conflicte intern o extern i resolució).
- Un projecte escrit d'un curtmetratge documental. El dossier ha d'incloure la presentació, la descripció del projecte (argument, personatges, localitzacions), objectius i qüestions de format. La durada (10-15 minuts) dependrà del tipus de documental que trieu fer. Pes en la nota final: 20%
- La presentació oral (Pitching) en format .mp4 o .mov (o a través d'un link a Youtube) del guió literari de ficció. Aquesta presentació haurà de tenir una durada de 7 minuts. Es valorarà l'estructura i claredat del discurs, així com els elements de suport utilitzats (imatges, videos, gràfics…). També es valorarà si el muntatge és original i creatiu i s'aconsegueix, així, captar l'atenció. També es tindran en compte la comunicació verbal i no verbal, és a dir, si us expresseu amb naturalitat i de forma clara i si feu servir un llenguatge adaptat a la situació acadèmica. Pes en la nota final: 15%
- La realització d'un examen que consistirà en un comentari fílmic. L'alumne haurà d'analitzar un producte audiovisual (curtmetratge, llargmetratgem documental o sèrie de ficció), que serà projectat al despatx el dia de l'examen. Si així ho creu necessari, podrà portar apunts i altre material bibliogràfic complementari. Pes en la nota final: 15%.
- La realització d'un projecte de bíblia transmèdia, seguint un índex que li facilitarà el professorat de l'assignatura. Pes en la nota final: 20%
SEGONA CONVOCATÒRIA: + Els alumnes que hagin suspès l'assignatura en primera convocatòria, hauran de superar l'examen i/o les pràctiques que tinguin suspeses, en segona convocatòria, en la data que marqui l'EVIA de l'assignatura. |
Bàsica |
BALLÓ, Jordi; PÉREZ, Xavier, La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine, Anagrama, 2007
CHION, Michel, Cómo se escribe un guión, Cátedra, 2009
FIELD, Syd, El libro del guión, Plot, 1994
MARÍN, Fernando, Cómo escribir el guión de un cortometraje. Guía para crear tu propio corto, Alba, 2011
MCKEE, Robert, El guión. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones., Alba, 2002
RODRÍGUEZ DE FONSECA, Francisco Javier, Cómo escribir Diálogos para Cine y Televisión, T&B Editores, 2009
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis, De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación, Paidós, 2000
SEGER, Linda, Cómo crear personajes inolvidables. Guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. , Paidós, 2000
TUBAU, Daniel, El guión del siglo 21. El futuro de la narrativa en el mundo digital, Alba, 2011
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio, Del Guión a la pantalla, Ariel, 2016
ARANDA, Daniel, Cómo construir un buen guión audiovisual, UOC, 2017
CAMPALANS, Carolina, Narrativa transmedia. Entre teoría y práctica., UOC, 2014
QUÍLEZ ESTEVE, Laia, Cuando el documentalista se ríe de sí mismo, en "La risa oblicua. Tangentes, paralelismos e intersecciones entre documental y humor" La estética del fracaso y el documental performativo en A, Ayuntamiento de Madrid, 2009
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final.
2. Els/les alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del guió o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura.
3. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula.
4. Sempre que ho vulguin, els/les alumnes poden sol·licitar al professorat una tutoria presencial o virtual per resoldre dubtes o altres qüestions relacionades amb l’assignatura.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|