DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) HISTÒRIA DE LES ESTRUCTURES POLÍTIQUES Código 12294118
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
MORENO JULIÀ, XAVIER
Correo-e joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
guillem.puig@urv.cat
Profesores/as
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura analitzarà les principals estructures polítiques que s'han donat des del món antic al contemporani. La part antiga, medieval y moderna, la farà la Dra. Coral Cuadrada, i la part Contemporània, el Dr. Xavier Moreno.


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament polític dels pobles.
Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A5 Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A8 Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. El món antic. El naixement de les formes polítiques. La ciutat-estat grega. Roma: Monarquia, República, Imperi.
Tema 2. L'Edat Mitjana. L'Església i les monarquies feudals.
Tema 3. El modernisme. El parlamentarisme anglès.
Tema 4. La il·lustració.
Tema 5. El Liberalisme polític.
Tema 6. La Democràcia.
Tema 7. El Feixisme.
Tema 8. El Socialisme.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
CT2
52 60 112
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A5
A8
CT4
6 30 36
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assolir millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Atenció personalitzada El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares.

Atenció personalitzada
descripción

Els alumnes seran atesos pels professors als seus respectius despatxos, en l'horari d'atenció marcat.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves mixtes
A4
A5
A8
CT4
PART ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada)
es fan pràctiques on line per superar aquesta part d'assignatura, que es planteja també en debats a l'aula avaluables.

PART CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno)
Es farà un examen amb l’estructura següent:
- APARTAT TEÒRIC (75% de la nota): 3 preguntes de desenvolupament sobre aspectes tractats en el temari.
- APARTAT PRÀCTIC (25% de la nota): preguntes de resposta concisa a partir d’un o dos textos extrets dels pràctics treballats a classe.
PART ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada)

El valor de la nota, a efectes de la convocatòria, és del 50%.

PART CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno)

El valor de la nota de l’examen, a efectes de la convocatòria, és del 50 %.
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria


PART ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada): es fan pràctiques on line per superar aquesta part d'assignatura, que es planteja també en debats a l'aula avaluables. El valor de la nota, a efectes de la convocatòria, és del 50 per cent.
PART CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno): En segona convocatòria es farà un examen als alumnes suspesos o no presentats a la primera, amb la mateixa estructura. El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, serà igualment del 50 per cent.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

HISTÒRIA ANTIGA, MEDIEVAL I MODERNA (Dra. Cuadrada): textos literaris, filosòfics i pel·lícules, que s'adjunten al moodle.

HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA (Dr. Moreno):

JOHNSON, Paul: El nacimiento del mundo moderno. Javier Vergara Editor; Barcelona, 2000.

KÜHLN, Reinhard: Liberalismo y fascismo. Dos formas de dominio burgués. Editorial Fontanella; Barcelona, 1978.

TODOROV, Tzevetan: La experiencia totalitaria. Galaxia Gutenberg; Barcelona, 2010.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.