DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES ESTRUCTURES POLÍTIQUES Codi 12294118
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
guillem.puig@urv.cat
Professors/es
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
Web
Descripció general i informació rellevant

Aquesta assignatura analitzarà les principals estructures polítiques que s'han donat des del món antic al contemporani. La part antiga, medieval y moderna, la farà la Dra. Coral Cuadrada, i la part Contemporània, el Dr. Xavier Moreno.


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament polític dels pobles.
Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A5 Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A8 Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. El món antic. El naixement de les formes polítiques. La ciutat-estat grega. Roma: Monarquia, República, Imperi.
Tema 2. L'Edat Mitjana. L'Església i les monarquies feudals.
Tema 3. El modernisme. El parlamentarisme anglès.
Tema 4. La il·lustració.
Tema 5. El Liberalisme polític.
Tema 6. La Democràcia.
Tema 7. El Feixisme.
Tema 8. El Socialisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
CT2
52 60 112
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A5
A8
CT4
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assolir millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Atenció personalitzada El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes seran atesos pels professors als seus respectius despatxos, en l'horari d'atenció marcat.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A4
A5
A8
CT4
PART ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada)
es fan pràctiques on line per superar aquesta part d'assignatura, que es planteja també en debats a l'aula avaluables.

PART CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno)
Es farà un examen amb l’estructura següent:
- APARTAT TEÒRIC (75% de la nota): 3 preguntes de desenvolupament sobre aspectes tractats en el temari.
- APARTAT PRÀCTIC (25% de la nota): preguntes de resposta concisa a partir d’un o dos textos extrets dels pràctics treballats a classe.
PART ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada)

El valor de la nota, a efectes de la convocatòria, és del 50%.

PART CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno)

El valor de la nota de l’examen, a efectes de la convocatòria, és del 50 %.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


PART ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada): es fan pràctiques on line per superar aquesta part d'assignatura, que es planteja també en debats a l'aula avaluables. El valor de la nota, a efectes de la convocatòria, és del 50 per cent.
PART CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno): En segona convocatòria es farà un examen als alumnes suspesos o no presentats a la primera, amb la mateixa estructura. El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, serà igualment del 50 per cent.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

HISTÒRIA ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada): textos literaris, filosòfics i pel·lícules, que s'adjunten al moodle.

HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno):

JOHNSON, Paul: El nacimiento del mundo moderno. Javier Vergara Editor; Barcelona, 2000.

KÜHLN, Reinhard: Liberalismo y fascismo. Dos formas de dominio burgués. Editorial Fontanella; Barcelona, 1978.

TODOROV, Tzevetan: La experiencia totalitaria. Galaxia Gutenberg; Barcelona, 2010.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent