Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Conèixer i saber aplicar les principals tècniques i sistemes de gestió de les relacions entre els organismes públics o privats i el sistema mediàtic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Comprèn la importància d'una correcta gestió de la comunicació per a qualsevol empresa o institució contemporània.
Obté una visió integral de l'activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació en empreses i institucions.
Coneix i sap aplicar les principals tècniques i eines de la gestió de la comunicació interna i externa d'una empresa o institució.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. La importància de la comunicació en les organitzacions |
1.1. La comunicació en la cultura empresarial actual
1.2. Els valors intangibles: marca, reputació, etc.
1.3. El responsable integral de la comunicació en les organitzacions
1.4. Empreses de comunicació corporativa
|
2. El periodisme de fonts |
2.1. Una especialitat professional.
2.2. Criteris de bones pràctiques professionals. |
3. La comunicació cap a l’exterior de l'organització |
3.1. Concepte i objectius
3.2. El coneixement de l’exterior
3.3. Eines de comunicació externa:
3.3.1. La nota de premsa
3.3.2. La roda de premsa
3.3.3. El dossier informatiu
3.3.4. Article d'opinió
3.3.5. Publireportatge
3.3.6. Entrevistes
3.3.7. Reunions periòdiques
3.3.8. Publicacions externes corporatives
3.3.9. Altres: exclusives, filtracions, rumors, off the record
3.3.10. El gabinet de comunicació "on line" |
4. La comunicació en l’interior de l'organització |
4.1. Concepte i objectius
4.2. Comunicació ascendent/descendent/horitzontal
4.3. Comunicació formal/informal
4.4. El Pla de Comunicació Interna
4.5. Eines de comunicació interna:
4.5.1. Comunicació puntual: circular interna, full informatiu, correu electrònic, tauló d'anuncis.
4.5.2. Comunicació massiva: intranet, xarxes socials, dossier de premsa, manual de benvinguda, publicacions corporatives internes.
4.5.3. Comunicació interactiva: bústia d'idees, videoconferència, contestador telefònic, butlletí telefònic o de vídeo.
4.5.4. Comunicació presencial: convencions, jornada de portes obertes, activitats lúdiques, activitats familiars. |
5. Introducció a la comunicació de crisi |
5.1. Concepte de crisi
5.2. Principis bàsics d'actuació davant d’una crisi
5.3. El pla de comunicació en situacions de crisi
|
6. El pla de comunicació de l'organització |
6.1. Conceptes bàsics
6.2. Procés d'elaboració |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
22 |
44 |
66 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
0 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 75% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Reforçament del temari de l'assignatura mitjançant l'exposició de supòsits pràctics o casos concrets. Ocuparà habitualment el 25% del temps total destinat a teoria. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització de pràctiques individuals a l'aula d'informàtica, desenvolupant i reforçant els continguts teòrics del temari. |
Presentacions / exposicions |
Pràctica de caràcter col·lectiu (en grups de tres alumnes) que tindrà una preparació prèvia, fora de l'aula, i una presentació a l'aula d'informàtica davant la resta de la classe. |
Treballs |
Realització de treballs de caràcter pràctic, que poden ser iniciats durant el temps de pràctiques a l'aula d'informàtica però que hauran de ser enllestits/revisats fora de l'aula, i enviats al professor per a la seva avaluació. |
Atenció personalitzada |
Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle. |
Descripció |
Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
S'avaluarà la continuïtat en la realització dels treballs pràctics encarregats. Per tenir avaluació d'aquesta part serà necessària la realització d'almenys el 80% dels treballs encarregats. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a classe d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa), preparada prèviament. Prova en grup (tres alumnes). De realització obligatòria per tenir avaluació d'aquesta part. |
10% |
Treballs |
|
Sis treballs de caràcter individual realitzats sobre aspectes del temari. Poden ser iniciats a l'aula, però hauran de ser revisats/acabats fora de l'aula i enviats en el termini establert al professor per a la seva avaluació. Serà obligatòria la realització d'almenys cinc treballs (un d'ells imprescindible) per tenir avaluació d'aquesta part. |
45% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova de desenvolupament sobre el temari de l'assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Requisits per a l'avaluació continuada: - Realitzar i aprovar la prova de desenvolupament.
- Tenir avaluació de la part "Treballs" (haver realitzat un mínim de cinc treballs, un d'ells imprescindible).
- Participar a l'aula en la presentació/exposició d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa).
Els alumnes que no puguin optar a l'avaluació continuada, aniran a la segona convocatòria, que estarà formada per dues proves: una prova teòrica (50% de la nota) i una prova pràctica (50% de la nota). Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
Arroyo, Luis i Yus, Magali (2003), Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, ESIC Editorial, Madrid Barquero, José Daniel i Barquero, Mario (coord.) (2003), Manual de relaciones públicas.Comunicación y publicidad, Gestión 2000.com, Barcelona Benavides et al. (2001), Dirección de comunicación empresarial e institucional, Gestión 2000.com, Barcelona Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009), Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Publicat a la pàgina web (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents). Costa, Joan (2004), DirCom on line. El master de Dirección de Comunicación a distancia, Editorial Design, La Paz (Bolívia) Elias, Joan i Mascaray, José (2003), Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación, Gestión 2000.com, Barcelona Fita, Jaume (1999), Comunicación de programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona Losada Díaz, José Carlos (coord.) (2004), Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel Comunicación, Barcelona Palau, Goretti (2003), Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista, Pòrtic, Barcelona Ramos, Fernando (2002), La comunicación corporativa e institucional. De la imagen al protocolo, Editorial Universitas, SA, Madrid Villafañe, Justo (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas, Piràmide, Madrid Cobo, Sílvia (2012), Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital, Ediutorial UOC, Barcelona |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244112 | GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12244006 | COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102 | INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12244101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|