IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Code 12785216
Study programme
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Optativa AN
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
GÓMEZ MERINO, GALA
E-mail gala.gomez@urv.cat
Lecturers
GÓMEZ MERINO, GALA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
General description and relevant information

Aproximació als fonaments teòrics i metodològics de la Conservació i Restauració, i a la seva aplicació al registre arqueopaleotològic plistocè (especialmente fauna i indústria lítica). Dins la titulació, els continguts d’aquesta assignatura poden considerar-se de caire auxiliar, ja que no es pretén formar especialistes en la matèria sinó dotar els alumnes d’uns coneixements bàsics que els preparin per afrontar les necessitats específiques de conservació del material que recuperen als jaciments i/o que estudien. 


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
1. Comprendre la importància que té conservar adequadament el material arqueològic. AC8
BC1
CC3
2. Aplicar els criteris i la metodologia d'actuació de la Conservació i Restauració de Béns Culturals. AC1
AC3
AC8
BC1
BC4
CC1
3. Comprendre els problemes específics que planteja el registre material plistocè. AC1
AC8
CC1
CC3
4. Aplicar tècniques i utilitzar els materials propis de la Conservació i Restauració. AC3
AC5
AC8
BC1
BC4
CC1
CC6

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció Introducció a la Restauració de Béns Culturals.
Metodologia i criteris bàsics d'actuació.
El paper del restaurador dins dels equips d'investigació
Els materials arqueopaleontològics i els seus problemes. Composició i degradació dels materials arqueopaleontològics, amb especial atenció a restes faunístiques i indústria lítica.
Principals processos de deteriorament.
Estats de conservació i problemes: des del jaciment fins a la investigació.
Avaluació de l’estat de conservació dels materials: documentació i examen previs a la diagnosi.
Tractaments.
Materials i tècniques d'intervenció: neteja, consolidació i reconstrucció.
Intervencions in situ i intervencions al laboratori.
Conservació preventiva: emmagatzematge i conservació a llarg termini.
Realització de reproduccions per tècniques tradicionals i tècniques tridimensionals.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 10 22
Pràctiques a laboratoris
23 22 45
Treballs
2 28 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries - Planificació de l'assignatura: objectius i metodologia.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a laboratoris - Intervencions de conservació i restauració d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Treballs - Elaboració d’una memòria sobre els protocols de restauració i conservació de les pràctiques realitzades a classe.
Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description

- Dirigir els treballs proposats. - Facilitar l’accés a la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. - Avaluar conjuntament amb l’alumne l’evolució del seu aprenentatge. - Assessorar, si fos el cas, en les qüestions relacionades amb el tractament dels materials del seu interès.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  Description Weight
Treballs Memòria sobre les pràctiques realitzades a classe 50%
Others

Pràctiques al laboratori

50%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Es segueix el model d'avaluació continuada.

Criteris d'avaluació:

- Coneixement de la metodologia, productes, materials i criteris d'intervenció en restauració i conservació.

- Capacitat d'identificar un problema de conservació, d'avaluar el seu abast i decidir la actuació més adient.

- Capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica dels continguts de la matèria.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos:

Laboratori de Restauració

Col·leccions de material experimental i arqueològic

Bibliografia bàsica:

-           Collins, C., 1995. The care and Conservation of Palaeontological Material, Conservation and Museology Series, Butterworth-Heinnemann, Oxford.

-           Cronyn, J.M., 1990. The Elements of Archaeological Conservation, Routledge, London.

-           David, R., Desclaux, M., 1992. Pour Copie Conforme: Les techniques de moulage en paléontologie, en préhistoire et en archéologie historique. Editions Serre, Nice.

-           Delpech, J.P., Figueres, M.-A., 2004. Le Guide du Moulage. Éditions Eyrolles, Saint Germain (Paris).

-           García Fortes, S., Flos Travieso, N., 2008. Conservación y restauración de bienes arqueológicos, Editorial Síntesis.

-           Horie, C.V., 2000. Materials for Conservation, Butterworth-Heinnemann, Oxford.

-           Leiggi, P., May, P., 2005. Vertebrate paleontological techniques. Cambridge University Press.

-           Macarrón Miguel, A.M., González Mozo, A., 1998. La Conservación y la Restauración en el siglo XX, Tecnos, Madrid.

-           Matteini, M., Moles, A., 2001. La Química en la Restauración, Arte y Restauración, Nerea, Guipúzcoa.

-           White, T.D., Black, M.T. & Folkens, P.A. (2012). Human Osteology. Third Edition. London: Academic Press.

Revistes: Journal of Cultural Heritage, Journal of Paleontological Techniques, Studies in Conservation.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.