DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) HISTÒRIA DE L'IMPERI ROMÀ Código 12294212
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUBIAS PASCUAL, EVA
Correo-e eva.subias@urv.cat
Profesores/as
SUBIAS PASCUAL, EVA
Web
Descripción general e información relevante

Visió temàtica de la Roma imperial alternant aspectes de la culturamaterial amb processos sociològics i tendències culturals. S’examina el roldels programes urbans, de les infraestructures, dels projectes d’arquitecturacom a manifestacions del poder i com a reptes tecnològics i d’organització.S’esbossen aspectes de la religió romana amb incidència sobre les formes delegitimació del poder i de l’administració de l’estat. Es dibuixa l’extensió i la geografia del’imperi a partir del rol de l’exèrcit. Es caracteritzen els instruments de consolidacióde l’imperi territorial: la xarxa de ciutats i les infraestructures delterritori. Es perfilen diverses regions amb una acusada personalitat que posaen primer terme l’anàlisi dels processos de contactes i transmissionsculturals.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Conceptes generals La documentació escrita, epigràfica i arqueològica.
Els conceptes Imperialisme i Romanització.
2. La construcció de l'Imperi La religió romana i l'estat.
La legitimació del poder imperial.
3. Administració i exèrcit La organització provincial.
Les fronteres.
4. Roma capital Projectes urbanístics/ideològics
5. L'art com a missatge Llenguatges figuratius, tipologies i continguts.
6. Arquitectura imperial Tipologies, tècniques i formes.
7. Ciutat i territori Les institucions municipals.
La xarxa d'assentaments i les seves funcions.
8. Produccions i comerç Productes i circuits comercials.
Institucions i mercaders.
9. Societat, religions i cultures
10. La ciutat tardana Roma i les noves capitals.
11. Arquitectura del Baix Imperi Tipologies i criteris formals.
12. Produccions artístiques tardanes Estils i llenguatges de l'art sumptuari.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A4
24 0 24
Seminaris
A5
24 0 24
Presentacions / exposicions
CT5
6 0 6
Pràctiques de camp/sortides
A3
6 6 12
Atenció personalitzada
12 0 12
Treballs col·laboratius.
CT4
3 50 53
 
Proves de desenvolupament
A3
CT5
2 15 17
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Explicacions sobre la metodologia de treball i d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del temari per part del professor.
Sessions remotes sincròniques un cop per setmana.
Seminaris Consultes, discussions i fòrums sobre els materials que els estudiants han hagut de consultar per contextualitzar les explicacions de les sessions magistrals.
Presentacions / exposicions Presentació i discussió dels treballs col.lectius que s'estan realitzant.
Pràctiques de camp/sortides Participació a la sortida de camp amb preparació prèvia i discussió sobre les runes visitades.
Atenció personalitzada Seguiment i tutoria per la orientació dels treballs col.lectius.
Treballs col·laboratius. Desenvolupament de treballs cooperatius sobre un tema predeterminat, mitjançant el qual els estudaints han de demostrar l'adquisició de coneixements i conceptes d'anàlisi, l'expertesa en la seva utilització i la capacitat de treball en equip cooperant per obtenir un producte de qualitat en tots els fronts en els que es descomposa.

Atenció personalitzada
descripción

L'atenció personalitzada es produirà de forma sistemàtica per resoldre dubtes dels equips de treball cooperatiu i de forma puntual quan un estudiant ho requereixi.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
CT5
Participació activa en les sessions de presentació, tant com a protagonista com en tant que assistent. 20%
Treballs col·laboratius.
CT4
Desenvolupament d'un treball cooperatiu sobre un tema predeterminat. S'avalua la presentació oral i l'escrita del treball. La nota del treball es reparteix internament segons un procés d'autoevaluació. 60%
Otros  

Participació a les pràctiques de l'assignatura

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En cas de no poder completar l'avaluació mitjançant el treball cooperatiu, es proposarà una avaluació final per proves de desenvolupament presencial determinades a l'inici de l'assignatura.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporciona un llista de títols com a manuals de consulta. Per la discussió temàtica es subministraran articles a través del campus virtual.

Complementària BAJO, F., CABRERO, J., FERNÁNDEZ, P, HISTORIA ANTIGUA UNIVERSAL III. HISTORIA DE ROMA, UNED, 2008
GUIRAL, C. Y ZARZALEJOS, M., CON SAN NICOLÁS, M.P.:, ARQUEOLOGÍA (II). ARQUEOLOGÍA DE ROMA,, UNED, 2005
TORELLI,M., Arte e archeologia del mondo romano, Milà, 2008
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma : centro del poder, Aguilar, 1970
Bainchi Bandinelli, R., Roma, el fin del mundo antiguo., Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Picard, 1996
Coarelli, F., Roma, , 2008

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12294111
HISTÒRIA DE GRÈCIA CLÀSSICA I HEL·LENÍSTICA/12294210
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.