IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) CARACTERITZACIÓ CRISTAL·LOGRÀFICA I QUÍMICA DE MATERIALS ARQUEOLÒGICS Code 12645203
Study programme
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
5 Optativa AN
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinator
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
E-mail itziar.ruisanchez@urv.cat
magdalena.aguilo@urv.cat
Lecturers
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
Web http://prehistoria.urv.net
General description and relevant information

L'assignatura té com a objectiu introduir als alumnes al llenguatge científic, als conceptes bàsics de la composició i estructura de la matèria en general i dels materials arqueològics, a les tècniques de difracción de raigs-X, i a les tècniques analítiques instrumentals més importants per a caracteritzar-los. 


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Comprendre els aspectes bàsics de la composició i estructura dels materials arqueològics. AC1
AC11
BC1
BC4
CC1
CC3
dentificar materials d'interès arqueològic, per la difracció de raigs-X de pols cristal·lina. Utilització de les bases de dades JCPDS. AC2
AC7
AC11
BC1
BC4
CC1
CC3
Saber extreure informació útil de dades químiques, a partir de la interpretació de taules i gràfiques, i l'ús de programaris adients. AC2
AC7
AC11
BC4
CC1
CC3

Continguts
Topic Sub-topic
1.1.Conceptes bàsics dels materials i la seva caracterització.


Sessió introductòria
1.2.Estructura atòmica i enllaços interatomics. Composició dels materials. Estructura atòmica. Estructura electronica dels atoms. Conceptes bàsics.

Taula Periodica dels elements. Composició.

Enllaços atòmics en Solids: Ionic, Covalent, Metal·lic.


Els principals elements de l'escorça de la terra.
1.3. L'estructura dels sòlids cristal·lins. Conceptes fonamentals. Periodicitat.

Cel·les unitats. Sistemes cristal·lins.

Homogeneitat, anisotropia i simetria.

Morfologia i estructura cristal·lina.
1.4.Propietats físiques dels materials Relació de les propietats amb la composició i l'estructura cristal·lina.
1.5.Tècniques de caracterització. Difracció de raig-X. Difracció de raigs -X de pols cristal·lina.
1.6.Minerals. Classificació Minerals. Aspectes generals i abundancia relativa.
Els principals elements de l'escorça de la terra.

Classificació dels minerals.

1.7.Programa de Practiques 1.- Identificació de Metalls i mescla de metalls.
2.- Identificació de una mescla de metalls i un alliatge.
3.- Estudi dels components d'un amoneda. Altres mostres metàliques.
4.-Caracterizació de la mineralització en productes naturals.
5.-Caracterizació de la mineralització en fósils.
6.- Diferents mostres de silex.
7.- Caracterització de pigments i el substracteen una pintura antiga.
8.- Visita als serveis cientifics de la URV. Equips de Difracció de Raigs-X. Preparació de mostres. Us del Software: anàlisi de resultats.
2.1 Arqueologia i quimica analitica


- Introducció a la quimica analítica
- L'arqueometria avui.
2.2 Métodes de datació

- datació per radiocarboni
- problemes i limitacions
2.3 Anàlisi instrumental
- Fluorescencia de raig-X.
- Espectroscopies comunment usades
2.4 Obtenint informació química de les dades.


-anàlisi de clusters
-anàlisi per components principals
2.5 Recuperació i anàlisi d'ADN
- DNA
- DNA antic:recuperant informació

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a laboratoris
4 0 4
Sessió Magistral
40 25 65
Treballs
0 50 50
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció als conceptes i tècniques analítiques dels materials arqueològics. Anivellament del grup
Pràctiques a laboratoris Caracterització de materials d'interès arqueològics per difracció de pols cristal•lina, espectroscòpia d’absorció atòmica i espectrometria de masses: metalls, aliatges, monedes, minerals, roques, sílex, fòssils, closques, dents, ceràmiques de diferents èpoques i localitzacions, pigments i pintures.

Preparació de mostres.

Visita al Serveis de Recursos Científics de la Universitat Rovira i Virgili.


Sessió Magistral Classes teòriques amb exposició dels temes del programa.
Treballs Treball individual aprofundint en un tema d’interès relacionat amb els conceptes adquirits.
Atenció personalitzada l’atenció personalitzada en la que el professor atendrà i resoldrà dubtes als estudiants. Aquesta atenció podrà esser presencial, o a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description

Atenció personalitzada en la que el professor atendrà i resoldrà dubtes als estudiants. Aquesta atenció podrà esser presencial, o a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència


Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  Description Weight
Treballs Treball individual aprofundint en un tema d’interès relacionat amb els conceptes adquirits. 20%
Proves de desenvolupament Prova escrita sobre la part de caracterització química 30%
Proves de desenvolupament Prova escrita sobre la part de caracterització cristal·logràfica 30%
Others

Asistència i participació a la classe.

20%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

REFERENCES

W.A. Callister, Jr.  /Fundamentals of Materials Science and Engineering / An interactive e-text..John Wiley & Sons, Inc, 2001

W.A. Callister, Jr.  /Introducción a la Ciencia e Ingeniería de los Materiales. Ed. Reverté, 1995.

W.A. Callister, Jr.  Materials Science and engineering. An introduction. John Wiley and Sons, inc, 1985, 1991, 1994,2000

Cornelius Klein et al. /Manual de Mineralogía 4ª Edición. (J.D.Dana)./ Ed. Reverté, 1997.

Pollard, A.M. and Heron, C. /Archaeological Chemistry. /The Royal Society of Chemistry, 1996.

Cours Intensif Européen. /Datation-caractérisation des céramiques anciennes.  /Bordeaux-Talence, 6-18 avril 1981.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.