Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A8 |
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria |
|
Tema 2. Els caçadors-recol·lectors arcais |
|
Tema 3. Comportament Humà dels caçadors-recol·lectors arcaics |
|
Tema 4. Els grups de caçadors-recol•lectors d’Humans Anatòmicament Moderns |
|
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris |
|
Tema 6. Els darrers caçadors recol·lectors: un model econòmic en crisi |
|
Tema 7. Els primers agricultors i ramaders: l'inici de l'economia productiva |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
20 |
35 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Treballs |
|
5 |
15 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
15 |
15 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
20 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics. |
Treballs |
Treball de recerca en grup. |
Treballs |
Resum crític de les classes magistrals de l'Eudald Carbonell |
Atenció personalitzada |
Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball |
Descripció |
Durant el curs
2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...).
El professorat d'aquesta assignatura destinarà temps a resoldre dubtes sobre el contingut de l'assignatura i els treballs en tutories individuals i/o col·lectives. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Dossier pràctiques |
15% |
Treballs |
|
Treball de recerca en grups de 2 o 3 persones. |
25% |
Treballs |
|
Ressenya d'article científic i resum de les classes magistrals de l'Eudald Carbonell |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test del contingut teòric de l'assignatura |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova amb preguntes curtes sobre el contingut teòric de l'assignatura |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació continuada està basada en la mitja de totes les notes. Per tal de fer la mitja de les diferents activitats avaluables s'ha de obtenir al menys un 4 a l'examen. Si no s'assoleix l'avaluació continuada (1ª convocatòria) s'haurà d'anar a la segona convocatòria. L'avaluació de la segona convocatòria es basarà en un examen únic. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).
|
Bàsica |
Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|