Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
| | A5 |
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A7 |
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció. Marc teòric. |
|
Tema 2. El medi natural. |
|
Tema 3. Territori i paisatge. |
|
Tema 4. Els components humans del territori. |
-. L'espai geogràfic i la demografia d'Amèrica Llatina.
-. El món urbà a Amèrica Llatina. |
Tema 5. La representació cartogràfica. |
-. Amèrica Llatina territori sommiat pel vell món. |
Tema 6. Història i territori. Geopolítica. |
-. La construcció dels estats llatinoamericans (segles 19-21)
-. Ciutadania i nació a Amèrica Llatina: democràcia al segle 21?
-. Amèrica llatina i els països Nord-Atlàntics: economia, migracions, comerç il·lícit.
-. Casos concrets: Mèxic, Cuba, Puerto Rico, etc. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
43 |
73 |
116 |
Presentacions / exposicions |
|
13 |
15 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent. |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes del programa. |
Presentacions / exposicions |
Comentaris dels texts de pràctiques (paper i Moodle). |
Atenció personalitzada |
Entrevista per comentar els texts presentats. |
descripción |
Durant el curs 2021-22
s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de
resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs
s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). |
5% |
Proves de desenvolupament |
|
Presentació per escrit dels comentaris de text. |
5% |
Proves pràctiques |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
90% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per tal de verificar que les competències i que els continguts de l'assignatura Societat i Territori caldrà superar cada una de les seccions que imparteixen respectivament els Drs. Duch i Casanovas: Avaluació secció 1ª (Dra. Duch).- Presentar una resenya d'un titol de la bibliografia bàsica que tindrà un pes del 10% 2.- Fer un treball de grup sobre un conflicte socioambiental concret en l'espai català (30%) 3.- Prova evaluació continuada (60%). Caldrà superar la prova per fer l'addicció corresponent final. Avaluació secció 2a (Dr. Casanovas): L'examen de tota la segona secció té un pes del 90% de la mateixa, les pràctiques d'un 8% i l'assistència i participació del 2%. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
-. Secció 1a:
BRAILOVSKY, A. La guerra contra el planeta: los grandes desastres ecológicos de la Historia. Madrid, Clave Intelectual, 2018.
CARADONNA, Jeremy. Sostenibilidad: una historia. Valencia, Tirant lo blanch, 2017. En línia
CORRAL, Pablo. Protesta y ciudadanía: conflictos ambientales durante el franquismo en Zaragoza. Rolde, 2015.
DE SOUSA SANTOS, Boaventura. Aprendizajes globales. Descolonizar, desmercantilizar y despatriarcalizar desde las epistemologias del sur. Barcelona: Icaria, 2019.
GIL, Judith. Natura en conflicte: la construcción del patrimonio natural a Catalunya del franquisme a la democracia. TDX
GONZALEZ DE MOLINA & MARTINEZ ALIER. Naturaleza transformada: estudios de historia ambiental. Barcelona, Icaria, 2001.
INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS. Natura, ús o abús. En línia, 2019.
SANCHEZ, Sonia. La transformación del paisatge a través de la Historia Ambiental. TDX
KRENAK, Ailton. Ideas para posponer el fin del mundo. 2019
MAX-NEEF, M. Economia herética: 35 años a contracorriente, 2017.
MERCHANT, Carolyn. La muerte de la naturaleza. Mujeres, ecología y revolución científica. Granada, Comares, 2020.
MILLAN, Jesus & Gloria SANZ. Sociedades agrarias y formas de vida. XVIII-XX. Zaragoza, PUZ, 2006.
PUJADAS, Marta. La creació d’un passiu ambiental a Catalunya. Història de la planta quimica de Flix al riu Ebre (1897-2013). TDX
PULEO, Alicia. Ecofeminismo. Madrid, Cátedra, 2011.
RYAN, C. Civilizados hasta la muerte. El precio del progreso. Madrid, Capitán Swing, 2020.
TELLO, Enric. La Historia cuenta: del crecimiento económico al desarrollo humano sostenible. Barcelona: Nous Horitzons/El Viejo Topo, 2005.
Narratives
Iciar Bollain. Tambien la lluvia, film
Delibes, Miguel. El disputado voto del Sr. Cayo
Navarro de Castro, Rafael. La tierra desnuda
José Antonio Labordeta. Un pais en la mochila. TVE
Jesús Moncada. Cabòries estivals.
Julio Llamazares. La lluvia amarilla.
---------------
-. Secció 2a.
Bibliografia:
-. L. Bethel, ed., "Historia de América Latina" (Crítica-Cambridge U. Press, 1984-1991)
-. AAVV, "Historia General de América Latina" (UNESCO, 1999-2008): vols. 4-6.
-. Nicola Foote, ed. "Sources for Latin America in the Modern World" (Oxford, 2019) 378p
-. Chust & JA Serrano, eds., "Debates sobre las independencias iberoamericanas" (Vervuert, 2007) 342p
-. Aline Helg, "[]Una historia comparada de los esclavos que se liberaron en las Américas" (FE, 2016, 2019) 411p
-. Halperín Donghi, "Historia Contemporánea de América Latina" (6a ed; Alianza, 1967,1994,1998), 800p.
-. Th. Skidmore & Peter Smith, "Ha Contemporánea de América Latina" (Critica, 1996[1984])
-. Kline, Wiarda, et al. "Latin American Politics & Development" (9th ed; Routledge, 2017) 505p.
-. Cespedes del Castillo, "America Hispánica 1492-1898 (Marcial Pons, 1983[2009]) 550p.
-. Pettina, "Historia minima de la Guerra Fria en America Latina" (Colmex, 2018) 252p
-. Carlos Contreras & Cueto, "Historia del Peru contemporáneo [1808-2000](4a ed; IEP, 2007) 415p
-. Patricia Funes, "Las ideas políticas en América Latina" (Colmex, 2014) 275p
-. Rafael Rojas, "Historia mínima de la Revolución cubana" (Colmex, 2015) 159p
- Sagredo, "Historia mínima de Chile" (Colmex, 2014) 296p
-. Francisco Zapata, et al, "Movimientos sociales" (Colmex, 2010) 394p
-. AAVV, "Nueva historia general de México" (Colmex, 2010) 737p
-. Erika Pani, "Historia Mínima de los Estados Unidos" (Colmex, 2018) 275p
-. Illades & Teresa Santiago, "Estado de guerra; De la guerra sucia a la narcoguerra" (Era, 2014) 190p
-. Roger Bartra, "Territorios del terror y la otredad" (FCE, 2013) 115p
---. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|