Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: Ortologia i ortoèpia; a l'entorn del concepte d'estàndard oral
|
|
Tema 2: Història de l'ortologia catalana |
|
Tema 3: Manuals de l'estàndard oral català (1) |
|
Tema 4: Manuals de l'estàndard oral català (2) |
|
Tema 5: La proposta d'estàndard oral de l'Institut d'Estudis Catalans |
|
Tema 6: Casos límit: sigles, onomàstica pròpia i onomàstica forana |
|
Tema 7: Doblatge |
|
Tema 8: Elocució
|
|
Tema 9: Divulgació i ensenyament
|
|
Tema 10: Síntesi de veu
|
|
Tema 11: Correcció (1: variació geolectal) |
|
Tema 12: Correcció (2: variació estilística) |
|
Tema 13: Correcció (3: interferències substràtiques)
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
97 |
97 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
25 |
25 |
Proves pràctiques |
|
0 |
25 |
25 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura i visionatge dels materials posats al campus virtual (Moodle) |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes plantejats pels alumnes via correu electrònic.
Comentari del professor als ítems d'avaluació presentats pels estudiants. |
Descripció |
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor per via telemàtica
Durant el curs
2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Prova pràctica d'exposició oral |
42% |
Proves de desenvolupament |
|
Sobre continguts |
42% |
Altres |
|
6 vídeos |
16% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Hi ha 13 ítems d'avaluació (un per tema, que vol dir un per setmana). Cada ítem val un 7,7% de la nota. Cal treure com a mínim un 50% de la nota final per a aprovar. Cal presentar els ítems d'avaluació dins del calendari establert (data límit: el diumenge de cada setmana, a les 23:59). A banda, no es pot fer ni una sola falta ortogràfica o gramatical en els materials lliurats al professor (inclosa la comunicació amb el professor via campus virtual o correu electrònic). L'avaluació és la mateixa per a la 1a i la 2a convocatòria. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
- BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
- BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
- BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
- BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
- CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
- CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
- COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barcelona, Club Editor (2a. ed.).
- INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològica, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
- OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
- PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
- PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
-
PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
- RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimental del català oriental central, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
- RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
- ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
- SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
- SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplletra.
- SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|