DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) EL SEGLE XVIII: ENTRE LA TRADICIÓ I LA REVOLUCIÓ Código 12294206
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Correo-e jose.fabregas@urv.cat
Profesores/as
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripción general e información relevante

Aprofundir en el coneixement del segle XVIII en els àmbits europeu, espanyol, colonial i català, des del punts de vista polític, econòmic i social. Establint possibles vinculacions amb el món actual. El període cronològic que abarca és el segle XVIII. 


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Tot i que la guia docent indica que les classes són en català, excepcionalment es podran compatilbiitzar en castellà. 

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Economia i societat a Europa al segle XVIII - Canvis en la demografia, en l'agricultura i el comerç marítim
-Conseqüències econòmiques i socials
- La societat del segle XVIII
2. La Revolució Industrial - Antecedents a l'època Moderna
- Camí cap a la R. industrial
- Innovacions tècniques. Revolució en els transports
- Evolució arreu d'Europa
3. Relacions internacionals. Conflictes y diplomàcia. - El nou ordre europeu
- Època de conflictes: Guerra de Succesió espanyola, de Polònia, d'Àustria, Guerra dels Set Anys i d'independència americana
- Els nous estats: Prússia i Rússia
4. El segle XVIII a Espanya. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía (1700-1759). -Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Política internacional de Felip V.
-Regnat de Ferran VI: Inicis del Despotisme Il·lustrat. Política de neutralitat
5. La monarquia espanyola de la segona meitat del segle XVIII. Carles III. Política interior. Marquès d’Esquilache. Expulsió dels Jesuïtes.
-Pactes de Família i relacions exteriors (Anglaterra, Portugal, Marroc).
-L’obertura econòmica i la presència del comerç català a Amèrica.
6. Societat i economia a Espanya al segle XVIII -La il·lustració a Espanya. Aspectes culturals.
-Règim senyorial. Noblesa i l’Església.
-Les noves estructures de la hisenda borbònica.
-Creixement demogràfic: Les classes urbanes i el món rural.

7. La monarquia espanyola i la Revolució Francesa -Regnat de Carles IV: Floridablanca-Aranda.
-Rivalitat amb França i acords amb Anglaterra.
- Repercussions de la Revolució Francesa a Espanya: De la Guerra Gran a la Guerra de la Independència.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Pràctiques de camp/sortides
A5
A6
CT4
8 0 8
Treballs
A6
CT4
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis
A2
A6
52 74 126
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i valoració de coneixements previs.
Pràctiques de camp/sortides Realització d'activitats en arxius.
Treballs Comentari de textos, anàlisi de quadres, gràfics o mapes.
Resolució de problemes, exercicis Donar resposta a casos pràctics
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que precisin una atenció particular.

Atenció personalitzada
descripción

Atenció individualitzada a aquells alumnes que presentin algun tipus de dubte pel que fa al contingut científic de l'assignatura, a la metodologia o a l'aprenentatge.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A6
CT4
Investigació en arxiu 35%
Resolució de problemes, exercicis
A2
A6
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4). 60%
Otros  

Assistència i participació

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria l'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor a inici de curs (30%). Els treballs proposats s'hauran de presentar igualment. per tant es manté la distribució de percentatges de les diferents metodologies.

En el cas que les proves s'hagin de fer online, l'alumnat desenvoluparà una qüestió de resposta àmplia, a triar d'entre dues. Les tres preguntes relacionades amb els textos seran substituïdes per una resenya de cada un dels dos textos. Es mantenen els percentatges esmentats anteriorment. L'assistència i participació també es tenen en compte a les classes online.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Albareda Salvadó, Joaquim. La Guerra de Sucesión de España (1700-1714), Crítica, Barcelona, 2010.

ARDIT LUCAS, Manuel. El siglo de las luces : Economía . Editorial Síntesis, 2007.

AYMES, J. R.Ilustración y Revolución francesa en España. Ed. Pagès. Lleida, 2005

BLANNING, T.C.W. El siglo XVIII. Crítica. Barcelona, 2002.

BAUDOT MONROY, M. (Ed.). El Estado en guerra. Expediciones navales españolas en el siglo XVIII. Madrid, Ediciones Polifemo, 2014

CAPEL MARTÍNEZ, Rosa María- CEPEDA GÓMEZ, José. El siglo de las luces: política y sociedad. Editorial Síntesis, 2006.

DULL, Jonathan R. La Guerre de sept ans: histoire navale, politique et diplomatique. Bécherel, Edit Les Perseides, 2005

DOMINGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el siglo XVIII espanyol. Barcelona, 1976.

ENCISO, L.M. La Europa del siglo XVIII. Ed. Península, Barcelona, 2001.

ENCISO, L. M.: Compases finales de la cultura ilustrada en la época de Carlos IV. Madrid: Real Academia de la Historia, 2013.

FERNÁNDEZ, Roberto. La España de la Ilustración la reforma de España. Anaya Madrid, 2009.

GARCÍA GONZÁLEZ, Francisco (coord.), La Guerra de Sucesión en España y la batalla de Almansa. Europa en la encrucijada. Madrid, Sílex, 2009.

MARTÍNEZ SHAW, Carlos. - ALFONSO MOLA, Marina. Felipe V. Madrid : Arlanza, 2001.

MARTÍNEZ, E. -  De Pazzis, M. Ilustración, ciencia y técnica en el siglo XVIII español.  Universidad de Valencia, 2008.

MAYOS, G. La Ilustración. UOC. Barcelona, 2007.

PADGEN, Anthony. La ilustración y sus enemigos dos ensayos sobre los orígenes de la modernidad. Ed. Península. Madrid, 2002.

POCOCK, J.G.A. Historia e Ilustración. Doce estudios. Marcial Pons. Madrid, 2002.

PÉREZ SAMPER, M.A. Las monarquias del absolutismo ilustrado. Madrid, 1993.

-La España del siglo de las luces. Editorial Ariel, Barcelona,  2000.

PÉREZ SARRIÓN, G.: La península comercial. Mercados, redes sociales y estado en España en el siglo XVIII. Madrid: Marcial Pons, 2012 

PORRES, Rosario. La proyección de la Monarquía Hispánica en Europa política, guerra y diplomacia entre los siglos XVI y XVIII. Universidad del País Vasco. Bilbao 2009.

SAAVEDRA, P.-SOBRADO, H. El siglo de las Luces. Cultura y vida cotidiana. Ed. Síntesis, Madrid, 2004.

TÉLLEZ ALARCIA, Diego. Absolutismo e Ilustración en la España del siglo XVIII el despotismo ilustrado de D. Ricardo Wall . Editorial: Fundación Española de Historia Moderna. Madrid, 2010.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.