DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 12244301
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart AN
Impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
eulalia.iglesias@urv.cat
yolanda.tortajada@urv.cat
david.fernandezc@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
monicaolivia.marchesi@urv.cat
enrique.canovacadela@urv.cat
ester.sanchez@urv.cat
meritxell.lecha@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
IGLESIAS HUIX, EULALIA
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
PRADES TENA, JORDI
MARCHESI , MÓNICA OLIVIA
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
SÁNCHEZ LLAURADÓ, ESTER
LECHA ALMONACID, MERITXELL
Web
Descripció general i informació rellevant

El TFG del Programa Formatiu de Grau en Periodisme suposa la realització, per part de l’estudiant, d’un treball en què s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirits en l’esmentat ensenyament. Aquest treball es farà en grup i està orientat a l’avaluació de competències associades al títol i conclou amb l’aprovació i defensa pública del treball. 

Aquesta assignatura funciona a partir de l'establiment de reunions periòdiques entre els estudiants i el tutor o la tutora. Aquestes es faran presencial o virtualment en funció de la situació en què ens trobem durant el curs. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura

 

 

 

 


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet.
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
 A10 Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com conèixer l’ús de tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics.
 A11 Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa.
 A14 Dissenyar, planificar i desenvolupar projectes complexos de programes i programacions audiovisuals i de productes interactius de tractament de l’actualitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix el funcionament dels equipaments necessaris per a poder realitzar un producte periodístic i/o audiovisual
 A4 Produeix textos i discursos periodístics escrits i orals correctes i adaptats a cada situació comunicativa concreta
 A7 Produeix textos periodístics adequats als criteris professionals, a la legislació vigent i als codis ètics de la professió
 A10 Aplica les tecnologies i els criteris necessaris per poder crear grafisme bidimensional i multimèdia
 A11 Crea productes periodístics de diferents gèneres i adaptats a diferents mitjans
 A14 Sap crear i desenvolupar projectes mediàtics multisuport
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Organització

Hi han 4 modalitats de TFG: Periodisme, Publicitat, Comunicació Audiovisual i Recerca. Cadascuna d'elles conformarà la seva organització i característiques dins d'una assignatura diferenciada on hi haurà un professor coordinador. Aquest serà l'encarregat de tutoritzar, d'informar als alumnes dels tipus de treball a escollir, els procediments a seguir, d'assignar els tutors/es, de nomenar el tribunal que valorarà la defensa pública dels TFG i de prende aquelles decisions organitzatives que no estiguin recollides en aquestes directrius.

Matrícula i calendari d'elaboració i avaluació del TFG

Per matricular el TFG cal tenir superats com a mínim 168 crèdits del grau corresponent.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0.5 0 0.5
Selecció/assignació del treball de fi de grau
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
4 0 4
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0 279 279
Memòria
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0 10 10
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0.5 5 5.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions introductòries amb la coordinadora del TFG en Periodisme i amb el coordinador del TFG
Selecció/assignació del treball de fi de grau Cada estudiant haurà de dur a terme un procés de reflexió previ a la selecció del tipus i la temàtica del treball que vol dur a terme.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Tutories entre l'estudiant i el tutor/a del TFG.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Treball autònom de l'estudiat per tal de dur a terme el TFG.
Memòria Cada membre del grup redactarà individualment una memòria. El document inclourà els següents apartats bàsics, a més dels que determini cada comissió de TFG:

Reflexió sobre l'evolució de l'execució del treball des de la idea inicial fins al producte final, raonant els canvis i les decisions preses.
Tasques realitzades i repartiment de responsabilitats en cas de treballs en grup.
Reflexió valorativa sobre el procés d'elaboració del treball i autoavaluació de l'assoliment de les competències.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Presentació i defensa del treball de fi de Grau i la seva preparació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

El calendari del TFG per als lliuraments als tutors en primera convocatòria (juny) és el següent:

  • Entre el 13 i el 17 de setembre: reunions informatives per generar idees.
  • 4 d'octubre de 2021: data límit per a la presentació davant del tutor/a de la idea inicial i del pla de treball. En el cas dels treballs de recerca caldrà presentar un índex provisional. El 18 d'octubre s'haurà de presentar la idea definitiva.
  • 20 de desembre de 2021: data límit per a la presentació davant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • 21 de març de 2022: data límit per a la presentació davant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • 1 de juny de 2022: data límit per al lliurament del producte final i de la memòria individual. També es farà el lliurament de la documentació per al repositori del CRAI.
  • Del 15 al 17 de juny de 2022: defensa pública del treball.

