DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) LES DONES A L'EDAT MITJANA I MODERNA Codi 12294219
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PUIG GAVARRÓ, GERARD
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Adreça electrònica gerard.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG GAVARRÓ, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura tracta de la situació de les dones del segle xi al xviii, en diferents contextos (la terra, la religió, l'economia i l'aprenentatge). L’assignatura pretén apropar l’alumnat vers la problemàtica del món femení en elsperíodes històrics, vist des dels punts més diversos, sempre de la mà de testimonis femenins que ens acostaran als aspectes més variats de la vida i de la condició de les dones. Alhora, es reflexionarà sobre les fonts existents pel coneixement del tema, ja siguin escrites, iconogràfiques o procedents de restes materials. Es faran incursions en èpoques més antigues o més modernes quan el tema ho requereixi, car l’estudi de les dones en èpoques passades ens ha de servir per entendre millor. Lla situació a l’actualitat i poder dur a terme els canvis necessaris a la societat.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A5 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Identifica les principals tendències historiogràfiques i n'analitza críticament el desenvolupament.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A7 Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
Sap relacionar religió, societat i política en el discurs històric.
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
VIURE
1. Moviments de pobles.



2. Gaudir de la terra.




3. L'espai domèstic.
a) Euràsia.
b) Noves migracions.

a) En harmonia amb la natura.
b) Els boscos.
c) Rompuda.
d) Arades i filoses.



a) Comunitats.
b) La casa.

COMPTAR
1. Pesar, comptar, mesurar.




2. El món urbà.



3. Les relacions comercials.



4. Les relacions amb els diners.
a) El cos com a mesura: el sistema antropomètric.
b) La sobirania metrològica, un exercici de poder.
c) El còmput del temps.
d) El rellotge mecànic, un invent medieval.


a) El renéixer de la vida urbana.
b) L'orgull de la ciutat.
c) L'artesanat.
d) Els tallers medievals.


a) Els protagonistes.
b) Les fórmules i els espais del comerç.



a) Atresorar i regalar.
b) Objectes valuosos i monedes.
c) El triomf dels diners.
d) Les innovacions: diners sense metall i crèdit.
e) Dec, deus, deu.
APRENDRE
1. L'oralitat.

2. L'escriptura.

3. Aprendre a aprendre.

a) Les característiques de l'oralitat.
b) La llengua.
c) L'autoritat de la memòria.

a) L'escriptura mediadora.
b) L'escriptura i la llengua.
c) Dels manuscrits a la impremta.

a) Ensenyar i aprendre.
b) De l'escola antiga a l'escola medieval.
c) Com i què s'ensenyava.
d) Com i a què ensenyava.
PREGAR
1. La trobada amb la Pobresa.

2. La trobada amb Déu fet paraula.

3. Passió i Devoció.


4. Ortodòxia i heterodòxia.
a) La pobresa voluntària, un descobriment medieval.
b) Dels moviments de pau a la reforma del Cister.
c) Els beguins i les beguines.
d) Les ordes mendicants.

a) El diàleg auto / biogràfic.
b) L'escriptura de l'experiència i la mística.

a) Les pràctiques devocionals.
b) El diàleg amb la paraula sagrada.
c) El diàleg amb la imatge sagrada.

a) La vida de l'esperit.
b) Les grans corrents heterodoxes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A5
A7
A8
CT3
CT7
37 31 68
Presentacions / exposicions
A4
A5
A7
A8
CT3
CT7
10 30 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A4
A5
A7
A8
CT3
CT7
16 24 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de la professora d'un tema concret o d'un treball.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Els horaris d'atenció personalitzada s'actualitzen al moodle


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A4
A5
A7
A8
CT3
CT7
Les quatre pràctiques
consisteixen en diferents
apropaments als temes de
continguts tractats a les
lliçons magistrals: el
resultat final de les quals és
el desenvolupament en
profunditat d'un dels eixos
de l'assignatura en l'estudi
d'un cas particular.
100%
Altres  

També es tindrà en compte: l'assistència a classe, la participació activa i l'ampliació dels temes tractats.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

Avaluació continuada: Pràctiques

Es facilitarà a els/les alumnes articles, pàgines web, dossiers de textos i d'iconografia a l'espai virtual moodle. Es farà un seguiment continuat de la realització del treball de curs en forma de tutories individuals i/o en grup per tal d'assolir una avaluació més acurada.

L'avaluació continuada constarà d'unes 6-8 pràctiques de les quals la darrera pot ser considerada el treball de curs si així ho vol l'alumne.

Avaluació única: Treball de curs

Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada seran tutoritzats personalment per la professora. En aquest cas l'avaluació serà una nota única (100%).

Serveix per ser avaluada/t de l'assignatura, és indispensable haver emprat bibliografia i altres fonts d'informació. Serà tutoritzat per la professora. El tema s'acordarà entre l'alumna/e i la professora, pot ser un dels temes suggerits en el llistat que ve a continuació o referent a un dels continguts de l'assignatura, o qualsevol altre que interessi a el/l'alumna.

Es lliurarà el dia de l'examen.

Suggeriments pel treball de curs:

· proposta d'una`nova periodització de la història

· participació de les dones a les revoltes socials

· espais de sociabilitat i de creació femenins

. la maternitat

· els sabers i els fers de les dones

· l'imatge del cos femení a la literatura i l'art

· històries de vida

La segona convocatòria seguirà els mateixos plantejaments que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

ABU-LUGHOD, L (ed): Feminismo y modernidad en Oriente Próximo, València: Cátedra, 2002

ALLEN, P: The Concept of Woman. The Aristotelian Revolution, 750 Bc-AD 1250, Montreal & Londres: Eden Press, 1985

ANDERSON, B; ZINSSER, J.P: A History of Their Own: Women in Europe from Prehistory to the Present, I, Nova York: Harper & Row, 1988

ARCHER, R: Misogínia y defensa de las mujeres, València: Cátedra, 2001

ARIES, Ph; DUBY, G (dirs): Historia de la vida privada, Madrid: Taurus, 1987

BELL, S.G (ed): Women: From de Greeks to the French Revolution. An Historical Anthology, Belmont: Wadsworth Publishing Co., 1973

BERTINI, F (ed): Medioevo al feminile, Bari: Laterza, 1989

BRIDENTHAL, R; KOONZ, C; STUARD, S (eds): Becoming Visible: Women in European History, Chicago: The University of Chicago Press, 1987

BOSCH, E; FERRER, V.A: La voz de las invisibles, València: Cátedra, 2002

CRAVERI, M: Sante e streghe. Biografie e documenti dal XIV al XVI secolo, Milà: Feltrinelli, 1980

DESCLOAIS BERKVAM, D: Enfance et maternité dans la litérature française des XIIe et XIIIe siècles, París: Champion, 1981

DILLARD, H: Daughters of the Reconquest. Women in Castilian Town Society, 1100-1300, Cambridge: Cambridge University Press, 1984

DUBY, G: El amor en la edad media, Madrid: Alianza, 1990

DUBY, G; PERROT, M (eds): Historia de las mujeres. 2: La Edad Media, Madrid:Taurus, 1992

FUMAGALLI, V: Cuando el cielo se oscurece: la vida en la Edad Media, Madrid: Nerea, 1988

GRANA CID, M.M (ed): Las sabias mujeres: educación, saber y autoría (siglos III-XVII), Madrid: Al-Mudayna, 1994

GUREVICH, A: Los orígenes del individualismo europeo, Barcelona: Crítica, 1997

HOWELL, M.C: Women, Production and Patriarchy in Late Medieval Cities, Chicago: The University of Chicago Press, 1986

JACQUART, D; THOMASSET, C: Sexualidad y saber médico en la edad media, Barcelona: Labor, 1989

KIRSHNER, J; WEMPLE, S.F (eds): Women of the Medieval World, Londres: Blakwell, 1985

KLAPISCH-ZÙBER, Ch: La famiglia e le donne nel Rinascimento a Firenze, Bari: Laterza, 1988

LABARGE, M.W (ed): La mujer en la Edad Media, Madrid: Nerea, 1988

LERNER, G (ed): The Creation of Feminist Consciousness, from the Middle Ages to Eightee-seventy, Nova York & Oxford: Oxford Univesristy Press, 1993

MORAL, C del (ed): Arabes, judías y cristianas: mujeres en la Europa medieval, Granada: Universidad de Granada, 1993

MUÑOZ, A; SEGURA, C (eds): El trabajo de las mujeres en la Edad Media hispana, Madrid: Al-Mudayna, 1990

NASH, M (ed): Més enllà del silenci. Les dones a la història de Catalunya, Barcelona: Elfos, 1988

PARODI, M: Tempo e spazio nel Medioevo, Turí: Loescher, 1981

POGNON, E: La vida cotidiana en el año 1000, Madrid: Ediciones Temas de Hoy, 1994

POUNDS, N.J.G: La vida cotidiana: Historia de la cultura material, Barcelona: Crítica, 1992

RIGAUD, R: Les idées féministes de Christine de Pisan, Neuchâtel, 1911, reimpresió Ginebra: Slatkine, 1973

RIVERA GARRETAS, M.M: Textos y espacios de mujeres. Europa, siglos IV-XV. Barcelona: Icària, 1990

RIVERA GARRETAS, M.M: Nombrar el mundo en femenino. Pensamiento de las mujeres y teoría feminista, Barcelona: Icaria, 1994

RIVERA GARRETAS, M.M: La diferencia sexual en la historia, València: Universitat, 2005

ROSE, M.B (ed): Women in the Middle Ages and the Renaissance. Literary and

Historical Perspectives, Syracuse: Syracuse University Press, 1986

ROWLAND, B: Medieval Woman’s Guide to Health: The First English Gynecological Handbook, Kent: Kent State University Press, 1981

SEGURA GRAIÑO, C: Las mujeres en el medioevo hispano, Madrid: Marcial Pons, 1984

SHAHAR, S: The Fourth Estate: a History of Women in the Middle Ages, Londres: Methuen, 1983

STUARD, S.M (ed): Women in Medieval Society, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1976

VERDON, J: La nuit au moyen âge, París: Perris, 1994

VINYOLES, T: La vida quotidiana a Barcelona vers 1400, Barcelona: Fundació Vives Casajuana, 1985

VVAA: La condición de la mujer en la Edad Media, Madrid: Universidad Complutense, 1986

VVAA: La famiglia e la vita quotidiana in Europa del’ 400 al’ 600, “Atti del convegno internazionale, 1993”, Roma, 1996

VVAA: La vida quotidiana dins la perspectiva històrica, “III Jornades d’estudis històrics locals”, Palma de Mallorca: Institut d’Estudis Baleàrics, 1985

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent