DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SINTAXI CATALANA Codi 12254124
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GINEBRA SERRABOU, JORDI
Adreça electrònica jordi.ginebra@urv.cat
carles.royo@urv.cat
Professors/es
GINEBRA SERRABOU, JORDI
ROYO BIETO, CARLES
Web http://www.filologiacatalana.urv.cat/ca/
Descripció general i informació rellevant <p> Sintaxi descriptiva superior de la llengua catalana.&nbsp;</p><div><br /></div><div> Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura. <br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix els mecanismes sintàctics de la llengua catalana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA

1. Teoria lingüística i sintaxi catalana. L’oració.
2. Estructura informativa de l’oració. La perifèria oracional.
3. Les funcions sintàctiques
4. El sintagma verbal: els arguments del verb (I)
5. El sintagma verbal: els arguments del verb (II)
6. La predicació no verbal
7. Els complements circumstancials o adjunts (i els altres modificadors verbals)
8. Estructura de l’SN: els complements argumentals
9. Estructura de l’SN: els complements no argumentals
10. Estructura de les altres categories (I)
11. Estructura de les altres categories (II)
12. L’oració de relatiu


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A9
56 90 146
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exercicis introductoris
Resolució de problemes, exercicis Es dedicarà una hora o hora i mitja de treball pràctic a la setmana
Atenció personalitzada Hi haurà un horari d'atenció individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Hi haurà atenció personalitzada per resoldre els problemes que calgui.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà l’alumnat en tutoria individualitzada o grupal per tal de resoldre dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial o virtual.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
Pràctiques setmanals 40%
Altres  

Exercici de tancament de l'avaluació continuada

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Solà, Joan i altres, Gramàtica del català contemporani, Empúries, 2002
Ginebra, Jordi; Anna Montserrat, Diccionari d'ús dels verbs catalans, Educaula, 2009
Ginebra, Jordi, La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Guia pràctica, URV, 2017
Ginebra, Jordi, La normativa de la llengua catalana, UOC, 2018
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, 2016
Ginebra, Jordi, Pompeu Fabra i la codificació del català, UOC, 2018

A més, el professor lliurarà uns guions-apunts mentre es desenvolupa l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent