DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA Código 12294223
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Correo-e samuel.sarda@urv.cat
ramon.ferre@urv.cat
Profesores/as
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
FERRÉ ANGUIX, RAMON
Web
Descripción general e información relevante

L'objectiu essencial de l'assignatura és conèixer els processos de canvi social i de contacte cultural que experimenten les comunitats protohistòriques en diferents territoris mediterranis (segles XII - IV a.C). En la primera part del temari s'analitzen els successos històrics i les interaccions culturals protagonitzades per diferents pobles del Pròxim Orient i de la Mediterrània oriental (egipcis, assiris, hitites, micènics); mentre que a la segona part, l'objectiu es desplaça vers la Mediterrània central i occidental. En aquest cas es valoren de forma específica els procesos colonitzadors (fenicis i grecs) documentats en diverses àrees de la Mediterrània (Xipre, Cartago, Sicília, Sardenya, Etrúria) i, de manera específica, els contactes colonials i l'evolució de les societats de la Península Ibèrica (cultures del bronze final, Tartessos, món ibèric). 

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Si hi ha algun canvi durant el curs, s’afegirà a l’espai Moodle de l’assignatura. 

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
 A4 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Concepte de protohistòria, marc geogràfic i cronològic.
2. El Llevant d'Orient i les ciutats fenícies: les relacions internacionals.
3. Lefkandi. Els rituals "homèrics".
4. Evolució històrica-arqueològica de Xipre.
5. L'ocupació fenícia de sud de Sicília. Malta.
6. La cultura nuràgica de Sardenya.
7. L'ocupació fenícia de Sardenya.
8. La colonització fenícia a la península Ibèrica i a Eivissa.
9. La colonització grega de la Mediterrània central.
10. Els grecs a la Mediterrània occidental. Els foceus: Massàlia, Emporion i Rhode.
11. Tartessos, territori i recursos minero-metal·lúrgics. L'or i la plata.
12. Les dinasties mítiques i històriques. Les tombes principesques tartésicas.
13. Les dones a la protohistòria mediterrània.
14. Religió i món funerari en el món ibèric. Dones i deesses iberes.
15. Origen i difusió de la moneda.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A3
3 3 6
Sessió Magistral
A3
A4
A8
CT2
CT4
36 36 72
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
A8
2 8 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A4
A8
CT2
CT4
6 6 12
Atenció personalitzada
A3
15 15 30
 
Proves de desenvolupament
A3
A4
A8
CT2
CT4
10 10 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Les sessions corresponents al primer bloc temàtic són introductòries i tenen l'objectiu de situar l'alumne en les problemàtiques generals referents a la investigació protohistòrica actual.
Sessió Magistral Classes plenàries (exposició de teoria i continguts per part del professor).
Pràctiques de camp/sortides Obligatòries. Consistiran en la visita a museus, exposicions i/o jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es tractaran diversos temes específics en format seminari-debat, a partir de la lectura i/o consulta de diverses fonts d'informació que facin referència a qüestions tractades a l'assignatura.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar tots aquells problemes i/o dubtes derivats de les sessions plenàries o de la realització dels exercicis efectuats per l'alumne.

Atenció personalitzada
descripción

L'atenció personalitzada s’efectuarà individualment o en grup. En el cas del grup, els objectius són bàsicament fomentar el treball en equip, l’expressió oral, la ressolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements adequats a la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
A8
S'avaluarà la participació a les pràctiques a partir de l'entrega d'un exercici específic. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A4
A8
CT2
CT4
Es duran a terme 2 seminaris, en els quals els estudiants hauran de presentar un breu assaig a partir de la lectura i/o consulta de diversos recursos proporcionats pel professor. En aquests seminaris també es valora la participació activa en una sessió de debat (Fòrum Moodle + debat presencial). 40%
Proves de desenvolupament
A3
A4
A8
CT2
CT4
Avaluació dels coneixements específics de l’assignatura a través de l'entrega d'un document final en què l'alumne haurà de resoldre i exposar a través d'una dissertació crítica, dues qüestions d'àmbit troncal formulades pel professor. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA:

Aubet, M. E. (2009): Tiro y las colonias fenicias de Occidente, Ed. Bellatera.

Bernardini, P. (2020): Las torres nuragas y el metal. Cerdeña: historias antiguas de una isla mediterránea, Ed. Bellaterra.

Celestino, S. (ed.) (2017): La protohistoria en la Península Ibérica, Ed. Akal.

Dietler, M., López-Ruiz, C. (2009): Colonial encounters in Ancient Iberia: Phoenician, Greek and Indigenous relations, University of Chicago Press.

Karageorghis, V. (2004): Chipre. Encrucijada del Mediterráneo oriental 1600-500 a.C., Ed. Bellaterra.

Kristiansen, K., Larsson, T. (2006): La emergencia de la sociedad del Bronce. Viajes, transmisiones y transformaciones, Ed. Bellaterra.

Gracia Alonso, F., Munilla, G. (2004): Protohistòria. Pobles i cultures de la Mediterrània entre els segles XIV i II aC., Edicions UB.

Gracia Alonso, F. (ed.) (2008): De Iberia a Hispania. Ed. Ariel.

Riva, C. (2011): La urbanización de Etruria. Prácticas funerarias y cambio social, 700-600 a.C , Ed. Bellaterra.

Ruiz Galvez, M. (2013): Con el fenicio en los talones.  Los inicios de la Edad del Hierro en la cuenca del Mediterráneo, Ed. Bellaterra.

Sandars, N. K. (2005): Los Pueblos del Mar. Invasores del Mediterráneo, Ed. Oberon

Van Dommelen, P., Knapp, A.B. (eds.) (2012): Material Connections in the Ancient Mediterranean: Mobility, Materiality and Identity. Ed. Routledge.

 

*BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

Almagro, M. (ed.) (2014): Protohistoria de la Península Ibérica: del neolítico a la romanización, Universidad de Burgos- Fundación Atapuerca.

Belén, M., Chapa, T. (1997): La Edad del Hierro, Ed. Síntesis.

Blasco, M. C. (1999): El Bronce Final, Ed. Síntesis.

Bosch, J.; Santacana, J. (2009): Blat, metalls i cabdills. Catalunya del neolític a la iberització. Barcelona: Rafael Dalmau editor.

Celestino, S. (2001): Estelas de guerreros y estelas diademadas. La precolonización y formación del mundo tartésico, Ed. Bellaterra.

Celestino, S., López-Ruiz, C. (2016): Tartessos and the Phoenicians in Iberia, Oxford University Press.

Cruz Andreotti, G., Mora, B. (eds.) (2004): Identidades étnicas e identidades políticas en el mundo prerromano hispano, Ed. Universidad de Málaga.

Cruz Berrocal, M., García Sanjuán, L. y Gilman, A. (eds.) (2013): The Prehistory of Iberia: Debating Early Social Stratification and the State. Ed. Routledge.

Cruz Cardete, M. (2010): Paisaje, identidad y religión. Imágenes de la Sicilia antigua, Ed. Bellaterra.

Delibes de Castro, G.; Fernández, M. (1999): Los orígenes de la civilización. El Calcolítico en el Viejo Mundo, Ed. Síntesis.

Dothan, T., Dothan, M. (2002): Los pueblos del mar. Tras las huellas de los filisteos, Ed. Bellaterra.

González Marcén, P., Llull, V., Risch, R. (1999): Arqueología de Europa. 2250-1200 aC. Una introducción a la Edad del Bronce, Ed. Síntesis, Madrid.

Guirguis, M. (ed.) (2017): La Sardegna Fenicia e Punica. Storia e materiali, Ed. Poliedro.

Hernando, A. (1999): Los primeros agricultores de la Península Ibérica. Ed. Síntesis.

Rojo, M., Garrido, R. i Garcia, I. (2012): El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo, Ed. Cátedra.  

Ruiz Galvez, M. (1999): El Bronce final atlántico, Ed. Crítica.

Ruiz, A. i Molinos, M. (2003): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico, Ed. Crítica

Sanmartí, J. i Santacana, J. (2005): Els Ibers del Nord. Ed. Rafael Dalmau.

Tejera, A., Fernández, J. (2012): Los dioses de los tartesios, Ed. Bellaterra. 

Complementària

Webs/Recursos electrònics:

www.thebritishmuseum.ac.uk/

www.louvre.fr/

www.man.es/man/coleccion/catalogo-cronologico/protohistoria.html

www.museosdeandalucia.es/web/

www.mac.cat/Col-leccions

museebeyrouth-liban.org/en

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12294005
HISTÒRIA ANTIGA/12294102
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.