DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) HISTORIA DE LA MÚSICA Y DEL ESPECTÁCULO Código 12304114
Titulación
Grado en Historia del Arte y Arqueología (2018)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Correo-e mariarosa.tamarit@urv.cat
Profesores/as
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web http://http://lettere.wix.com/inmusica/rosa-tamarit-sumalla#!__rosa-tamarit-sumalla
Descripción general e información relevante <p>L’assignatura proposa un recorregut singular a través de la Història de la Música i l’Espectacle, des del segle XVI fins als inicis del segle XXI, sempre dins el context de les cultures que anomenem occidentals. El principal fil conductor del programa serà la idea del retorn, la mirada enrere que vol recuperar llenguatges antics &nbsp;i que, sovint sense intenció de fer-ho, esdevé motor d’innovació,inflexió o canvi de paràmetres estètics. El punt on confluiran els esmentats retorns serà, inevitablement , la Tragèdia, des d’una experimentació que vol ser,de fet, un exercici de reconstrucció arqueològica sense vestigis sonors. Aquesta paradoxa esdevindrà essencial per consolidar tècniques compositives que ens duran, des dels dies de la “Camerata Fiorentina”fins als temps de Wagner, al desenvolupament o a l’amplificació fins als seus propis límits dels gèneres musicals amb contingut dramàtic, recuperant formes i recursos teatrals atribuïts als models heretats de la Grècia antiga</p><p>Aquesta assignatura haurà de jugar amb la presencialitat i la virtualitat en tants per cent que encara no podem determinar. Durant el mes de setembre i abans de l’inici de les classes, el calendari amb totes les activitats docents previstes (horaris i espais) estarà a l’abast de l’estudiant alt al campus virtual</p><p>En cas que es necessiti traducció de continguts al casstellà, anglès, francès, italià o alemany, podeu establir contacte amb mariarosa.tamarit@urv.cat.</p><p class="s20">Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</p><div> </div><div><br /></div><div><br /></div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Definir un mapa de coordenadas espacio-temporales para la producción material e histórico-artística desde la antigüedad hasta la actualidad.
 A2 Aplicar la metodología propia de la historia del arte y de la arqueología al análisis del objeto artístico.
 A6 Analizar e interpretar los diferentes lenguajes, procedimientos y técnicas artísticas.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Demuestra una base de conocimientos sobre la producción material y las manifestaciones artísticas que permite interpretar y contextualizar el objeto de estudio.
 A2 Adquiere capacidad de análisis de los procesos artísticos interrelacionados con las tendencias de trasformación cultural de las sociedades occidentales en relación a la Historia del Espectáculo.
Clasifica las herramientas y recursos básicos de las disciplinas para aplicarlos a la investigación histórico-artística y arqueológica en el campo del patrimonio musical.
 A6 Comprende la evolución de la Historia del Espectáculo en Occidente y su significado socio-político.
Diferencia la terminología y los conocimientos básicos para analizar e interpretar los diferentes lenguajes artísticos.
Interpreta todos los elementos narrativos y simbólicos presentes en la producción artística, a través de la Historia de la Música occidental.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: de la Polifonia del Renaixement al"Dramma per musica"

Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono:

0034657447513
El contingut teatral dins l’obra artística: de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

De Josquin a Palestrina: música per amplificar la paraula

L'Edat d'Or de la Polifonia Hispana. Juan del Encina, els Fletxa, Francisco de Guerrero, Cristóbal de Morales i Tomás Luis de Victoria.

Contextualització: l’adveniment dels gèneres amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges.
TEMA 2. Arts escèniques, música i Barroc (segle XVII)


Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono:

0034657447513
Claudio Monteverdi i el seu temps. Del "Dramma per musica" a l’Òpera.

Oratori i contingut dramàtic: dels Felipons a Giacomo Carissimi

Dona, música i Barroc:de la Ferrara del "Concerto delle dame" a la Venècia de Barbara Strozzi.

William Shakespeare: invenció de la persona humana.

El gran teatre del món: realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or.

