DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) APRENENTATGE INTEGRAT DE CONTINGUTS I LLENGÜES ESTRANGERES (*AICLE) Código 12865203
Titulación
Ensenyam. i Adquis. de l'Anglès com a Llengua estrang./segona Llengua
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ESPADA SANCHEZ, ANA ISABEL
Correo-e anaisabel.espada@urv.cat
Profesores/as
ESPADA SANCHEZ, ANA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante

In this online course students will examine different aspects of the CLIL methodology. They will be introduced to the principles of CLIL and reflect on several issues that will help them design and implement a CLIL teaching unit. They will learn and discuss strategies to encourage reading, writing and speaking in CLIL lessons, focusing on how to integrate them in an effective way. The course will also provide an overview of different cooperative structures. Moreover,students will gain understanding of the different types of assessment and will analyze a set of assessment tools.

The information in the teaching guide for this subject may vary because it is currently in the process of being modified and must be approved by the AQU Catalunya. This means it will only be taught online and, if necessary, that the information in the teaching guide will be revised.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Identificar, descriure, analitzar i avaluar recursos, estratègies, mètodes i procediments didàctics emprats en l'ensenyament de la llengua anglesa i aplicar-los adequadament en qualsevol entorns ILE / ISL i en funció de les necessitats de l'alumnat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Identifica, descriu i analitza els principis metodològics i els elements essencials de l'enfocament CLIL per al disseny de recursos didàctics i el seu ús a l'aula de llengua anglesa
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement professional
Desenvolupar l’actitud professional
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat
Dissenyar itineraris professionals específics
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1- Introduction to CLIL 1.1 What is CLIL?
1.2 Definitions of CLIL
1.3 CLIL Models and Contexts
1.4 Subject and Language teachers’
roles and feedback
2- CLIL Framework 2.1 Do Coyle’s 4Cs
2.2 Content: Teaching Objectives /
Learning outcomes
2.3 Communication: 3As tools
2.4 Cognition: Bloom’s Taxonomy
2.5 Culture
3- Planning and designing a CLIL unit
3.1 Reflecting on the CLIL theoretical and practical framework
3.2 Analyzing CLIL Planning examples
3.3 Assembling materials and sequencing
tasks:Scaffolding
3.4 Auditing your work: Cummins Matrix
3.5 Assessment: Summative /Formative/Peer
4-Collaborative Learning 4.1 Analyzing Kagan’s cooperative structures
4.2 Using Cooperative Structures

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A5
CT4
1 3 4
Sessió Magistral
A5
CT4
8 12 20
Fòrums de debat
A5
CT4
2 10 12
Treballs
A5
CT6
10 15 25
Seminaris
A5
CT4
CT6
7 5 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Course presentation
Presentacions / exposicions Oral presentations with visual support
Sessió Magistral Presentation of theory, methodologies and approaches
Fòrums de debat Moodle based discussion groups on specific issues for the different topics
Treballs Various activities and individual didactic planning for the teaching of CLIL sessions
Seminaris Hands-on work on theory, methodologies and approaches to CLIL
Atenció personalitzada Face-to-face or online tutorial to solve doubts

Atenció personalitzada
descripción

 Online tutorial to solve doubts


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A5
CT4
Scaffolding Activity/ Guiding Input 20%
Fòrums de debat
A5
CT4
Online collaboration and participation 30%
Treballs
A5
CT6
Individual didactic planning 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Ball, Ph., Kelly, K., and Clegg, J., (2015). Putting CLIL into Practice. Oxford Handbooks
  • Coyle, D. (2007) Content and Language Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies, International          Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10:5, 543-562. 
  •  Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). Content and language integrated learning. Ernst Klett Sprachen.
  • Escobar Urmeneta, C. (2016). Aprendizaje integrado de contenidos y lengua. En D. Masats y L.
  • Lasagabaster, R., Ruiz, Y., (2010) CLIL in Spain: Implementation, Results and Teacher Training. Cambridge Scholars Publishing.
  • Llinares, A., Morton, T. & Whittaker, R., (2012) The roles of language in CLIL. Cambridge University Press
  • Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering Clil. China: Macmillan Publishers Limited.
  • Navés, T & Victori, M., (2010) CLIL in Catalonia: An Overview of Research Studies.
  • Nussbaum (Ed.), Enseñanza y aprendizaje de las lenguas extranjeras en educación secundaria obligatoria (pp.85-111)
  • Pladevall-Ballester, E. and Vallbona A. (2016). CLIL in minimal input contexts: development of receptive skills in early L2 learning. System, 58:37-48.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.