Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic. |
| A6 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Combina en la recerca històrica en art les bases teòriques del pensament estètic occidental.
Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
| | A6 |
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art.
Fa una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art produït als segles que es tracten.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. El neoclassicisme i la pintura acadèmica |
1.1. Introducció
1.2. J. Ll. David
1.3. Els seguidors
1.4. J. D. Ingres
|
Tema 2. El Romanticisme |
2.1. La pintura Preromántica: J. H. Füssli, W. Blake, F. Goya
2.2. La Pintura romàntica a Anglaterra: J. Constable i W. Turner
2.3. El Romanticisme Alemany, C. D. Friedrich
2.4. La Pintura romàntica francesa: Th. Géricault, E. Delacroix
2.5. Els gèneres: la pintura orientalista, la d'història i el paisatge |
Tema 3. El Realisme |
3.1. J. F. Millet, H. Daumier y G. Courbet
3.2. L'Escola de Barbizón i els nuclis locals
3.3. El realisme anecdòtic i l'expansió del mercat
|
Tema 4. L'Impressionisme |
4.1. La Fotografia i l'Estampa japonesa
4.2. Els precursors: E. Boudin i J. B. Jongkind
4.3. E. Manet.
4.4. Cl. Monet, A. Sisley i C. Pissaro.
4.5. A. Renoir.
4.6. E. Degas. |
Tema 5. El Postimpressionisme |
5.1. P. Cezanne.
5.2. P. Gauguin.
5.3. V. Van Gogh.
5.4. H. Tolousse Lautrec
5.5. G. Seurat i P. Signac |
Tema 6. Els corrents finiseculars |
6.1. El simbolisme i el decadentisme.
6.2. Els grups: Els Nabí, El grup dels XX, el Essor, Els Glasgow boys i altres.
6.3. Les principals figures: E. Vuillard, P. Bonnard, M. Denis, G. Moreau i altres |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
31 |
81 |
112 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
5 |
7 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
9 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació genèrica de l'assignatura i dels conceptes bàsics que cal saber prèviament a la impartició del contingut. |
Sessió Magistral |
Explicació del temari de l'assignatura amb el suport d'imatges. |
Presentacions / exposicions |
Presentació de la resolució argumentada d'una qüestió prèviament plantejada pel professor. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita i estudi directe de les obres a Museus i altres institucions que posseeixen col·leccions pictòriques del segle XIX. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes i problemes del temari de forma personal. |
Descripció |
Durant
el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal
per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions
relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.
A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme
aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu
electrònic, Moodle...). A l'atenció individualitzada és dedicarà el temps necessari per a resoldre els problemes i dubtes dels alumnes mitjançant reunions individuals amb el professor de forma periòdica. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
El alumne haurà de desenvolupar un seguit d'argumentacions aplicant els continguts impartits a l'assignatura durant el curs. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
El alumne exposarà la resolució d'una qüestió prèviament plantejada pel professor. |
15% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
L'alumne analitzarà, recolzat pel professor, les obres d'art que es visitaran a Museus i altres institucions. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
El alumne haurà de desenvolupar un seguit d'argumentacions aplicant els continguts impartits a l'assignatura durant el curs. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). A la segona convocatòria és farà una prova on s'avaluarà l'aprenentatge de tpt el temari impartit. La prova serà una combinació de qüestions de resposta curta amb comentaris d'obres i alguna qüestió de desenvolupament. |
Bàsica |
AA.VV., La Modernidad y lo Moderno en la Pintura Francesa en el siglo XIX, Madrid, Akal,, 1998
AA.VV., Los orígenes del Arte Moderno 1850-1900, Madrid, Mapfre Vida, 2004
BORNAY, Erika, Historia Universal del Arte, Siglo XIX. Vol.VIII, Barcelona, Planeta, 1986
CREPALDI, Gabrielle, El Siglo XIX, Barcelona, Electa, 2005
DAIX, Pierre, Historia Cultural del Arte Moderno, de David a Cézanne, Madrid, Cátedra, 2002
EISENMAN, S.F. et al, ., Historia crítica del arte del siglo XIX, Madrid: Akal, 2001
FERRIER, Jean-Louis, L’Aventure de l’Art au XIXe Siècle, París, Chêne – Hachette, 1991
HASKELL, Francis, Pasado y presente en el arte y en el gusto, Madrid, Alianza Forma, 1989
NOVOTNY, Fritz, Pintura y escultura en Europa 1770-1880, Madrid, Arte Cátedra, 1979
RAMIREZ, Juan Antonio (Dir), Historia del Arte, El Mundo Contemporáneo, Madrid, Alianza, 1997
ROSEMBLUN, R. y JANSON, H.W., El arte del Siglo XIX, Madrid, Akal, 1992
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TREBALL DE FI DE GRAU/12304301 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MERCAT, GALERIES I CRÍTICA D'ART/12304214 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART MODERN/12304007 | SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA/12304105 | ART CONTEMPORANI/12304107 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|