Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A8 |
Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A8 |
Coneix i entén l'evolució de les indústries discogràfica, cinematogràfica, radiofònica i televisiva-videogràfica de forma conjunta i profundament imbricada
Entén les raons dels canvis que les formes audiovisuals han experimentat durant els seus més de 100 anys d'història
Sap reconèixer i situar adequadament qualsevol producte audiovisual en el context històric-social
Comprèn l'audiovisual en general com quelcom més que una pura pràctica de creació personal: com un element socialitzador destacat durant tot el segle XX
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1- Orígens de la reproducció mecànica del so, de la imatge, i de la imatge-moviment (cinema). |
1. La reproductibilitat tècnica de la imatge: invents pre-cinematogràfics, l'aura i les masses.
2. De la camera lucida a la fixació de la imatge mecànica.
3. La captació i reproducció del so: de Tin Pan Alley al cilindre i al disc de Berliner i Edison. 1895, indústria establerta.
4. Audiovisuals sincronitzats: Illustrated Songs.
5. Thomas A. Edison, i el film de consum individualitzat.
6. Naixement del cinema com a espectacle col·lectiu: els germans Lumière.
7. La ciència ficció i la màgia de les imatges de Georges Méliès i Segundo de Chomón.
8. L'explotació industrial del cinema: Gaumont i Pathé.
9. Les Films d'Art, adaptacions cultes per a un públic burgès.
10. La recuperació de la memòria americana: el western i els muntatges de Porter i Ince. |
2- La institucionalització del llenguatge i la indústria cinematrogràfiques. |
1. David W. Griffith i la consolidació del Mode de Representació Institucional
2. Edison apreta i els independents funden la Meca del Cine: Hollywood.
3. Sistema d'estudis, star system, i Zuckor.
4. El cinema còmic i slapstick. Consolidació dels gèneres.
5. Monopolis a Europa i super-produccions italianes.
|
3- Cinemes des de la perspectiva artística. |
1. Cinema soviètic, muntatge: Kulechov, Vertov i Eisenstein.
2. L'Expressionisme alemany, kammerspiel i futurisme: Murnau i Lang.
3. Escola Impressionista francesa: Epstein, Dulac, l'Herbier, Clair i Gance.
4. Nord i natura, cinemes d'exteriors: Von Stroheim, Dreyer i Schiller. |
4- Funcionament del sistema d'Estudis. La popularització del jazz i l'experimentació en suports sonors. |
1. Warner Bros aposta per la transició al sonor; renovació de l'star system.
2. Anys 20-30, Època Daurada de Hollywood i recessió europea.
3. Cinema de productors i revolta dels stars: United Artists.?
4. L'establiment dels gèneres cinematogràfics clàssics.
5. Indústria musical: desaparició del cilindre, consolidació del disc, experimentació amb les cintes magnètiques (1935-36).
6. Expansió de la ràdio i auge del jazz (transnacionalització del jazz!).?7. Primers experiments televisius: BBC, CBS i NBC.
|
5- Cinemes durant la guerra i la postguerra: activació de militàncies. La postguerra del rock'n roll: arriben els LP's i la tele. |
1. Cinemes feixistes. El cas d'Espanya.
2. Refer el país: el Neorrealisme italià i austeritat cinematogràfica.
3. Pel·lícules per a la Guerra Freda. Persecució política de McCarthy als cineastes (1950-1957).
4. Legitimitat intel·lectual del cinema com a mitjà d'expressió, i de la seva pertinència com a objecte acadèmic (instituts, universitats).
