DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12244401
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PRADES TENA, JORDI
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
PRADES TENA, JORDI
Web http://http://http://www.urv.cat/universitat/centres_departaments/comunicacio/index.html
Descripció general i informació rellevant <div><div><b><u>ATENCIÓ:</u></b></div><div><b><u><br /></u></b></div><div><b>Les Pràctiques Externes podran ser presencials i/o telemàtiques en funció de la situació de les empreses respecte als condicionants provocats per la situació d'emergència sanitària.</b></div></div><div><br /></div><div><div class=""><b>En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp;&nbsp;estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</b></div></div><div><br /></div><p> Realització d'una estada de pràctiques (300 hores) a una empresa segons el perfil de la vostra formació. </p><p class="MsoNormal">Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses periodístiques.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament empresarial) en el context espanyol, europeu i mundial.
 A12 Conèixer els fonaments de l’ordenament jurídic en matèria d’exercici de la comunicació social (periodística, d’entreteniment i persuasiva) des del punt de vista dels drets fonamentals però també de l’operativa quotidiana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix el funcionament d’una empresa periodística
 A7 És capaç d’integrar-se en les rutines laborals de les empreses periodístiques
 A8 S'adapta a les activitats de les empreses periodístiques, al seu marc legal, al seu finançament i a la seva posició en el sistema mediàtic
 A12 Treballa respectant els drets fonamentals que es deriven de les professions comunicatives
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

DESENVOLUPAMENT DE LES PRÀCTIQUES 

- Sessió informativa 
Sessió informativa on s'explica la finalitat i funcionament de les pràctiques externes. 

- Selecció de posició de pràctiques 
En iniciar el curs, i després de la sessió informativa, l'alumnat, a partir del llistat d'empreses disponible, tria les empreses en les quals li agradaria fer la seva estada i envia la seva petició a la coordinadora de pràctiques. 

-Assignació de pràctiques
Les coordinadores de pràctiques de cada grau (Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i RRPP) assignaran les places de práctiques en funció de les preferències de l'estudiant, la nota de l'expedient acadèmic, el nombre de crèdits superats i la disponibilitat de les empreses dels directoris dels estudis. 

- Estada / execució de pràctiques 
Estada de pràctiques segons el període i horaris acordats al conveni de pràctiques.  

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
CT4
CT5
0 0 0
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
A5
CT4
CT5
1.5 0 1.5
Estada de pràctiques
A5
CT3
CT5
0 296.5 296.5
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A5
CT4
CT5
1 0 1
Memòria
A5
CT4
CT5
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió informativa on s'expliquen la finalitat i funcionament de les pràctiques externes.
Estada de pràctiques Realització de l'estada de pràctiques segons l'acordat al conveni.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor acadèmic i del tutor professional.
Memòria Elaboració d’una memòria final, en la qual hi ha de figurar, entre d’altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

 

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

L'alumne/a tindrà dos intelocutors al llarg de les seves pràctiques: la coordinadora de pràctiques de la universitat i el tutor o tutora de l'empresa, el que implica la relació amb tot dos. Mecanismes de coordinació i seguiment: la coordinadora de pràctiques vetllarà pel bon funcionament de les pràctiques. Les empreses i l'alumnat poden adreçar-se a la coordinadora per resoldre dubtes i comentar les incidències que considerin oportunes. L'atenció personalitzada es pactarà individualment. L'alumnat haurà d'enviar un correu-e a la coordinadora de pràctiques per acordar una cita. Tot i així, hi haurà una hora d'atenció setmanal que es gestionarà a través del moodle. Tota la informació sobre els procediments de les pràctiques externes estarà disponible a moodle.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A5
CT3
CT5
Qualificació per part de l'empresa. 70%
Memòria
A5
CT4
CT5
Elaboració d'una memòria de pràctiques. 20%
Altres

Valoració del/la tutor/a acadèmic/a (seguiment)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

Les Pràctiques Externes s'avaluen en convocatòria única.


Fonts d'informació

Bàsica

no correspon

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent