DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) QUÍMICA ANALÍTICA Código 13204101
Titulación
Grau en Química (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
Correo-e marta.calull@urv.cat
joan.ferre@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
andres.cruz@urv.cat
Profesores/as
CALULL BLANCH, MARTA
FERRÉ BALDRICH, JOAN
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
CRUZ CONESA, ANDRÉS
Web
Descripción general e información relevante
Aquesta assignatura permet que l'alumne adquireixi els coneixements bàsics d'una branca de la Química, la Química Analítica, i que desenvolupi les competències bàsiques associades.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 CE10 Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesi i anàlisi), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos.
 CE11 Demostrar habilitats per a l'ús adequat de la instrumentació química estàndard.
 CE12 Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
 CE9 Conèixer els fonaments de les principals tècniques instrumentals d'anàlisi, així com saber aplicar-les a resolució de problemes químico-analítics
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
 CE10 Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Conèixer els aspectes bàsics sobre la identificació d'espècies químiques, necessaris per a l'anàlisi qualitativa
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
 CE11 Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
 CE12 Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a la Química Analítica
1.1. El problema analític
1.2. El procés de mesura química. Etapes
1.3. Classificació de les tècniques analítiques
2. Tècniques volumètriques 2.1. Conceptes generals
2.2 Corba de valoració
2.3 Detecció de punt final
2.4. Exemples pràctics
3. Paràmetres de qualitat en la mesura química 3.1. Validació d'un mètode analític
3.2. Paràmetres de qualitat
3.3. Expressió de resultats.
3.3.1. Errors
3.3.2. Calibratge lineal univariant
3.4. Exactitud, veracitat i traçabilitat
3.4.1. Comparació de resultats
4.Introducció a les tècniques òptiques


4.1 Propietats de la radiació electromagnètica.
4.2 Principis teòrics de les tècniques òptiques.
4.3 Instrumentació.
5. Espectroscòpia ultraviolada-visible 5.1 Tècniques espectroscòpiques moleculars.
5.2 Espectroscòpia ultraviolada-visible. Fonament. Llei de Beer.
5.3 Instrumentació.
5.4 Aplicacions.
6. Pràctiques de laboratori 1. Determinacions volumètriques
2. Determinació espectrofotomètrica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
13 28 41
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
14 29 43
Pràctiques a laboratoris
CE10
CE11
CE12
30 10 40
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
CE9
6 15 21
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. Aquests continguts els hauran de treballar posteriorment els alumnes de forma individual o en petits grups.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i quëstions per part dels alumnes amb la supervisió del professor. L'objectiu és veure la part més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori amb la supervisió del professor. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de l'ús adequat de la instrumentació analítica bàsica.
Atenció personalitzada Es dedicarà un temps a a atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de la situació sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
CE10
CE11
CE12
Les pràctiques de laboratori constitueixen una part molt important de l'assignatura. Es faran diferents pràctiques relacionades amb els continguts bàsics de l'assignatura.
És imprescindible l'assistència a les pràctiques per tal de poder aprovar l'assignatura.

Es requereix una nota igual o superior a cinc per superar l'assignatura. L'avaluació inclou un prova escrita (40%) i l'avaluació del desenvolupament de les pràctiques (60%) i cal una nota igual o superior a 4 en cadascuna de les dues parts.
25%
Proves de desenvolupament
CE9
2 Proves a través de les quals els alumnes hauran de demostrar els coneixements i aptituds adquirides.

Prova 1: prova escrita a meitat de curs aproximadament
Prova 2 : prova escrita al final del curs els continguts de tot el curs.

Per tal de poder fer mitjana amb la nota de pràctiques cal una nota ponderada igual o superior a 4.
25%
(Test1)
50%
(Test2)
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de la situació sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

En aquesta assignatura teòrico-pràctica, la presencialitat de l'estudiant és obligatòria a les sessions pràctiques establertes a l'apartat Planificació.

Per a superar l'assignatura, tant en primera com en segona convocatòria, cal una nota mitjana ponderada final igual o superior a 5. Per a poder calcular la mitjana final, cal una nota mínima de 4 (sobre10) del bloc teòric (aula) i una nota mínima de 4 (sobre 10) del bloc pràctic (laboratori) que és de presencialitat obligatòria.

El pes del bloc teòric a la nota final és 75%. El pes del bloc pràctic a la nota final és 25%, segons s'especifica a l'apartat Avaluació.

Per a la 2a convocatòria, es mantindrà la nota del bloc teòric o del bloc pràctic si la nota del bloc és superior a 5 (sobre 10).

En 2a convocatòria, la nota del bloc teòric s'obtindrà mitjançant una única prova de desenvolupament que valdrà el 75% de la nota final. Cal obtenir una nota superior a 4 (sobre 10) per a fer la mitjana final. La nota del bloc pràctic valdrà el 25% de la nota final. Cal una nota superior a 4 (sobre 10) per a fer la mitjana final. La nota del bloc pràctic s'obtindrà d'una prova escrita (40% de la nota del bloc pràctic) i una prova pràctica (60% de la nota del bloc pràctic). La prova pràctica només es realitzarà si a la prova escrita s'ha obtingut una nota superior a 4 (sobre 10).

En cas de no superar l'assignatura a la 2a convocatòria, es guardarà la nota de pràctiques per a l'any següent si aquesta és igual o superior a 5 (sobre 10). La nota de pràctiques només es guarda un curs acadèmic.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica D.C. Harris, Anàlisi Química Quantitativa, 1a, Ed. Reverté, Barcelona, 2006
D.C. Harris, Análisis Químico Cuantitativo, 2a, Ed Reverté, Barcelona, 2001
A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.A. Crouch, Fundamentos Química Analítica, 8a, Ed. Thomson, Madrid 2005
D. Harvey, Química Analítica Contemporánea, 1a, McGraw-Hill, Madrid, 2002
A. Skoog, F.J. Holler, T.A. Nieman , Principios de Análisis Instrumental, 5a, McGraw-Hill, Madrid, 2001
J.F. Rubinson, K.A. Rubinson, Análisis Instrumental, 1a, Prentice Hall, Madrid, 2001
J.N. Miller, J.C. Miller, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 4a, Prentice Hill, Madrid, 2002
G. Ramis, M.C. García, Quimiometría, 1a, Ed. Síntesis, Madrid, 2001
G. D. Christian, Quimica Analítica, 6a, McGraw-Hill, Madrid, 2009
, , ,

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
QUÍMICA I/13204009
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.