DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I PRAXI DELS GABINETS DE COMUNICACIÓ Codi 12244116
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RIBÉ PALLARÈS, MERCÈ
Adreça electrònica cilia.willem@urv.cat
merce.ribe@urv.cat
Professors/es
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
RIBÉ PALLARÈS, MERCÈ
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura incideix en la importància de la comunicació per a les organitzacions, ofereix una visió integral sobre l’activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant integrats en organitzacions empresarials o institucionals com a través d'empreses especialitzades, i aprofundeix en el coneixement i la pràctica de les eines més habituals. També fa una introducció en la comunicació de crisi i en la gestió dels intangibles (reputació, marca, etc.) i la seva relació amb la comunicació. </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Conèixer i saber aplicar les principals tècniques i sistemes de gestió de les relacions entre els organismes públics o privats i el sistema mediàtic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Comprèn la importància d'una correcta gestió de la comunicació per a qualsevol empresa o institució contemporània.
Obté una visió integral de l'activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació en empreses i institucions.
Coneix i sap aplicar les principals tècniques i eines de la gestió de la comunicació interna i externa d'una empresa o institució.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La importància de la comunicació en les organitzacions 1.1. La comunicació en la cultura empresarial actual
1.2. Els valors intangibles: marca, reputació, etc.
1.3. El responsable integral de la comunicació en les organitzacions
1.4. Empreses de comunicació corporativa
2. El periodisme de fonts 2.1. Una especialitat professional.
2.2. Criteris de bones pràctiques professionals.
3. La comunicació cap a l’exterior de l'organització 3.1. Concepte i objectius
3.2. El coneixement de l’exterior
3.3. Eines de comunicació externa:
3.3.1. La nota de premsa
3.3.2. La roda de premsa
3.3.3. El dossier informatiu
3.3.4. Article d'opinió
3.3.5. Publireportatge
3.3.6. Entrevistes
3.3.7. Reunions periòdiques
3.3.8. Publicacions externes corporatives
3.3.9. Altres: exclusives, filtracions, rumors, off the record
3.3.10. El gabinet de comunicació "on line"
4. La comunicació en l’interior de l'organització 4.1. Concepte i objectius
4.2. Comunicació ascendent/descendent/horitzontal
4.3. Comunicació formal/informal
4.4. El Pla de Comunicació Interna
4.5. Eines de comunicació interna:
4.5.1. Comunicació puntual: circular interna, full informatiu, correu electrònic, tauló d'anuncis.
4.5.2. Comunicació massiva: intranet, xarxes socials, dossier de premsa, manual de benvinguda, publicacions corporatives internes.
4.5.3. Comunicació interactiva: bústia d'idees, videoconferència, contestador telefònic, butlletí telefònic o de vídeo.
4.5.4. Comunicació presencial: convencions, jornada de portes obertes, activitats lúdiques, activitats familiars.
5. Introducció a la comunicació de crisi 5.1. Concepte de crisi
5.2. Principis bàsics d'actuació davant d’una crisi
5.3. El pla de comunicació en situacions de crisi
6. El pla de comunicació de l'organització 6.1. Conceptes bàsics
6.2. Procés d'elaboració

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
CT2
22 44 66
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A13
CT2
8 0 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A13
CT2
20 20 40
Presentacions / exposicions
A13
CT2
2 8 10
Treballs
A13
CT2
2 20 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A13
CT2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 75% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Reforçament del temari de l'assignatura mitjançant l'exposició de supòsits pràctics o casos concrets. Ocuparà habitualment el 25% del temps total destinat a teoria.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques individuals a l'aula d'informàtica, desenvolupant i reforçant els continguts teòrics del temari.
Presentacions / exposicions Pràctica de caràcter col·lectiu (en grups de tres alumnes) que tindrà una preparació prèvia, fora de l'aula, i una presentació a l'aula d'informàtica davant la resta de la classe.
Treballs Realització de treballs de caràcter pràctic, que poden ser iniciats durant el temps de pràctiques a l'aula d'informàtica però que hauran de ser enllestits/revisats fora de l'aula, i enviats al professor per a la seva avaluació.
Atenció personalitzada Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció

Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.


Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A13
CT2
S'avaluarà la continuïtat en la realització dels treballs pràctics encarregats. Per tenir avaluació d'aquesta part serà necessària la realització d'almenys el 80% dels treballs encarregats. 5%
Presentacions / exposicions
A13
CT2
Exposició a classe d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa), preparada prèviament. Prova en grup (tres alumnes). De realització obligatòria per tenir avaluació d'aquesta part. 10%
Treballs
A13
CT2
Sis treballs de caràcter individual realitzats sobre aspectes del temari. Poden ser iniciats a l'aula, però hauran de ser revisats/acabats fora de l'aula i enviats en el termini establert al professor per a la seva avaluació. Serà obligatòria la realització d'almenys cinc treballs (un d'ells imprescindible) per tenir avaluació d'aquesta part. 45%
Proves de desenvolupament
A13
CT2
Prova de desenvolupament sobre el temari de l'assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Requisits per a l'avaluació continuada:

  • Realitzar i aprovar la prova de desenvolupament.
  • Tenir avaluació de la part "Treballs" (haver realitzat un mínim de cinc treballs, un d'ells imprescindible).
  • Participar a l'aula en la presentació/exposició d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa).

Els alumnes que no puguin optar a l'avaluació continuada, aniran a la segona convocatòria, que estarà formada per dues proves: una prova teòrica (50% de la nota) i una prova pràctica (50% de la nota).

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Arroyo, Luis i Yus, Magali (2003), Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, ESIC Editorial, Madrid

Barquero, José Daniel i Barquero, Mario (coord.) (2003), Manual de relaciones públicas.Comunicación y publicidad, Gestión 2000.com, Barcelona

Benavides et al. (2001), Dirección de comunicación empresarial e institucional, Gestión 2000.com, Barcelona

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009), Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Publicat a la pàgina web (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Costa, Joan (2004), DirCom on line. El master de Dirección de Comunicación a distancia, Editorial Design, La Paz (Bolívia)

Elias, Joan i Mascaray, José (2003), Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación, Gestión 2000.com, Barcelona

Fita, Jaume (1999), Comunicación de programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona

Losada Díaz, José Carlos (coord.) (2004), Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel Comunicación, Barcelona

Palau, Goretti (2003), Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista, Pòrtic, Barcelona

Ramos, Fernando (2002), La comunicación corporativa e institucional. De la imagen al protocolo, Editorial Universitas, SA, Madrid

Villafañe, Justo (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas, Piràmide, Madrid  

Cobo, Sílvia (2012), Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital, Ediutorial UOC, Barcelona

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244112
GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244113

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12244006
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12244101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent