Type A
|
Code |
Competences Specific | | CE1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| CE3 |
Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat. |
| CE5 |
Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| CE1 |
Conèixer l'evolució històrica dels principals processos productius i els factors que influeixen en els canvis
Conèixer les principals famílies de compostos orgànics i els seus camps d'aplicació
Conèixer les principals vies sintètiques industrials i la seva interconnexió
| | CE3 |
Conèixer l'evolució històrica dels principals processos productius i els facturs que influeixen en els canvis
Conèixer les principals famílies de compostos orgànics i els seus camps d'aplicació
Conèixer les principals vies sintètiques industrials i la seva interconnexió
| | CE5 |
Aplicar els principis de sostenibilitat i química verda a la millora de processos industrials
Conèixer l'evolució històrica dels principals processos productius i els factors que influeixen en els canvis
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Introducció i objectius
|
• L’industria química com activitat
• Aplicació dels productes químics orgànics
• Classificació dels productes químics industrials |
Tema 2. Energia i matèries primeres d’us industrial
|
• Fons d’energia
• Matèries primeres de la industria química: carbó, petroli, gas natural, gas de síntesi, matèries d’origen renovable.
|
Tema 3. Productes bàsics d’un àtom de carboni
|
• Derivats del metà: Metanol, formaldehid, àcid fòrmic, metilamines, derivats clorats i fluorats, derivats del silici.
• Derivats de l’àcid cianhídric i del àcid carbònic. |
Tema 4. Olefines
|
• Etilè
• Propilè
• Fracció C4 i C5 |
Tema 5. Alquins i diens
|
• Acetilè i derivats
• Butadiè i derivats
• Isoprè i derivats |
Tema 6. Productes de síntesi amb CO
|
• Hidroformilació d’olefines
• Carbonilació d’olefines |
Tema 7. Productes de transformació de l’etilè
|
• Polimerització de l’etilè
• Productes d’oxidació de l’etilè: òxid d’etilè i derivats, acetaldehid, àcid i anhídrid acètic, acetat d’etil i altres derivats.
• Derivats vinílics: halurs de vinil, acetat de vinil, derivats vinílics superiors |
Tema 8. Productes de transformació del propilè
|
• Polimerització del propilè
• Productes d’oxidació del propilè: òxid de propilè i derivats, acetona, epiclorohidrina i glicerol.
• Derivats acrílics i al•lílics: compostos al•lílics, àcids acrílic, acrilamida i acrilonitril. |
Tema 9. Derivats alifàtics superiors.
|
• Obtenció d’alcohols, àcids i esters de cadena llarga
• Derivats polifuncionals per a l’industria de les poliamides, poliesters i poliuretans |
Tema 10. Derivats aromàtics.
|
• Obtenció d’hidrocarburs aromàtics i els seus derivats
• Derivats monofuncionals del benzè: fenol, anilina, àcid benzoic, etc.
• Derivats polifuncionals del benzè
• Productes d’oxidació dels hidrocarburs aromàtics: anhídrid ftàlic, , àcid isoftàlic, àcid tereftàlic i derivats superiors. |
Tema 11. Criteris de sostenibilitat a la producció industrial: Productes bàsics a partir de matèries d’origen renovable.
|
• Els 12 principis de la química verda i els nous processos de producció
• Productes de fermentació i derivats dels carbohidrats
• Derivats dels olis vegetals
• Altres derivats |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
5 |
27 |
Treballs |
|
2 |
30 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0.5 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, metodologia i sistema avaluatiu. |
Sessió Magistral |
Exposició comentada dels diferents temes procurant el debat en l’apartat d’aplicacions. |
Treballs |
Treball personal de l’alumne tutoritzat pel professor. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes i indicacions i orientació sobre el plantejament del treball i les possibles fonts d’informació. |
Description |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de la situació sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Treballs |
|
Memòria escrita sobre un tema individual |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen curt |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de la situació sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. La segona convocatoria consistirá en un examen escrit de preguntes curtes que valdrà el 50% de la nota, l'altre 50% correspondrà a la nota del treball fet en la primera convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
K. Weissermel, H.J. Arpe, Química Orgánica Industrial, Ed Reverte,
P. Y. Bruice, Fundamentos de Química Orgánica, Ed Pearson Prentice Hall,
|
|
Complementària |
E. P. Yúfera, Química Química Orgánica Básica y Aplicada. De la Molécula a la Industria Tomos 1 y 2, Ed Reverte,
H.A. Wittcoff, B.G. Reuben , Productos Químicos Orgánicos Industriales Vol 2, Ed Limusa,
H.H. Szmant, Organic Building Blocks of the Chemical Industry, Ed John Wiley & Sons,
M.M. Green , Organic Chemistry Principles and Industrial Practice , Ed John Wiley & Sons ,
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
QUÍMICA ORGÀNICA I/13204113 | QUÍMICA ORGÀNICA II/13204114 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|