Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A3 |
Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
| | A5 |
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1.- Presentació del curs. |
Importància de l'estudi de la història d'Amèrica. |
2.- L'Amèrica pre-colombina, la Conquesta i l'etapa colonial. |
Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea. |
3.- L'era de les revolucions atlàntiques |
El reformisme iberoamericà del segle 18.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes. |
4.- Amèrica llatina després de la Independència. |
L'era del "cabdillisme" ("caudillismo") dels terratinents o dels militars.
Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés. |
5.- La Revolució Mexicana. |
La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana. |
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina. |
De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana. |
7.- Del camp a la ciutat. |
Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil. |
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina. |
La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió. |
9.- Cap on va Amèrica Llatina? |
Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
39 |
45 |
84 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
14 |
18 |
Proves mixtes |
|
14 |
28 |
42 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula |
Atenció personalitzada |
Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura. |
descripción |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari. Durant el curs 2021-22
s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de
resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs
s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna |
90% |
Proves mixtes |
|
Exercicis pràctics |
8% |
Otros |
|
Assistència i participació |
2% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura (segona convocatòria). Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
E. Chang-Rodríguez, Latinoamerica, su civilización y su cultura, 2007, Haile
C. Punta & C. Sondereguer, América precolombina, 2004, Nabuco
M. Coe, E.P. Benson & D. Snow, La América antigua, 1989, Folio
J. Lockhart & S. Schwartz, América Latina en la edad Moderna, 1992, Akal
Guillermo Céspedes, América Hispánica (1492-1898), 2009, M. Pons
John Lynch, América Latina entre colonia y nación, 2001, Crítica
Th. Skidmore & P. Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1999, Crítica
B. Bennassar, La América española y la América portuguesa, 2001, Akal
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
MÓN ACTUAL/12294003 | SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12294010 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
HISTÒRIA MODERNA/12294104 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12294108 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
HISTORIOGRAFIA I MÈTODES PER A L'ESTUDI DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART/12294110 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|