DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PERIODISME I CRÍTICA CULTURAL Código 12234217
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Correo-e enrique.canovacadela@urv.cat
Profesores/as
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Web
Descripción general e información relevante

El periodisme cultural registra diferents formats, entre ells el molt específic de la crítica. L'assignatura tindrà com a objecte explicar aquestes formes de periodisme i donar metodologia per a saber-les implementar. Es donarà una visió genèrica de la informació i anàlisi cinematogràfic, literari, teatral, musical, televisiu, popular, social o gastronòmic. La proximitat i les noves tecnologies seran altres de les dues claus de la matèria. 


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Adquireix els conceptes bàsics de la pràctica periodística aplicada al tractament de l’actualitat cultural
Desenvolupa les habilitats de producció periodística aplicades al periodisme cultural
És capaç de produir peces periodístiques professionals sobre temàtica cultural per a qualsevol canal de comunicació
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. El concepte de cultura i l’aplicació en la informació cultural - Il·lustració vs Antropologia social

- Delimitació de la cultura i el periodisme com a transformador social

- Conceptualització pràctica del periodisme cultural
2. El periodisme cultural i els seus gèneres - L'estil i objectius del periodista cultural

- Informació: notícia, agenda, entrevista, reportatge

- Interpretació: crònica i crítica

- Fonts d'informació

3. Institucions i indústries culturals - Organismes i agents que generen informació cultural

- El periodista i el mitjà com a filtrador i distribuidor

- Principals tendències del periodisme cultural a Espanya
4. Suplements, revistes i programes culturals - Naixement i desenvolupament del suplement

- Característiques de la revista especialitzada

- La informació cultural a la ràdio i principals agents a Espanya

- La informació cultural a la televisió i principals agents a Espanya
5. Informació cultural d'arts plàstiques i literatura - Estil de la crítica literària

- El poder de les editorials per condicionar al periodista

- Com informar de l'art

6. Informació cultural d’arts escèniques, audiovisuals i musicals - El teatre i les principals tendències

- El cine com a rei de la informació cultural

- Crítica musical

- El boom del videojoc
7. Crítica i anàlisi de productes cinematogràfics i de ficció televisiva - Com llegir una pel·lícula, des d'un punt de vista narratiu, de contingut, estètic i contextual

- Principals tendències del setè art a nivell internacional i a Espanya

- Com llegir un sèrie de televisió, des d'un punt de vista narratiu, de contingut, estètic i contextual

- Principals tendències de la ficció a nivell internacional i a Espanya.
8. El periodisme en altres formes de cultura - El fenòmen de la cultura popular

- El periodisme gastronòmic

- El periodista com a captador de les tendències socials
9. La informació cultural a Internet - Llenguatge cultural a la xarxa

- L'aparició dels bloggers i la seva incidència a la indústria

- El nou concepte d'audiència cultural

- Les dificultats econòmiques a Internet
10. La informació cultural de proximitat al Camp de Tarragona - La limitació de recursos respecte a la cultura

- Principals generadors d'informació cultural

- Principals distribuïdors d'informació cutural i el concepte que venen

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
26 0 26
Treballs
CT2
14 60 74
Pràctiques de camp/sortides
CT2
7 15 22
Debats
CT6
6 0 6
Atenció personalitzada
20 0 20
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries En la primera sessió de l'assignatura s'explicarà el seu funcionament, continguts i avaluació.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
Treballs Els treballs consisteixen en la realització de reportatges, entrevistes, crítiques i cròniques d'esdeveniments culturals. Poden tenir un caràcter internacional, nacional o local i versar sobre les arts plàstiques, escèniques o teatrals, així com la cultura popular.
Pràctiques de camp/sortides Realització d'un reportatge cultural en profunditat sobre un tema que esculli l'alumne.
Debats Anàlisi de casos de periodisme cultural. Coneixement dels referents d'aquest àmbit, en el periodisme escrit, radiofònic, televisiu i digital.
Atenció personalitzada Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Atenció personalitzada
descripción

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
CT2
Realització dels treballs relacionats amb el periodisme cultural. Des reportatges a entrevistes, passant per crítiques i cròniques. De caràcter i temàtica genèrica. 71%
Pràctiques de camp/sortides
CT2
Sortida a cobrir informació cultural de proximitat, al Camp de Tarragona. 17%
Otros  

Assistència a classe. Participació a classe.

