Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| CE9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
| CE10 |
Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesi i anàlisi), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos. |
| CE11 |
Demostrar habilitats per a l'ús adequat de la instrumentació química estàndard. |
| CE12 |
Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE1 |
Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
| | CE9 |
Conèixer els fonaments de les principals tècniques instrumentals d'anàlisi, així com saber aplicar-les a resolució de problemes químico-analítics
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
| | CE10 |
Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Conèixer els aspectes bàsics sobre la identificació d'espècies químiques, necessaris per a l'anàlisi qualitativa
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
| | CE11 |
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
| | CE12 |
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Introducció a la Química Analítica
|
1.1. El problema analític
1.2. El procés de mesura química. Etapes
1.3. Classificació de les tècniques analítiques |
2. Tècniques volumètriques |
2.1. Conceptes generals
2.2 Corba de valoració
2.3 Detecció de punt final
2.4. Exemples pràctics |
3. Paràmetres de qualitat en la mesura química |
3.1. Validació d'un mètode analític
3.2. Paràmetres de qualitat
3.3. Expressió de resultats.
3.3.1. Errors
3.3.2. Calibratge lineal univariant
3.4. Exactitud, veracitat i traçabilitat
3.4.1. Comparació de resultats |
4.Introducció a les tècniques òptiques
|
4.1 Propietats de la radiació electromagnètica.
4.2 Principis teòrics de les tècniques òptiques.
4.3 Instrumentació. |
5. Espectroscòpia ultraviolada-visible |
5.1 Tècniques espectroscòpiques moleculars.
5.2 Espectroscòpia ultraviolada-visible. Fonament. Llei de Beer.
5.3 Instrumentació.
5.4 Aplicacions. |
6. Pràctiques de laboratori |
1. Determinacions volumètriques
2. Determinació espectrofotomètrica |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
13 |
28 |
41 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
29 |
43 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
10 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
15 |
21 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. Aquests continguts els hauran de treballar posteriorment els alumnes de forma individual o en petits grups. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i quëstions per part dels alumnes amb la supervisió del professor. L'objectiu és veure la part més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori amb la supervisió del professor. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de l'ús adequat de la instrumentació analítica bàsica. |
Atenció personalitzada |
Es dedicarà un temps a a atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
descripción |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de la situació sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Les pràctiques de laboratori constitueixen una part molt important de l'assignatura. Es faran diferents pràctiques relacionades amb els continguts bàsics de l'assignatura.
És imprescindible l'assistència a les pràctiques per tal de poder aprovar l'assignatura.
Es requereix una nota igual o superior a cinc per superar l'assignatura. L'avaluació inclou un prova escrita (40%) i l'avaluació del desenvolupament de les pràctiques (60%) i cal una nota igual o superior a 4 en cadascuna de les dues parts. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
2 Proves a través de les quals els alumnes hauran de demostrar els coneixements i aptituds adquirides.
Prova 1: prova escrita a meitat de curs aproximadament
Prova 2 : prova escrita al final del curs els continguts de tot el curs.
Per tal de poder fer mitjana amb la nota de pràctiques cal una nota ponderada igual o superior a 4. |
25%
(Test1)
50%
(Test2) |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de la situació sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. En aquesta assignatura teòrico-pràctica, la presencialitat de l'estudiant és obligatòria a les sessions pràctiques establertes a l'apartat Planificació. Per a superar l'assignatura, tant en primera com en segona convocatòria, cal una nota mitjana ponderada final igual o superior a 5. Per a poder calcular la mitjana final, cal una nota mínima de 4 (sobre10) del bloc teòric (aula) i una nota mínima de 4 (sobre 10) del bloc pràctic (laboratori) que és de presencialitat obligatòria. El pes del bloc teòric a la nota final és 75%. El pes del bloc pràctic a la nota final és 25%, segons s'especifica a l'apartat Avaluació. Per a la 2a convocatòria, es mantindrà la nota del bloc teòric o del bloc pràctic si la nota del bloc és superior a 5 (sobre 10). En 2a convocatòria, la nota del bloc teòric s'obtindrà mitjançant una única prova de desenvolupament que valdrà el 75% de la nota final. Cal obtenir una nota superior a 4 (sobre 10) per a fer la mitjana final. La nota del bloc pràctic valdrà el 25% de la nota final. Cal una nota superior a 4 (sobre 10) per a fer la mitjana final. La nota del bloc pràctic s'obtindrà d'una prova escrita (40% de la nota del bloc pràctic) i una prova pràctica (60% de la nota del bloc pràctic). La prova pràctica només es realitzarà si a la prova escrita s'ha obtingut una nota superior a 4 (sobre 10). En cas de no superar l'assignatura a la 2a convocatòria, es guardarà la nota de pràctiques per a l'any següent si aquesta és igual o superior a 5 (sobre 10). La nota de pràctiques només es guarda un curs acadèmic. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
D.C. Harris, Anàlisi Química Quantitativa, 1a, Ed. Reverté, Barcelona, 2006
D.C. Harris, Análisis Químico Cuantitativo, 2a, Ed Reverté, Barcelona, 2001
A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.A. Crouch, Fundamentos Química Analítica, 8a, Ed. Thomson, Madrid 2005
D. Harvey, Química Analítica Contemporánea, 1a, McGraw-Hill, Madrid, 2002
A. Skoog, F.J. Holler, T.A. Nieman , Principios de Análisis Instrumental, 5a, McGraw-Hill, Madrid, 2001
J.F. Rubinson, K.A. Rubinson, Análisis Instrumental, 1a, Prentice Hall, Madrid, 2001
J.N. Miller, J.C. Miller, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 4a, Prentice Hill, Madrid, 2002
G. Ramis, M.C. García, Quimiometría, 1a, Ed. Síntesis, Madrid, 2001
G. D. Christian, Quimica Analítica, 6a, McGraw-Hill, Madrid, 2009
, , ,
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|