Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet. |
| A6 |
Produir productes periodístics audiovisuals aplicant la gramàtica específica del so i de la imatge fixa i en moviment i dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes audiovisuals periodístics. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
| | A6 |
Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d’espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Introducció general Imatge i so |
1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora |
2.- Moviments de càmera |
-Enquadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment |
3.- Llenguatge sonor |
3.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
3.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
3.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
3.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
3.5.-Silenci
3.6 .-Radio y podcasting. Nuevos formatos, viejos recursos |
4.- Video Digital |
4.1. - Principis bàsics del vídeo digital
4.2.- Compressió i optimització del vídeo digital
4.3 - Vídeo interactiu i vídeo online
|
5.- Composició |
5.1 Posada en escena:
-Tipología
-Elements i perspectiva
5.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
5.3 Posada en Escena: altres elements de la composició |
6.-Espai Fílmic |
6.1-Idiosicràsia de l'espai. Característiques de l'espai i els decorats.
6.2-Funcions de l'espai.
6.3-L'Espai com a component de projecció. |
7.- Muntatge |
5.1.-Transicions
5.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
5.3.-El temps i la narració |
8.-Guió i producció: aspectes bàsics |
8.1.- Guió
-Procés
-Tipologia
8.2 Producció
-Audiovisual
-Televisiva
-Altres formats
-Rols professionals
-Fases de la producció |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
50 |
80 |
130 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
22 |
20 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
8 |
8 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: ojectius, metodologia, calendari de pràctiques |
Sessió Magistral |
Aproximació analítica als elements del llenguatge audiovisual amb la idea d'aprendre a reconèixer els seus diferents elements en qualsevol producte audiovisual, i saber utilizar-los a posteriori en les pràctiques professionals. |
Pràctiques a laboratoris |
Posada en pràctica els elements del llenguatge audiovisual que s'analitzen en les sessions magistrals. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Visionat de fragments audiovisuals basats en la materia impartida durant la sessió magistral, amb anàlisi col·laboratiu entre el professor i l'alumnat dels diferents casos projectats. |
Atenció personalitzada |
Visualització comentada i correcció de les pràctiques de laboratori amb els estudiants. |
Descripció |
Es desenvoluparan sessions grupals amb els diferents equips de treball en què s'organitzin les pràctiques per discutir les propostes i avaluar conjuntament els resultats. Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Aplicació dels coneixements adquirits a les classes magistrals a traves de la realitzacio d'exercicis practics. Assistencia obligtaoria |
70% de la nota final |
Proves mixtes |
|
Examen final on s'avalua el nivell de coneixements adquirits durant el curs a traves de l'analisi d'un fragment d'un producte audiovisual I preguntes breus sobre el temari. |
30% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota final i segona convocatòria Per tal de superació l'assignatura cal aprovar tant la part teòrica com la pràctica per separat. La nota pràctica es una mitjana entre totes les practiques. No es repetiran les pràctiques a segona convocatòria. Avaluació única. En cas que l'alumne no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb les professores de l'assignatura abans del 2 de novembre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000
|
E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000
Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004
Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010
Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002
Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009
, www.streamingmedia.com, ,
, http://openvideoalliance.org, ,
, http://forum.sorensonmedia.com, ,
, www.datacompression.info, ,
, http://provideocalition.com, ,
Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998
Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,
Benet, Vicente J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Barcelona, Paidós |
Complementària |
Television Studies, Miller, Toby, BFI,
Arhemim, Rudolf, Estética radiofónica, Gusrtavo Gili,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|