7%

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria, cal superar el 5 de mitjana de la nota global, amb independència del número de pràctiques que hagi aprovat o entregat. Si l'alumne no supera aquesta nota i està suspès, en segona convocatòria haurà de lliurar aquelles pràctiques que no ha entregat o bé repetir-ne aquelles que el professor consideri.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Jordi Busquet i Duran, Miquel Rodrigo Alsina, Gonzalo Samaranch, Els Escenaris de la cultura : formes simbòliques i públics a l'era digital, Blanquerna Tecnologia i Serveis, 1995,
Jorge B. Rivera, El periodismo cultural, Paidos Ibérica, 1995,
Iván Tubau, Teoría y práctica del periodismo cultural, Mitre, 1982,
Francisco Rodríguez Pastoriza, Periodismo cultural, Síntesis, 2006,
, , ,
Martín-Barbero, Jesús, De los medios a las mediaciones : comunicación, cultura y hegemonía , Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco, 2010,
Enrique Bustamante i José María Álvarez Monzoncillo (coordinadores), Comunicación y cultura en la era digital : industrias, mercados y diversidad en España, Gedisa, 2002,
Néstor García Canclini, Culturas híbridas : estrategias para entrar y salir de la modernidad , Paidós, 2001,
Maria del Pilar Palomo (editora) y Maria José Alonso (coordinadora), Movimientos literarios y periodismo en España , Síntesis, 1997,
José Luis Castro de Paz, Pilar Couto Cantero y José María Paz Gago (eds.), Cien años de cine : historia, teoría y análisis del texto fílmico , Visor, 1999,
Mario Prades, Algunos aspectos del periodismo cultural ante el desafío de internet, ,
Javier Rodríguez C., Periodismo cultural y medios electrónicos: Sofisticados galimatías hacia una praxis renovadora, Punto Cero, 2008,
Jorge Luis Rodríguez, La cultura del periodismo cultural, Universidad La Habana,
Esteban Hernández, Tres crisis en una: el periodista cultural, ,



Bibliografia

Arendt, Hannah. “El orgullo de pensar”. Gedisa, Barcelona, 2006

Barthes, Roland. “La aventura semiológica”. Paidós, Barcelona 2009

Bernal, Sebastià, i Chillón, Lluís Albert. “Periodismo informativo de creación”. Mitre, Barcelona, 1985.

Chomsky, Noam. “Estructuras sintácticas”. Siglo XXI, Madrid, 1975

Eco, Umberto. “Tratado de Semiótica General”. Lumen, Barcelona, 1985

Eco, Umberto. “Apocalípticos e integrados”. Lumen, Barcelona, 1985

Eco, Umberto. "Historia de la belleza". Random House Mondadori, Barcelona, 2010

Habermas, Jürgen. “Textos y contextos”. Ariel, Barcelona, 1996

Habermas, Jürgen. “Historia y crítica de la opinión pública”. Gustavo Gili, Barcelona, 1994

Lukács, Georg. "Estética". Grijalbo, Barcelona, 1974

Hauser, Arnold. "Historia social de la literatura y el arte". Guadarrama. 1969

Mattelart, Armand. “La cultura como empresa multinacional”. Era, México DF, 1976

Rivera, Jorge. “El periodismo cultural”. Paidós, Barcelona, 1995

Serrano, Sebastià. “Signes, Llengua i cultura”. Edicions 62, Barcelona, 1980

Lévi-Strauss, Claude. “Mirar, escuchar, leer”. Siruela, Madrid, 1995

Vallejo, MªLuz. “La crítica literaria como género periodístico”. Eunsa, Pamplona, 1993

Weiss, Peter. "La estética de la eesistencia". Hiru, Hondarribia, 1999

 

 

Complementària Mark Cousins, La historia del cine, 2011,
Canal +, España en serie, 2014,
PBS, America in Primetime, 2011,
Sergio Vila-Sanjuán, Una crónica del periodismo cultural, UB, 2015,

Gaziel. “La península inacabada”. Selecta, Barcelona, 1989.

Pla, Josep. “Cròniques parlamentàries”. Destino, Barcelona, 1982

Vázquez Montalbán, Manuel. Obra periodística. Debate, 2010

Xammar, Eugeni. “L’ou de la serp”. Quaderns Crema. Barcelona, 1998

 

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.