5. Exponencial millora de l'enregistrament sonor i aparició de l'LP (microgroove). La cultura del rock'n'roll.
6. Desenvolupament de la televisió, distribució de l'espai, i normatives internacionals. Inici de la cultura catòdica.
|
6- Modernitat i nous cinemes. La indústria musical consolida el casette.
|
1. Nous cinemes europeus: Free Cinema, Nouvelle Vague, New American Cinema, Nou Cinema Alemany...
2. A casa nostra: Nou Cinema Espanyol i Escola de Barcelona.
3. Expansió de la televisió i adaptació dels llenguatges audiovisuals.
4. Hollywood fagocita el cinema independent. Dinàmiques de fragmentació-integració al mainstream.
5. Música en suport portable. Phillips treu el casette al mercat. Beat, pop, punk.
|
7- Postmodernitat i noves formes d'expressió audiovisual. Dinàmiques de concentració i nous circuits de distribució. Auge i límits dels 'indies'. |
1. Crisi del cinema d'autor europeu.
2. L'última teoria ontològica del cinema: El Dogma 95.
3. Derives del cinema documental: subjectivisme, interactivitat, resignificacions.
4. Noves plataformes, altres llenguatges: videoclip, videojoc, productes multiplataforma.
5. La televisió digital, l'apagada analògica. Neotelevisió i noves formes de consum: a la carta.
6. L'Oligopoli discogràfic dels 80-90 (EMI, CBS, BMG, MCA, WEA i PolyGram) i el posterior impacte d'Internet en la fragmentació de la indústria: l'auge de l'indie. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
29 |
2 |
31 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Treballs |
|
1 |
40 |
41 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
1. Presentació assignatura i bibliografia.
2. Avaluació inicial. |
Sessió Magistral |
1. Continguts teòrics de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
1. Anàlisi de productes audiovisuals relatius a la teoria de l'assignatura.
2. Debats documentats. |
Treballs |
1. Elaboració d'un treball específic d'història d'un artefacte audiovisual o memòria de consum. |
Resolució de problemes, exercicis |
1. Exercici de contextualització, descripció i anàlisi d'un producte audiovisual.
2. Reflexió sobre les qüestions tractades a la part teòrica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
1. Tutories i seguiment del treball. |
descripción |
Els alumnes podran demanar sessions de tutoria per correu electrònic o a través de Moodle. Les tutories han de servir per al seguiment de l'assignatura i de supervisió de l'avenç dels treballs d'assignatura.
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
1. Anàlisi de productes audiovisuals relatius a la teoria de l'assignatura.
2. Debats documentats. |
40% |
Treballs |
|
1. Elaboració d'un treball específic d'història d'un artefacte audiovisual o memòria de consum.
2. Elaboració d'un vídeo que posi en forma algunes de les teories cinematogràfiques o estils audiovisuals vistos a l'aula.
|
50% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1. Exercici de contextualització, descripció i anàlisi d'un producte audiovisual.
2. Reflexió sobre les qüestions tractades a la part teòrica de l'assignatura. |
10% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
S'aconsella seguir l'avaluació continuada per a un bon aprofitament de l'assignatura, atès que es visionaran i comentaran molts materials a classe que després s'hauran d'emprar en el treball d'assignatura i en l'examen. Els alumnes només podran faltar a una de les pràctiques per a seguir l'avaluació continuada, però podran acollir-s'hi a totes dues convocatòries. Per als alumnes que no vulguin seguir l'avaluació continuada, l'examen ('Resolució de problemes, exercicis') comptarà un 60% de la nota i inclourà diverses preguntes per a desenvolupar. De nou, es recomana que segueixin les classes de totes maneres per seguir els continguts amb què es trobaran. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
Abel, Richard (2001) That most american of attractions, The Illustrated Songs, a Richard Abel i Rick Altman (Eds) The Sounds of Early Cinema, Indiana University Press.
Altman, Rick (2004) Silent Film Sound, New York: Columbia University Press.
Anger, Kenneth (1987 [1975]) Hollywood Babilonia, Barcelona: Tusquets.
Aumont, Jacques (2002): Les théories des cinéastes. Paris: Nathan.
Benjamin, Walter (1989) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, a Discursos interrumpidos I, Buenos Aires: Taurus.
Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona.
Benjamin, Walter (1989) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, a Discursos interrumpidos I, Buenos Aires: Taurus.
Bordwell, David (1997) On the History of Film Style. Harvard: Harvard University Press.
Bordwell, David; Thompson, Kristin (2004) Film Art: an introduction. London: McGraw-Hill.
