DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DISSENYS I TÈCNIQUES AVANÇADES EN ANTROPOLOGIA MÈDICA I Codi 12895103
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2020)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MASANA BOFARULL, CATERINA
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
lina.masana@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORDI
MASANA BOFARULL, CATERINA
Web
Descripció general i informació rellevant
Aquesta assignatura suposa una primera introducció al treball científic, establint les bases de la pràctica de recerca en antropologia mèdica. Es presenten les nocions bàsiques per a iniciar una recerca qualitativa.

Aquesta assignatura el curs 2021-2022 s’impartirà excepcionalment només mitjançant docència en línia. Els continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge seran els ordinaris i els podeu consultar en l’apartat corresponent de la guia. Les metodologies, la planificació i l’avaluació seran tan similars com sigui possible a la modalitat presencial / semipresencial i cal que consulteu el detall en l’apartat d’Avaluació. 


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament i de forma avançada les fonts, la bibliografia i els sistemes d'informació i documentació relacionats amb les ciències de la salut i les ciències socials.
 A2 Dominar i saber utilitzar les eines tècniques, metodològiques i teòriques avançades que es fan servir en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps afins.
 A4 Saber redactar de forma professional informes i articles científics en el camp de l'antropologia mèdica i la salut global, com són, entre d’altres, les etnografies de serveis i els estudis sobre desigualtats en salut.
 A5 Dissenyar i implementar projectes de recerca sobre la base de les diferents metodologies i tipologies de projectes en el camp de l'antropologia mèdica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
 CT6 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Domina els aspectes avançats d'informació i documentació sanitària, d'epidemiologia i de demografia que li permeten treballar en l'àmbit de la salut pública i l'epidemiologia.
 A2 Coneix i sap utilitzar els instruments tècnics i metodològics que es fan servir actualment en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Coneix i sap utilitzar les tècniques de recerca qualitativa i quantitativa en antropologia mèdica de forma avançada.
Sap treballar en un context de recerca multidisciplinària.
 A4 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la bibliografia científica sobre antropologia mèdica i salut global en la redacció d'un informe o d'un article científic en el camp de l'antropologia mèdica.
Coneix, distingeix i sap utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la recerca en antropologia mèdica i en salut global.
 A5 Aplica les tècniques de recerca pròpies del camp científic en un projecte concret, tant d'especialització antropològica com multidisciplinària.
Coneix i sap dissenyar i implementar els diferents tipus de projectes de recerca avançats en antropologia mèdica i salut global.
Extreu conclusions operatives de la recerca per disminuir les desigualtats en salut.
Sap aplicar els protocols de recerca estàndard existents en el camp de l'antropologia mèdica, incloent-hi els aspectes ètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
 CT6 Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Què vol dir investigar en el camp de la salut? Fonaments del treball científic
Tema 2. Sistemes d'informació i documentació en antropologia mèdica i salut global: fons de dades i recursos estadístics
Tema 3. Cóm definir un projecte de recerca
Tema 4. Disseny del marc teòric
Tema 5. Disseny de la investigació qualitativa: etnografia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A1
A2
CT6
5 0 5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
A2
CT6
0 25 25
Treballs
A4
CT5
CT6
0 25 25
Fòrums de debat
CT6
1 4 5
Presentacions / exposicions
A1
A5
CT5
CT6
2 10 12
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d’emergència sanitària, durant el curs 2021-2022 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
CT5
CT6
Elaboració d'un exercici pràctic d'aplicació d'una tècnica de recerca qualitativa 50%
Fòrums de debat
CT6
Participació en debats en línia 25%
Presentacions / exposicions
A1
A5
CT5
CT6
Comentari sobre bibliografia assignatura 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

La segona convocatòria consistirà en una prova basada en un assaig crític per indicació del docent.

Docència en línia: l'avaluació d'aquesta modalitat segueix les mateixes activitats i percentatges que els explicats a la part superior.


Fonts d'informació

Bàsica

Oriol Romaní (ed.), Etnografía, metodologías cualitativas e investigación en salud: un debate abierto. Tarragona: Publicacions de la URV-Colección Antropología Médica, 2013.

Joan J. Pujadas (coord.), Etnografía. Barcelona: Editorial UOC, 2010.

Jean-Pierre Olivier de Sardan, El rigor de lo cualitativo. Las obligaciones empíricas de la interpretación socioantropológica. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2018.

Elisa Alegre-Agis-Sam Fernández-Garrido (eds.),  Autoetnografías, cuerpos y emociones. Perpectivas metodológicas en la investigación en salud. Tarragona: Publicacions de la URV-Colección Antropología Médica, 2019.      

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent