DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) NARRATIVA ORAL Código 12254203
Titulación
Grado en Lengua y Literatura Catalanas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Filología Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Correo-e carme.oriol@urv.cat
emili.samper@urv.cat
Profesores/as
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Web
Descripción general e información relevante <p> Estudi de les teories i els mètodes del folklore. </p><div> Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura. </div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Demostrar que conoce la historia de la literatura en lengua catalana
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resolver problemas de manera crítica, creativa e innovadora en su ámbito de estudio.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Conoce la problemática de las diferencias de género en diversas épocas y contextos a través de los textos literarios.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situación planteada como un problema en el ámbito de la disciplina y tener motivación para afrontarlo.
Seguir un método sistemático para dividir el problema en partes e identificar sus causas aplicando los conocimientos propios de la disciplina.
Diseñar una solución innovadora utilizando los recursos necesarios para afrontar el problema.
Incluir los aspectos concretos de la solución propuesta en un modelo realista.
Reflexionar sobre el modelo propuesto y ser capaz de encontrar limitaciones y proponer mejoras.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. Història del foklore català. 1.1. L'etapa romàntica
1.2. Els inicis del segle XX
1.3. La postguerra
1.4. Dels anys 60 del segle XX als nostres dies
2. Els mètodes d'estudi del foklore. 2.1. El mètode històrico-geogràfic
2.2. L'estructuralisme
2.3. La perspectiva contextual i funcional
3. La llegenda 3.1. Concepte llegenda
3.2. La llegenda contemporània
3.3. Tècniques per a la recollida, la fixació i l'estudi de la llegenda contemporània

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Seminarios
CT3
12 24 36
Sesión magistral
A7
10 10 20
Resolución de problemas/ejercicios
CT3
30 60 90
Atención personalizada
3 0 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Explicació del programa de l'assignatura.
Seminarios Treball pràctic de recollida i classificació de textos.
Sesión magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios Lectura i comentari d'articles i capítols de llibre referits als temes tractats en el curs.
Atención personalizada Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis realitzats per l'alumnat.

Atención personalizada
descripción

Resolució de dubtes sobre els continguts de l'assignatura i els traballs requerits.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
CT3
Presentació d'un treball de curs. 50%
Resolución de problemas/ejercicios
CT3
Informes escrits de les pràctiques dutes a terme durant el curs. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En la segona convocatòria es recuperarà la part o les parts que hagin quedat pendents a la primera convocatòria.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fuentes de información

Básica

Dundes, Alan (1965): The study of folklore. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Finnegan, Ruth (1992): Oral tradition and the verbal arts: A guide to research practices. Londres: Routledge.

Genette, Gérard (1993): Ficción y dicción. Barcelona: Lumen. (Fiction et diction. París: Seuil 1991.)

Grup de Recerca Folklòrica d'Osona i Josep M. Pujol (2002): "Benvingut/da al club de la SIDA" i altres rumors d'actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Kapferer, Jean-Noël (1989): Rumores. Barcelona: Plaza & Janés.

Oriol, Carme (2002): Introducció a l'Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme (2016): Estudis de literatura oral popular. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Oriol, Carme (2019). 100 llegendes urbanes. Unes històries sorprenents dels nostres temps. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme; i Josep M. Pujol (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2008): Index of Catalan Folktales. Helsinki: Soumalainen Tiedeakatemia.

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2017): Història de la literatura popular catalana. Tarragona: Publicacions URV. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/348

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2019): A History of Catalan Folk Literature. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Prats, Llorenç, Dolors Llopart i Joan Prat (1982): La cultura popular a Catalunya. Estudiosos i institucions 1853-1981. Barcelona: Fundació Serveis de Cultura Popular.

Roviró, Ignasi (1992): “Aproximació a l’estudi de la comunicació folklòrica”. Ausa nº 128–129: 71–104.

Pisanty, Valentina (1995): Cómo se lee un cuento popular. Barcelona: Paidós [ed. original en italià 1993].

Sánchez Carretero, Cristina i Dorothy Noyes (2000): Performance, arte verbal y comunicación. Nuevas perspectivas en los estudios de folklore y cultura popular en USA. Oiartzun: Sendoa.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales. Folklore Fellows Communications. 284-286. 3 vols. Hèlsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

RondCat. Cercador de la rondalla catalana: http://rondcat.arxiudefolklore.cat

RumorFolk. Base de cades de rumors i llegendes contemporànies: http://rumorfolk.arxiudefolklore.cat/

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Les errades ortogràfiques i lingüístiques descomptaran en la nota.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.