El calendari del TFG per als lliuraments als tutors/es (que no necessàriament han de ser presencials, sinó també online) en segona convocatòria (setembre) és el següent:

  • 4 d'octubre de 2021: data límit del lliurament al tutor/a de la idea i del pla de treball. En el cas dels treballs de recerca caldrà presentar un índex provisional.
  • 20 de desembre de 2021: data límit de lliurament dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • Al juny/juliol es pactarà amb el tutor una data per al segon lliurament dels resultats parcials del treball assolits fins al moment.
  • 2 de setembre de 2022: data límit del lliurament del producte final i de la memòria individual. També es farà el lliurament de la documentació per al repositori del CRAI.
  • 7-9 de setembre de 2022: defensa pública del treball. 

Tots els lliuraments són obligatoris i puntuables.

El/la tutor/a convocarà les tutories que consideri necessàries per comentar els lliuraments.

L’alumnat que vulgui realitzar el TFG durant una estada Erasmus o SICUE farà les tutories de manera virtual, d’acord amb les indicacions del tutor o tutora del treball.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
Seguiment de les tutories i les entregues parcials d'acord amb el que estipula la Normativa i les Directrius del treball de fi de grau (TFG) de les titulacions de Comunicació, curs 2013/2014, i allò que s'acordi entre l'estudiant i el tutor/a. 40%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
Elaboració i presentació del treball 'acord
amb les directrius proporcionades a la Normativa del treball de fi de grau (TFG) de les titulacions de Comunicació, curs 2013/2014 (penjada al moodle de l'assignatura).
40%
Memòria
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
La memòria final, de lliurament obligatori en tots els tipus de treball, tindrà una extensió aproximada de 1.200 paraules. Cada membre del grup redactarà individualment una memòria.

El document inclourà els següents apartats bàsics, a més dels que determini cada comissió de TFG:

Reflexió sobre l'evolució de l'execució del treball des de la idea inicial fins al producte final, raonant els canvis i les decisions preses.

Tasques realitzades i repartiment de responsabilitats en cas de treballs en grup.

Reflexió valorativa sobre el procés d’elaboració del treball i autoavaluació de l'assoliment de les competències.
10%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
La defensa pública és obligatòria i es durà a terme davant d’un tribunal nomenat ad hoc pel coordinador/a de TFG dels Estudis de Comunicació. No obstant, només es podran defensar públicament els treballs que hagin estat autoritzats prèviament pel tutor/a corresponent.

El tutor de l’assignatura comunicarà a cada estudiant el dia, l’hora i el lloc de defensa pública del seu treball, amb una antelació mínima de set dies.

A més a més de les llengües oficials de la URV, el TFG es podrà realitzar i defensar en anglès. D’aquesta manera quedarà assolida la competència nuclear C1 (dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, especialment l’anglès).

L’acte de defensa pública de cada treball tindrà una durada aproximada de 20?30 minuts i haurà de seguir preferentment la següent estructura:

1) Exposició per part dels estudiants.
La durada de l’exposició dels estudiants ha de ser de 12-15 minuts.

• En el cas dels treballs de recerca, aquesta ha d’incloure els objectius, la metodologia i les conclusions del treball.

• En el cas dels treballs professionals de Periodisme i Comunicació Audiovisual es presentarà una síntesi del producte elaborat i el seu objectiu, una breu explicació de com ha transcorregut la seva elaboració i una valoració dels punts forts i febles del producte final.

• Els treballs de publicitat es presentaran simulant una presentació professional d’una campanya

2) Formulació de comentaris i preguntes per part del tribunal.

3) Respostes dels estudiants si el tribunal els planteja preguntes directes.

4) Deliberació del tribunal.

Es valorarà: l’estructura i el contingut de la presentació, la comunicació verbal i no verbal i el material de suport audiovisual emprat. A l’espai moodle es pot consultar la rúbrica de valoració.
10%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segons la normativa acadèmica de grau i màster vigent, "Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a dues convocatòries d'avaluació".

El responsable únic de l'avaluació serà el tutor/a del treball.

La nota final del treball s'obtindrà a partir de quatre notes parcials:

  • Una nota corresponent al seguiment de l'avaluació continuada (40% de la nota final).
  • Una nota corresponent al producte final (el 40% de la nota final).
  • Una nota corresponent a la memòria final (10% de la nota final).
  • Una nota corresponent a la defensa pública del treball (10%)

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació variaran depenent de la temàtica i el tipus de treball seleccionat. Se seleccionaran amb l'ajut del tutor o tutora del TFG.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal llegir atentament la normativa sencera del TFG dels títols de grau en Comunicació que està penjada al corresponent espai moodle de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent