DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) DIDÀCTICA I SOCIALITZACIÓ DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART Código 12304121
Titulación
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
ARNABAT MATA, RAMON
Correo-e annaisabel.serra@urv.cat
ramon.arnabat@urv.cat
Profesores/as
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripción general e información relevante

L'assignatura es mostra des de dos vessants. D'una banda pretén mostrar la didàctica de la Història i la Història de l'Art en les seves formes teòrica i pràctica, a través d'un repàs als continguts de la matèria d'Història i Història de l'Art en l'ensenyament secundari (teoria), així com mostrar les tècniques didàctiques necessàries per impartir aquests coneixements de forma docent (pràctica), atenent a el disseny d'espais d'aprenentatge i unitats didàctiques, materials i recursos educatius, formes d'avaluació, etc. La segona part de l'assignatura posa l'accent en un aspecte professionalitzador de l'estudi de la Història i la Història de l'Art com és la seva presentació a un públic divers. En aquest sentit la formació té l'objectiu de proporcionar a l'alumnat uns coneixements metodològics teòrics i pràctics sobre la gestió i exposició de el patrimoni cultural.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A9 Aplica les diferents tecnologies de la informació.
Coneix, analitza i realitza estudis en relació amb la divulgació del passat.
Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni.
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric.
Sap socialitzar la informació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1: Currículum i didàctica de la Història a Secundària 1.1 El currículum d’història a l’ESO i al Batxillerat
1.2 Didàctiques de la Història a l’educació secundaria
1.3 Les Unitats Didàctiques
Tema 2: De la recerca a la socialització de la Història 2.1 De la recerca història a la socialització del coneixement històric
2.2 La ciutat com a reflex de la història
2.3 La difusió del patrimoni material i immaterial de la contemporaneïtat
Tema 3: Experiències i bones pràctiques de socialització de la Història 3.1 Recerca, patrimoni i cultura: de l’arxiu a la ciutadania
3.2 Exemples d’èxit en la difusió i la socialització de la Història
3.3 El cas del patrimoni bèl·lic
Tema 4: Socialitzar i comunicar el patrimoni artístic 4.1.La necessitat de socialitzar i comunicar el patrimoni artístic al s. XXI.
4.2.Art, identitat, memòria i aprenentatge.
Tema 5: La consciència patrimonial 5.1. Desenvolupament de la consciència patrimonial: dels primers béns antics valorats als d’època moderna.
Tema 6: Didàctica i divulgació del patrimoni artístic 6.1. Entorns i recursos didàctics participatius.
6.2. Divulgació artística: mètodes i models. Estudis de casos

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A9
CT3
CT5
18 12 30
Sessió Magistral
A7
A9
CT2
CT3
CT4
CT5
CT7
32 50 82
Treballs
A7
A9
CT2
CT3
CT4
CT5
CT7
4 28 32
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. Així com, activitats relacionades amb les activitats fora de l'aula
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura
Treballs Elaboració d'un projecte de socialització i transferència de coneixement d'un tema o d'un espai d'Història o d'Història de l'Art.
Atenció personalitzada Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Atenció personalitzada
descripción

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A9
CT3
CT5
Els alumnes han de realitzar comentaris crítics per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. Així com, activitats relacionades amb les activitats acadèmiques fora de l'aula.

Es valorarà el seguiment d'aquestes activitats i l'assoliment dels continguts impartits a les classes pràctiques i sortides.
30%
Treballs
A7
A9
CT2
CT3
CT4
CT5
CT7
Els alumnes han d'elaborar un projecte de socialització i transferència de coneixement d'un tema o d'un espai d'Història o d'Història de l'Art.

Lliurament del projecte de socialització o transferència per escrit i en paper i presentació oral, seguint les pautes marcades pel professor.

Es valorarà l'adquisició per part dels alumnes dels continguts impartits a les classes magistrals i de les competències específiques i transversals.
70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació.

Els alumnes que a l'Avaluació continuada obtinguin una qualificació inferior a 5 i aquells que no hagin seguit l'Avaluació Continuada, podran realitzar un examen final de segona convocatòria, que consistirà en una prova escrita sobre tots els continguts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

Bàsica AADD, El acceso al patrimonio cultural: retos y debates, Navarra, 2008, Universidad Pública de Navarra

 R. Arnabat i F.X. Hernández, Estratègies de recerca i transferència del coneixement històric-arqueològic. El cas de l’aviació republicana (1938-1939),, Calafell, 2011, Llibres de Matrícula

 R. Calaf, Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos., Gijñon, 2009, Ediciones Trea

 M.G. Hernández Martí, La memoria construida: patrimonio cultural y modernidad, València, 2005, Tirant lo Blanc

 J. Morales, Guía práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante, Sevilla, 1998, Junta de Andalucía

 J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Complementos de formación disciplinar, Barcelona, 2011, Graó

 J. Prats (coord,), Didáctica de la Geografía y la Historia, Barcelona, 2011, Graó

 J. Prats (coord,), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, Barcelona, 2015, Graó

 J. Santacana i F.X. Hernández, Museología crítica, Gijón, 2006, Ediciones Trea

 J. Santacana i N. Lonch, Manual de didàctica del objecte en el museu, Gijón, 2012, Ediciones Trea

 J. Santacana i N- Serrat, Museografía didàctica, Barcelona, 2005, Ariel

 F. Tilden, La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, Pamplona, 2006, AIP

 C. A. Trepat, Didáctica de la historia y multimedia expositiva, Barcelona, 2010, Graó

 A. Ubieto, Propuesta metodológica y didáctica para el estudio del patrimonio., Zaragoza, 2007, Universidad de Zaragoza

 AADD, Íber, Barcelona, Editorial Graó

 AADD, Balma, Barcelona, Editorial Graó

 AADD, Hermes, Gijón, Editorial Trea

 DDAA, https://www.didpatri.cat/, , 

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
MUSEOLOGIA/12304122

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
MUSEOLOGIA/12304122

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.