Música Barroca a Amèrica. De la Policoralitat Veneciana a Ciutat de Mèxic, Oaxaca i Puebla. Gaspar Fernandez y Miguel de Sumaya

.
TEMA 3. De l’or a les llums. El segle de Johann Sebastian Bach


Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono:

0034657447513
Música religiosa luterana: símbol, ritus i teatralitat de Heinrich Schütz a Johann Sebastian Bach.

Georg F. Haendel: virtuosisme, espectacularitat i funcionalitat

La “Querelle des Bouffons” com a dialèctica de frontera.

Carlo Goldoni: tornant a inventar el teatre. Els llibrets i les seves versions musicals.

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic i emoció dinàmica.
TEMA 5. El segle del Romanticisme. Una visió de conjunt

Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono:

0034657447513

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

Ludwig v. Beethoven i el seu temps: l'artista i l'entorn. Dones compositores i societat.

L'univers sonor de Franz Schubert , Robert Schumann i Johannes Brahms. Intimisme i grandesa en la música del segle XIX. El lied alemany i la música simfònica.

Música programàtica i música absoluta.

El moviment coral català.
Richard Wagner i Catalunya
TEMA 7. Música i espectacle al segle XX


Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono:

0034657447513
Segle XX: nous llenguatges i cultura de masses. Revolucions sonores, recepció i espectacle.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques.

El París dels ballets russos. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada. Una visió de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage
Tema 8.Músiques populars i espectacle al segle XX

Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono:

0034657447513
L'adveniment del Jazz com a element generador d'espectacle. Aportacions i influències.

Del rock al grunge. Visions panoràmiques des de 1960 a l'actualitat.

Flamenc: arrels barroques i noves tendències. Evocant Camarón.

Música i reivindicació a Catalunya des dels 16 jutges

Músiques i fi de segle :de l'obra d'art a l'objecte de consum.

Neobarrocs: elements visuals, cultures de la post-modernitat i música. de Pink Floyd a Nirvana


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A2
3 1 4
Sesión magistral
A2
A5
15 17 32
Foros de discusión
A2
A5
6 8 14
Prácticas de campo / salidas
A2
A5
15 10 25
Presentaciones/exposiciones
A2
A5
10 20 30
Atención personalizada
A2
A5
3 15 18
 
Pruebas de desarrollo
A1
4 25 29
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sesión magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Foros de discusión Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle
Prácticas de campo / salidas Assitència periòdica a espectacles, exposicions o altres esdeveniments relacionats amb la música.



Presentaciones/exposiciones Es fomentarà l'elaboració d'itineraris d'audició que es presentaran a l'aula en format seminari i per escrit en forma d'assaig
Atención personalizada Caldrà concertar com a mínim una tutoria amb la professora

Atención personalizada
descripción
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Foros de discusión
A2
A5
Intercanvi continuat d'idees dins dels fòrums virtuals oberts sobre temes relacionats amb el programa.
Inclou assistència a dos concerts o espectacles musicals i la seva crònica
Es valoraran tant contingut com l'expressió escrita.
15%
Prácticas de campo / salidas
A2
A5
Assistència a les sortides proposades i discussió dins els fòrums virtuals de debat (es facilitaran les dates durant el mes de setembre)

Participació activa en l'organització de Jornades Multidisciplinàries
25%
Presentaciones/exposiciones
A2
A5
Es fomentarà l'elaboració d'itineraris d'audició que es presentaran a l'aula en format seminari i per escrit en forma d'assaig 20%
Pruebas de desarrollo
A1
Prova sumativa parcial de desenvolupament 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

Pel que fa a la segona convocatòria, hi haurà la possibilitat de realitzar una prova sumativa sense seguir l'avaluació continuada


