DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA Código 12294207
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Correo-e joanmaria.thomas@urv.cat
Profesores/as
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripción general e información relevante

Introducció a l'estudi del període franquista i a la Transició a la Democràcia fins a arribar a l'època socialista.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
 A5 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. La naturalesa del Franquisme
2. La Guerra Civil i la configuració de l'Estat franquista: 1936-1939
3. El primer franquisme: 1939-1959
- La primera etapa.
- La Segona Guerra Mundial: els anys blaus i l'obertura als Aliats.
- L'aïllament internacional
- La década de 1950
4. El franquisme del desenvolupament econòmic i social: 1959-1969
5. L'etapa final del franquisme: 1970-1975
6. De la Transició a la Democràcia: 1975 a 1982
- Polèmiques entorn de la Transició.
- El període 1975-1977.
- Eleccions i Constitució (1977-1978).
- La crisi de la UCD i l'intent de cop d'Estat (1978-1981).
- El triomf del PSOE (1982).

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
CT4
6 30 36
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a classe
Atenció personalitzada Al despatx del professor

Atenció personalitzada
descripción

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

S'informarà a principi de curs de l'avaluacio i en general del seguiment per part de l'alumne del curs. A partir d'aleshores es faran controls a classe per veure si es seguiex. Cada setmana es dedicaran 3 hores a atencio a l'alumnat al despatx. Sempre s'estarà disponible al correu electronic. La comunicacio general amb el grup es fara va moodle i a classe.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A5
CT4
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
-75% avaluació dels continguts de l'assignatura
-25% avaluació de les pràctiques realitzades
50%
parcial
50%
final
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

En el cas que en la 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convoatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convoatòria és una prova total de l'assignatura, amb valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad Enrique Moradiellos Ed. Sintesis, Madrid 2000 Llibre

Franco "Caudillo de España" Paul Preston Ed. Grijalbo, Barcelona 1994 Llibre

La Transición, treinta años despues Carme Molinero (dir.) Ed. Península, Barcelona 2006 Llibre

La transicion a la democracia en España VV.AA Rev. Ayer, Madrid vol. 15 1994 Revistes

Los fascismos españoles Joan Maria Thomàs Ariel, Barcelona 2018 Altres

Las caras de Franco Enrique Moradiellos Siglo XXI, Madrid 2016 Altres

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.