Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
| A11 |
Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
| | A7 |
Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
| | A11 |
Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Conceptes bàsics del periodisme informatiu |
|
La notícia: concepte i característiques |
Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa |
Les fonts informatives |
Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa |
Periodista de mitjans i periodista de fonts |
Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment |
La peça informativa escrita |
Estructura i característiques
Entrevista informativa |
La peça informativa en ràdio |
Tipologia de programes informatius radiofònics |
La peça informativa en televisió |
Tipologia d'informatius de televisió. Tipologia de peces informatives de televisió. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
0 |
35 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
50 |
0 |
50 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
0 |
100 |
100 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
35 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques, presencials o virtuals, per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. Com a alternativa, les pràctiques es poden realitzar virtualment. |
Pràctiques de camp/sortides |
Cobriment de notícies i esdeveniments reals per a la realització de peces informatives de premsa, ràdio i/o televisió. |
Resolució de problemes, exercicis |
Plantejament de diferents supòsits que es debaten en grup i cal resoldre individualment. |
Atenció personalitzada |
Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats. |
descripción |
Al llarg del curs hi ha previstes diverses sessions d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades. Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura. Les pràctiques es fan en horari de classe a les aules TIC o virtualment. |
40% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Pràctiques reals, a base de cobrir actes i esdeveniments reals per a premsa, ràdio i/o televisió. L'avaluació té en compte la capacitat de síntesi i la interiorització del concepte de notícia. |
40% |
Otros |
|
Altres exercicis pràctics: lectura d'un llibre en cadascun dels semestres, i testos d'actualitat periòdics. |
20% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
A partir de la tercera pràctica no presentada, l'alumne no es podrà acollir a l'avaluació continuada i haurà de realitzar una prova a final de curs, en segons convocatòria. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). E |
Bàsica |
Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|