Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix les bases teòriques de la lingüística.
Coneix les bases neurofisiològiques del llenguatge humà.
Identifica les característiques del llenguatge humà.
Coneix les aplicacions de la lingüística.
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Identifica les unitats dels diferents nivells de l’anàlisi lingüística.
Distingeix entre els arguments lingüístics i les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües.
Valora la riquesa lingüística del món.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1: LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI |
1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals |
Tema 2: L'ESTRUCTURA DE LA LLENGUA |
2.1. L'estructura fonètica
2.2. L'estructura fonològica
2.3. L'estructura morfològica
2.4. L'estructura sintàctica
2.5. L'estructura semàntica |
Tema 3: L'ÚS DEL LLENGUATGE |
3.1. La pragmàtica i el tractament del discurs
3.2. La variació lingüística
3.3. El canvi lingüístic |
Tema 4: ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE |
4.1. L’adquisició del llenguatge
4.2. La comprensió i la producció del llenguatge
4.3. Llenguatge i cervell |
Tema 5: TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA
|
5.1. Concepte de lingüística aplicada
5.2. Les aplicacions de la lingüística |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
65 |
40 |
105 |
Debats |
|
6 |
4 |
10 |
Fòrums de debat |
|
0 |
2 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Pràctiques a través de TIC |
|
5 |
20 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
25 |
25 |
Treballs col·laboratius. |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
25 |
27 |
Proves pràctiques |
|
2 |
20 |
22 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
Fòrums de debat |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Treballs col·laboratius. |
Treballs creatius en grup per consolidar la teoria. |
Atenció personalitzada |
Resolució de subtes i preguntes
Supervisió i seguiment de les pràctiques |
descripción |
Durant
el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal
per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions
relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.
A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme
aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu
electrònic, Moodle...).
I, en el cas de les pràctiques, a l'inici del segon quadrimestre. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Avaluació d'una sèrie de tasques realitzades a través de les TIC sobre els continguts teòrics. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Avaluació d'una sèrie d'exercicis pràctics |
20% |
Proves pràctiques |
|
Realització d'una prova de qüestions pràctiques |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Realització d'una prova objectiva de tipus test sobre el temari del primer quadrimestre |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Realització d'una prova de preguntes curtes sobre lectures relacionades amb el temari del primer quadrimestre |
10% |
Otros |
|
Valoració positiva de l'assistència i participació a les classes de teoria i pràctiques |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar l'assignatura en l'avaluació continuada s'han de superar les dues parts amb un 5 o superior (teoria i pràctica). La nota final serà el resultat de la mitjana de les dues parts aprovades. Un No Presentat en una de les parts compta com un 0. Si la matèria no s'aprova a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria: - els alumnes que suspenguin les dues parts o no s'hagin presentat han de recuperar tota la matèria. - els alumnes que suspenguin una de les dues parts o no s'hagin presentat han de recuperar només aquesta part. Segons la Normativa acadèmica de Grau, "els alumnes que, un cop superada una assignatura en primera convocatòria, vulguin millorar la nota obtinguda dins del mateix curs acadèmic, han de presentar una sol·licitud al deganat del centre, el qual, en funció dels arguments presentats, autoritzarà o no la petició. La nova qualificació, s'hagi millorat o no, substitueix l'anterior (primera convocatòria)." Si a la segona convocatòria no se supera la matèria, quedarà suspesa la Lingüística per al proper curs. No es guardarà la nota d'una part aprovada per a l'any següent. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). En les proves i/o activitats escrites en castellà s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits d'acord amb la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell d'Ensenyament del grau de Llengua i Literatura Hispàniques. Aquesta rúbrica està disponible a l'espai Moodle. |
Bàsica |
|
YULE, G. (1996): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Akal, 2007, 3 ed. ESCANDELL, VIDAL,
M. Victoria (coord.) (2011): Invitación a la Lingüística. Madrid: Editorial
Universitaria Ramón Areces. |
Complementària |
|
BERGMANN, A. et alli (eds.): Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics. Columbus: Ohio State University Press, 2007, 10 ed. FROMKIN, V. et al. (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell. HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell. MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.
MORENO CABRERA, J.C.
(2013): Cuestiones clave de la Lingüística. Madrid: Editorial Síntesis. NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cambridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universidad de Cambridge. Madrid: Visor. PÉREZ SALDANYA, M. et alli (1998): Diccionari de Lingüística. Oliva (Valencia): Colomar Editors. RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducció a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000. TUSÓN, J. (2000): Introducció a la Lingüística. Barcelona: Columna. LA RESTA DE BIBLIOGRAFIA ES FACILITARÀ DURANT EL CURS. |
|
Otros comentarios |
Continuen el temari totes les assignatures de Lingüística i de Llengua dels tres graus. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|