DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ICONOGRAFIA I CULTURA VISUAL Codi 12304110
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura suposa una introducció als estudis iconogràfics i iconològics. Es treballaran els contextos culturals de la imatge, els espais on s'integra i com es generen les narratives visuals en relació amb els destinataris. El curs acabarà amb referències sobre les noves perspectives historiogràfiques.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aprecia i compara de forma diacrònica i sincrònica la cultura visual de diferents èpoques històriques i diferents geografies.
Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A6 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I.- INTRODUCCIÓ Introducció a la iconografia i iconologia.
Límits interpretatius i avenços en el coneixement.
Fonts documentals i l'heurística de la Història de l'Art.
II.- LA ICONOGRAFIA I EL SEU CONTEXT CULTURAL Iconografia cristiana: Antic i Nou Testaments. Hagiografia.
Iconografia pagana: els mites i la cosmogonia.
La representació del món.
Iconografia laica: altres representacions.
III.- LA ICONOGRAFIA I LA SEVA LOCALITZACIÓ El valor icònic: espais i funcions.
Rituals, imatges i paraules
IV.- IMATGES I AUDIÈNCIES La construcció d'una narrativa visual i els seus destinataris.
V.- CONCLUSIONS Noves perspectives i noves referències bibliogràfiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A2
A6
A8
30 40 70
Debats
A2
A6
A8
5 10 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A8
15 25 40
Pràctiques de camp/sortides
A2
A6
A8
6 0 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
A6
A8
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Planificació de l'assignatura i dels treballs a realitzar durant el curs.
Sessió Magistral Hores de treball del professor i alumne dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures obligatòries a realitzar.
Debats Debats protagonitzats pels alumnes dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures que es proposaran realitzar.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es plantejarà un treball professionalitzador per tal que l'alumne prengui consciència del rol de l'historiador de l'art en la societat, i que entronqui directament amb l'argument d'aquesta assignatura.
Pràctiques de camp/sortides sortida amb el professorat per tal de de treballar, in situ, arguments analitzats a classe
Atenció personalitzada Ressolució de problemes o dubtes directament amb el professor, al despatx.

Atenció personalitzada
Descripció

Aquesta atenció es basarà en el seguiment particular de l'alumne i tindrà en compte les necessitats de cadascun d'ells. El professor atendrà, en el seu despatx i durant les hores assignades per a tal, qualsevol dubte de l'estudiant relacionada amb l'assignatura. Si les circumstàncies sanitàries no permeten aquestes trobades presencials, les tutories es faran online.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A2
A6
A8
Se valorará la participación del alumno en los debates respecto a la materia impartida y las lecturas que puedan realizar como complemento. 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A8
Treball professionalitzador. Es valorarà la creativitat i la bona consecució del treball a realitzar (plantejament, justificació i desenvolupament) 40%
Proves mixtes
A2
A6
A8
Proves escrites i altres textos i comentaris a lliurar 40%
Altres  

Sortides de camp

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donada la situació sanitària actual, els canals de presentació i realització de les proves podran ser virtuals, a través de plataformes tipus teams o moodle.

Dins la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar una prova escrita en la qual es valoraran els seus coneixements sobre el temari après al llarg del curs i les lectures obligatòries.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

BLÁZQUEZ, José Mª.- Cristianismo y mito clásico en el arte moderno, Madrid,Cátedra, 2009.

CASTIÑEIRAS, Introducción al método iconográfico, Barcelona, 1998. 

GOMBRICH, Ernst H., Imágenes simbólicas, Madrid, Alianza, 1983.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

ORTIZ-OSÉS, Andrés.- Libro de símbolos. Interpretación de imágenes, Universidad de Deusto, 2010

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent