DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PREHISTÒRIA I EVOLUCIÓ HUMANA Codi 12304004
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
eudald.carbonell@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura ofereix l'actualitat dels coneixements sobre evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la dispersió humana cap a Euràsia fins a l'adquisició de l'economia productiva. Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació a l'evolució humana. Matèria que serveix com a introducció a la investigació sobre evolució humana i la prehistòria de manera que s'introdueix a l'alumne en les diferents disciplines que s'apliquen des de la recollida de dades fins a la reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat en les diferents fases cronològiques.</p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&amp;nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria
Tema 2. Els caçadors-recol·lectors arcais
Tema 3. Comportament Humà dels caçadors-recol·lectors arcaics
Tema 4. Els grups de caçadors-recol•lectors d’Humans Anatòmicament Moderns
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris
Tema 6. Els darrers caçadors recol·lectors: un model econòmic en crisi
Tema 7. Els primers agricultors i ramaders: l'inici de l'economia productiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
CT1
CT7
4 0 4
Sessió Magistral
A8
CT7
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A8
CT1
CT5
15 20 35
Treballs
A7
A8
CT4
CT5
CT7
5 20 25
Treballs
A7
A8
CT5
5 15 20
Atenció personalitzada
A7
A8
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
0 15 15
Proves objectives de preguntes curtes
CT5
0 20 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics.
Treballs Treball de recerca en grup.
Treballs Resum crític de les classes magistrals de l'Eudald Carbonell
Atenció personalitzada Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


El professorat d'aquesta assignatura destinarà temps a resoldre dubtes sobre el contingut de l'assignatura i els treballs en tutories individuals i/o col·lectives.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A8
CT1
CT5
Dossier pràctiques 15%
Treballs
A7
A8
CT4
CT5
CT7
Treball de recerca en grups de 2 o 3 persones. 25%
Treballs
A7
A8
CT5
Ressenya d'article científic i resum de les classes magistrals de l'Eudald Carbonell 20%
Proves objectives de tipus test
A7
Prova tipus test del contingut teòric de l'assignatura 10%
Proves objectives de preguntes curtes
CT5
Prova amb preguntes curtes sobre el contingut teòric de l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada està basada en la mitja de totes les notes. Per tal de fer la mitja de les diferents activitats avaluables s'ha de obtenir al menys un 4 a l'examen. Si no s'assoleix l'avaluació continuada (1ª convocatòria) s'haurà d'anar a la segona convocatòria. L'avaluació de la segona convocatòria es basarà en un examen únic.
Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent