DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PREHISTÒRIA D'ÀSIA I OCEANIA Código 12785103
Titulación
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, JOSÉ PEDRO
Correo-e josepedro.rodriguez@urv.cat
Profesores/as
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, JOSÉ PEDRO
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura ofereix una visió general de l’evolució del poblament prehistòric d’Àsia i Oceania. L’exposició de la Prehistòria d’Àsia comença al Plistocè inicial i finalitza al Neolític. D’altra banda es remarquen les diferències entre la dinàmica ocupacional d’Àsia i el poblament prehistòric d’Austràlia i Nova Guinea, que comença al Plistocè superior i es perllonga fins l’arribada del colonitzadors occidentals. També es fa referència a l’expansió humana per les illes del Pacífic. Aquesta assignatura pretén contribuir a que l’alumne assoleixi un coneixement global sobre el poblament prehistòric de tots els continents, fugint d’una visió excessivament eurocentrista de la Prehistòria. 


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Comprendre l'evolució del poblament humà a Àsia, des dels inicis fins els Neolític AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
Comparar i relacionar la dinàmica del poblament prehistòric d'Àsia amb el poblament prehistòric d'Àfrica i Europa AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
Relacionar el poblament prehistòric d'Oceania amb el poblament d'Àsia, i comprendre els trets particulars de la prehistòria d'Oceania AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3

Continguts
tema Subtema
I. El poblament inicial d’Àsia (tema 1)
II. El Plistocè mig a Àsia (temes 2 i 3)
III. El Plistocè superior inicial a Àsia (tema 4)
IV. La Colonització de Sahul i les Illes Salomó (temes 6 i 7)
V. Tecnologia i Paleoeconomia de Sahul durant el Plistocè i l’inici de l’Holocè (Tema 8)
VI. La transició del Plistocè a l’Holocè a Àsia, i el neolític asiàtic (temes 9 i 10)
VII. El poblament prehistòric d’Austràlia i Nova Guinea durant l’Holocè, i l’expansió per les illes del Pacífic (temes 11 y 12)

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Esdeveniments científics i/o divulgatius
25 10 35
Debats
8 0 8
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Estudis previs
0 10 10
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Avaluació dels coneixements en Prehistòria d'Àsia i Oceania i anivellament
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició, avaluació i discussió per obtenir una comprensió adequada de les dades més actuals referents al poblament primitiu d'Àsia i Oceania
Debats Projectar pel•lícules i documentals i fomentar la posterior discussió
Resolució de problemes, exercicis Llegir i discutir articles científics, orientant a l’alumne sobre com buscar informació sobre l’assignatura i com adoptar una posició crítica
Estudis previs Recerca a Internet de pàgines WEB sobre Prehistòria d’Àsia i Oceania
Recerca bibliogràfica
Treballs Planificar i redactar un treball d’investigació sobre un tema del Programa de l’assignatura
Atenció personalitzada - Seguiment de la comprensió dels conceptes impartits a les classes teòriques
- Ajuda en la recerca d’informació per completar els coneixements de l’alumne i poder realitzar les recensions i treballs de l’assignatura
- Atenció per tal d’aclarir els dubtes que puguin aparèixer durant la realització de les diferents activitats: especialment de les recensions d’articles científics, i de l’elaboració de treballs de recerca

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción

1.- Seguiment de la comprensió dels conceptes impartits a les classes teòriques 2.- Ajuda en la recerca d’informació per completar els coneixements de l’alumne i poder realitzar les recensions i treballs de l’assignatura 3.- Atenció per tal d’aclarir els dubtes que puguin aparèixer durant la realització de les diferents activitats: especialment de les recensions d’articles científics, i de l’elaboració de treballs de recerca.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  descripción Peso
Treballs Escrit com si es tractés d’un article científic, sobre un tema específic) 60%
Proves de desenvolupament Prova escrita amb preguntes sobre el temari de l’assignatura, per contestar a casa en un període de 2 dies 40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Criteris:

1.- Coneixement de dades empíriques.

2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica.

3.- Redacció i estructuració correcta del treball científic.

4.- Capacitat per relacionar a nivell diacrònic i sincrònic l'evolució del poblament d'Àsia i Oceania amb el poblament de la resta dels continents.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes científiques

 

Antiquity, Archaeology in Oceania, Asian Perspectives, Australian Archaeology, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, Nature, PNAS (Procedings of the National Academy of Science, USA), Science, World Archaeology

 

Bibliografia general:

 

§         Genèrics i Prehistòria d’Àsia:

 

Arsuaga, J. L. & Martínez, I. (1998). La especie elegida. Madrid: Temas de hoy

 

Bellwood, Peter (1997). Prehistory of the Indo-Malaysian Archipelago. Honolulu: Hawai University Press.

 

Cowan, C. Wesley & Watson, Patty Jo (1992). The Origins of Agriculture. An International Perspective. Washington: Smithsonian Institution Press

 

Fagan, B. (1997). The Oxford Companion to Archaeology. Oxford: Oxford University Press

 

Imamura, Keiji (1996). Prehistoric Japan. New Perspectives on insular East Asia. Honolulu: University of Hawai’i Press

 

Jolly, C. J. & White, R. (1995)

5

. Physical Anthropology and Archaeology. New York: Mc Graw-Hill

 

Kaufman, D. (1999): Archaeological perspectives on the origins of modern humans: a view from the Levant. Westport (USA): Bergin & Garvey.

 

Kennedy, K. A. R. (Editor) (2000): God-Apes and Fossil Men: Paleoanthropology of South Asia. Ann Arbor: University of Michigan Press

 

Klein, R. G. (1999)². The Human Career. Chicago: The University of Chicago Press

 

Lewin, R. (1994). Evolución humana. Barcelona: Salvat (Salvat Ciencia, 8).

 

Petraglia, M. D. & Korisettar, R., eds. (1998): Early Human Behaviour in Global Context. The Rise and Diversity of the Lower Palaeolithic Record. Routledge: London.

 

Schick, K. D. & Toth, N. (1993). Making Silent Stones Speak. Human Evolution and the Dawn of Technology. New York: Simon and Schuster

 

Sémah, F., Falguères, Ch., Grimaud-Hervé, D & Sémah, A-M. (dirs) (2001). Origine des peuplements et chronologie des cultures paléolithiques dans le Sud-est asiatique. Paris: Semenanjung

 

Soffer, O. Editor. (1987). The Pleistocene Old World: regional perspectives. New York: Plenum Press.

 

Wolpoff, M. H. (1999)². Paleoanthropology. New York: McGraw-Hill

 

Wu, X. & Poirier, F. E. (1995). Human Evolution in China. Oxford: Oxford University Press

 

§         Prehistòria d’Oceania:

 

Bellwood, P. (1978). Man's Conquest of the Pacific. Auckland: Collins

 

Bellwood, P. (1997). The Polynesians. Prehistory of an Island People. London: Thames and Hudson

 

Flood, J. (1999

3

). The Richess of Ancient Australia. An indispensable guide for exploring Prehistoric Australia. Melbourne: The University of Queensland Press (1ª edició: 1990)

 

Irwin, G. (1992). The Prehistoric Exploration and Colonisation of the Pacific. Cambridge: Cambridge University Press

 

Kirch, P. V. (1997). The Lapita Peoples: Ancestors of the Oceanic World. Cambridge: Blackwell

 

Kirch, P. V. (2000). On the Road of the Winds. Berkeley: University of California Press

 

Lourandos, H. (1997). Continent of Hunter-Gatherers. New Perspectives in Australian Prehistory. Cambridge: Cambridge University Press

 

Mulvaney, J. & Kamminga, J. (1999). Prehistory of Australia. Philadelphia: Smithsonian Institution Press

 

Murray, T. (Ed.) (1998). Archaeology of Aboriginal Australia: A Reader. St Leonards (Australia): Allen and Unwin.

 

White, J. P. & O'Connel, J. F. (1982). A Prehistory of Australia, New Guinea and Sahul. Sydney: Academic Press Australia.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.