DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) FOTOGRAFIA, CINEMA I PATRIMONI CULTURAL Codi 12304108
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica vaninayael.hofman@urv.cat
Professors/es
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Estudi dels processos de patrimonialització de la fotografia, el cinema i els mitjans audiovisuals, amb especial èmfasi en l'aplicació de les noves tecnologies al manteniment, restauració i difusió dels béns culturals contemporanis. </p><div> Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix capacitat d'anàlisi dels processos artístics interrelacionats amb les tendències de transformació cultural de la societat actual.
Classifica les eines i recursos bàsics de les disciplines per aplicar-los a l'estudi de la producció audiovisual.
 A6 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art.
 A7 Aplica la terminologia necessària per interpretar les arts figuratives, audiovisuals i la música.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Història de la fotografia 1.1. Introducció a la noció de patrimoni
1.2. Patrimoni Cultural
1.3. Múltiples creus entre fotografia i patrimoni
2. Fotografia - Art
3. Conservació de la fotografia 3.1 Materials fotogràfics. Tipologies
3.2 Estratègies i protocols per a la conservació de la fotografia
3.3 Objecte i eina: la fotografia com una eina de documentació patrimonial
4. Història del cinema

4.1. Pràctiques i dispositius pre-cinematogràfics
4.2. Proto-cinematografia
4.3. El desenvolupament del llenguatge cinematogràfic
5. Integritat de l'obra cinematogràfica 5.1. "L'art en l'època de la seva obsolescència tècnica"
5.2. Una aproximació a la perspectiva dels Mitjans Variables: preservar a través del canvi.
5.3. Autenticitat, integritat i identitat dels béns culturals
6. Conservació del cinema 6.1 Materials audiovisuals
6.2 Estratègies i protocols per a la conservació de l'audiovisual
6.3 El cinema i el vídeo com testimonis històrics
7. Cinema - Art

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Seminaris
A2
26 40 66
Debats
A6
A7
8 10 18
Presentacions / exposicions
A6
A7
5 10 15
Treballs
A2
A6
A7
9 30 39
Pràctiques de camp/sortides
A6
5 0 5
Atenció personalitzada
A2
A6
A7
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera classe s'introduiran els temes que vertebren l'assignatura i el funcionament de la mateixa així com el sistema d'avaluació.
Seminaris Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes claus de l'assignatura.
Debats Es formaran grups de lectura i reflexió que debatran els temes centrals de l'assignatura en classe.
Presentacions / exposicions Es presentarà els avanços del treball final en forma oral.
Treballs Es farà un treball individual de síntesi de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides És realitzarà una sortida per veure el funcionament intern d'un arxiu o col·lecció.
Atenció personalitzada La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
A7
L'avaluació del treball es presentarà oralment a mitjan semestre amb la finalitat d'avaluar el procés i redirigir la recerca. 20%
Treballs
A2
A6
A7
L'assignatura serà avaluada mitjançant un treball final, que realitzarem per etapes al llarg de tot el curs. 80%
Altres  

El 75% de l'assistència a classe serà obligatòria per a poder superar l'avaluació continuada de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells estudiants no superin l'avaluació continuada de l'assignatura o que no s'hagin presentat al 75% de les classes (sense justificació) hi hauran de presentar-se a la segona convocatòria. Les indicacions específiques per a la preparació de la segona convocatòria es publicarà al tauler de l'assignatura quan arribi el moment.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

ELSAESSER, Thomas: Film History as Media Archaeology, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2016. 

IPPOLITO, Jon; RINEHART, Richard: Re-Collection. Art, New Media, and Social Memory, MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2014.

METZ, Christian (ed.): Lo verosímil, ETC Editorial Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires, 1970.

MONFORT CARRERAS, César y MUNILLA , Gloria: Patrimonio digital, Editorial UOC, Barcelona, 2005.

GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013.

HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986.

LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art

MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013.

MUÑOZ VIÑAS, S.:Teoría contemporánea de la restauración. Síntesis, Madrid, 2003.

PAUL, Christianne: Digital Art. Thames & Hudson, New York, 2003.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.

SCHWARZ, O. : The past next door: Neighbourly relations with digital memory-artefacts. Memory Studies, Vol. 7(1), pp. 7–21, 2014.

VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.

ZIELINSKI, Sigfried. Deep time of the media : toward an archaeology of hearing and seeing by technical means, MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2006.

Otras fuentes documentales:

Mapping St. Climent de Taüll

http://pantocrator.cat/en/

Complementària

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013.

HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986.

LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art

MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.

VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent