Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Dominar, avaluar i utilitzar críticament i de forma avançada les fonts, la bibliografia i els sistemes d'informació i documentació relacionats amb les ciències de la salut i les ciències socials. |
| A2 |
Dominar i saber utilitzar les eines tècniques, metodològiques i teòriques avançades que es fan servir en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps afins. |
| A4 |
Saber redactar de forma professional informes i articles científics en el camp de l'antropologia mèdica i la salut global, com són, entre d’altres, les etnografies de serveis i els estudis sobre desigualtats en salut. |
| A5 |
Dissenyar i implementar projectes de recerca sobre la base de les diferents metodologies i tipologies de projectes en el camp de l'antropologia mèdica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. |
| CT6 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Domina els aspectes avançats d'informació i documentació sanitària, d'epidemiologia i de demografia que li permeten treballar en l'àmbit de la salut pública i l'epidemiologia.
| | A2 |
Coneix i sap utilitzar els instruments tècnics i metodològics que es fan servir actualment en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Coneix i sap utilitzar les tècniques de recerca qualitativa i quantitativa en antropologia mèdica de forma avançada.
Sap treballar en un context de recerca multidisciplinària.
| | A4 |
Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la bibliografia científica sobre antropologia mèdica i salut global en la redacció d'un informe o d'un article científic en el camp de l'antropologia mèdica.
Coneix, distingeix i sap utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la recerca en antropologia mèdica i en salut global.
| | A5 |
Aplica les tècniques de recerca pròpies del camp científic en un projecte concret, tant d'especialització antropològica com multidisciplinària.
Coneix i sap dissenyar i implementar els diferents tipus de projectes de recerca avançats en antropologia mèdica i salut global.
Extreu conclusions operatives de la recerca per disminuir les desigualtats en salut.
Sap aplicar els protocols de recerca estàndard existents en el camp de l'antropologia mèdica, incloent-hi els aspectes ètics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
| | CT6 |
Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Què vol dir investigar en el camp de la salut? Fonaments del treball científic |
|
Tema 2. Sistemes d'informació i documentació en antropologia mèdica i salut global: fons de dades i recursos estadístics |
|
Tema 3. Cóm definir un projecte de recerca |
|
Tema 4. Disseny del marc teòric |
|
Tema 5. Disseny de la investigació qualitativa: etnografia |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
5 |
0 |
5 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
25 |
25 |
Treballs |
|
0 |
25 |
25 |
Fòrums de debat |
|
1 |
4 |
5 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques. |
Treballs |
Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes. |
Fòrums de debat |
Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència. |
Descripció |
Donada la situació d’emergència
sanitària, durant el curs 2021-2022 s’atendrà els estudiants en tutoria
individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i
altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser
presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com
es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial,
per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració d'un exercici pràctic d'aplicació d'una tècnica de recerca qualitativa |
50% |
Fòrums de debat |
|
Participació en debats en línia |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Comentari sobre bibliografia assignatura |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). La segona convocatòria consistirà en una prova basada en un assaig crític per indicació del docent. Docència en línia: l'avaluació d'aquesta modalitat segueix les mateixes activitats i percentatges que els explicats a la part superior. |
Bàsica |
|
Oriol Romaní (ed.), Etnografía, metodologías cualitativas e
investigación en salud: un debate abierto. Tarragona: Publicacions de la
URV-Colección Antropología Médica, 2013. Joan
J. Pujadas (coord.), Etnografía.
Barcelona: Editorial UOC, 2010.
Jean-Pierre
Olivier de Sardan, El rigor de lo
cualitativo. Las obligaciones empíricas de la interpretación socioantropológica.
Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2018.
Elisa Alegre-Agis-Sam Fernández-Garrido (eds.),
Autoetnografías, cuerpos y emociones. Perpectivas metodológicas en la
investigación en salud. Tarragona: Publicacions de la URV-Colección
Antropología Médica, 2019. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|