Bowser, Eileen (1990) The transformation of cinema. 1907 -1915. London: MacMillan Publishing / California University Press. [sobre la consolidació de la indústria cinematogràfica; informació molt precisa dels pactes i patents de les primeres companyies i de l'entramat industrial].
Burch, Nöel (2011) El tragaluz del infinito: contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.
Castro de Paz, José Luis; Cerdán, Josetxo (2011) Del sainete al esperpento: reelecturas del cine español de los años 50. Madrid: Cátedra.
Català, Josep Maria; Cerdán, Josetxo; Torreiro, Casimiro (2001) Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España. IV Festival de Cine Español de Málaga. Madrid: Ocho y medio libros de cine.
Christie, Ian (2001) Early Phonograph Culture and Moving Pictures, a Richard Abel i Rick Altman (Eds) The Sounds of Early Cinema. Indiana: Indiana University Press.
Crespo, Lluís; Vlastelica, Gregorio; Sánchez, Jordi; Matas, J. (1985) Be bop a lula. Biografía del rock. Barcelona: Kairós.
Epstein, Jean (1946) L’intelligence d’une machine. Paris: Jacques Melot.
Gebesmair, Andreas; Smudits, Alfred (2001) Global repertoires. Popular music within and beyond the transnational music industry. Burlington: Ashgate.
Gillett, Charlie (2003) Historia del rock. El sonido de la ciudad. Barcelona: Robinbook (Ma non troppo).
Gonzalo, Jaime (2011) Poder Freak. Una crónica de la contracultura. Madrid: Libros crudos. Gubern, Roman (1997 [1989]) Historia del cine, Barcelona: Lumen.
Gunning, Tom (2001) Doing for the eye what the Phonograph does for the ear, a Richard Abel i Rick Altman (Eds) The Sounds of Early Cinema, Indiana University Press.
Fecé, José Luis (1997 [1992]) ‘Prólogo’, en Lagny, Michele: Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch (Pp: 11-15).
Herbert, Stephen (2000) A history of pre-cinema. Volume 1. London and New York: Routledge.
Ituarte, Leire y Letamendi, Jon (2002) Los inicios del cine. Desde los espectáculos precinematrogràficos hasta 1917, Barcelona: Serbal.
Julian Smith, Paul (2006) Spanish visual culture. Cinema, television, Internet. Manchester: Manchester University Press. Palgrave.
Kellner, Douglas (1995) Media Culture. Cultural Studies, Identity and Politics. Between the modern and the postmodern. London: Routledge.
Lagny, Michele (1997 [1992]) Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch.
Macgowan, Kenneth (1965) Behind the screen. The history and techniques of the motion picture. New York: Delacorte Press.
Mulvey, L. (1975), ‘Visual pleasure and narrative cinema’, Screen, 16:3, pp. 6–18.
Sánchez-Biosca, Vicente (2006) Cine de historia, cine de memoria: la representación y sus límites. Madrid: Cátedra.
Strauven, Wanda (2006) The cinema of attractions reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Talens, Jenaro y Zunzúnegui, Santos (1998) Prólogo, en Jenaro Talens y Santos Zunzúnegui (Eds.) Historia general del cine. Vol. II. EEUU (1908 - 1915). Madrid: Cátedra.
Torreiro, Casimiro; Cerdán, Josetxo (2005) Documental y Vanguardia. Madrid: Cátedra.
[La resta de la bibliografia es proporcionarà durant el curs en funció dels temes i de les aportacions més recents sobre cinema i mitjans audiovisuals en general. També es proporcionarà una webgrafia adequada a determinats temes del curs].
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009 | GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116 | AUDIOVISUAL CONTEMPORANI I IDENTITATS/12234209 | DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA I DE SO/12234212 | AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO/12234210 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006 | TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103 |
|
|
Otros comentarios |
Recomanable que vingueu amb les lectures de 'El tragaluz del infinito' (Noël Burch) i havent vist la pel·lícula 'Forgotten Silver' de Peter Jackson. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|