Fuentes de información

Básica Miquel Desclot, L'edat d'or de la música, 2003, Editorial Angle, Barcelona
Enrico Fubini, La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX, 1988, Editorial Alianza Música, Madrid
Kristine Forney y Joseph Machlis, Disfrutar de la Música, Akal Música, Madrid 2011
Roger Alier, Guia Universal de l'Òpera, 2002, Edicions Robinbook, col. &quot;Ma non troppo&a
Alfred Einstein, La música en la época Romántica, 1086, Editorial Alianza Música, Madrid
Paul Henry Lang (direcció i coordinació, Historia de la música del mundo occidental, 1992, Edicions Akal, S.A., Madrid
Leeman L. Perkins, La música del renacimiento, ,
George Buelow, La música barroca, ,
Philip Downs, La música clásica, ,
Leon Plantinga, La música romántica, ,
Robert P. Morgan, La música del siglo XX, ,
Gustave Kobbé, Tout l'opéra, 1982, Ed.R. Laffont, Paris
Ulrich Michaels, Atlas de la música (1), 1989, Ed. Alianza, Madrid
Ulrich Michaels, Atlas de la música (2), 1992, Ed. Alianza, Madrid
Oriol Martorell i Manuel Valls, Síntesi Històrica de la música catalana , 1985, Els llibres de la frontera, S. Cugat del Vallès
Stanley Sadie i Alison Lathan, Guía Akal de la música, 2000, Ediciones Akal, Madrid
Stanley Sadie (editor i director), The new grove dictionary of music and musicians, 1988, Editorial Macmillan, London
Societat Italiana de Musicologia, Historia de la música, 1986, Edicions Turner, Madrid
Claudio Gallico, La época del humanismo y del renacimiento , ,
Lorenzo Bianconi, El siglo XVII, ,
Alberto Basso, La época de Bach y Haendel, ,
Giorgio Pestelli, La época de Mozart y Beethoven, ,
Renato di Benedetto, El siglo XIX (1), ,
Claudio Casini, El siglo XIX (2), ,
Giulio Salvetti, El siglo XX (1), ,
Gianfranco Vinay, El siglo XX (2), ,
Andrea Lanza, El siglo XX (3), ,
Igor Stravinsky, Poética Musical, 1987, Editorial Taurus, Madrid
Manuel Valls Gorina, Per comprendre la música, 1985, Edicions Destino, Barcelona
Eugenio Trías, El canto de las sirenas, 2007, Galaxia Gutenberg: Círculo de lectores. Barcelona
Aaron Copland, Como escuchar la música, 1994, Fondo de cultura económica
Patrice Pavis, El análisis de los espectáculos, Paidós Ibérica, Barcelona 2000
Luigi Garbini, Breve historia de la música sacra, Alianza Música, Madrid 2009
, , ,
Alex Ross, Escucha esto, Seix barral, Madrid 2012
Patrice Pavis, Diccionario del Teatro, Paidós Ibérica, Barcelona 1984
Anna Beer, Armonías y suaves cantos.Las mujeres olvidadas de la música clásica, Acantilado, 2019 (2016)
Diversos autors, Wagner i Catalunya, Edicions del Cotal, Barcelona, 1983
Paul Griffiths, Breve historia de la música occidental, Akal, Barcelona, 2006
Ellen Rosand, Opera in Seventeenth-Century Venice The Creation of a Genre, , 2007

A través de l'espai moodle trobareu referències a articles i altres fonts d'informació actualitzades en relació a cada capítol que s'aniran enriquint durant el curs. 

Complementaria Iannis Xenakis , Música i arquitectura , Edicions d'Antoni Bosch, 1982
J. M. Corredor , Converses amb Pau Casals , Biblioteca Selecta, Barcelona, 1974
TAMARIT SUMALLA, Rosa , Maria Magdalena, “ecce mulier”. Música plor i èxtasi en l’adveniment del Barroc, Arola editors, col.lecció Atenea, Tarragona, 2008
Ph. Béaussant, Passages. de la Rénaissance au Baroque, Fayard, paris 2006
Omar Calabrese, L'età neobarocca, Laterza, Bari 1987
Siro Ferrone, Arlechino. Vita e avventure di Tristano Martinelli attore, Editorial Laterza, 2006

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.