IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) QUÍMICA II Code 13214010
Study programme
Grau en Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinator
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
CALULL BLANCH, MARTA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
E-mail mar.reguero@urv.cat
marta.calull@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
joseantonio.reina@urv.cat
Lecturers
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
CALULL BLANCH, MARTA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
Web
General description and relevant information

Aquesta assignatura permet que l'estudiant adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, com a matèria bàsica de la branca de ciències. concretament en els aspectes que fan referència als gasos, la termodinàmica, l'equilibri en dissolució i la cinètica.


Competències
Type A Code Competences Specific
 CE1 Entendre i aplicar els coneixements bàsics de física, matemàtiques i química a la Bioquímica i Biologia Molecular.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE1 Conèixer i saber aplicar els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques
Conèixer les propietats dels gasos i entendre el seu comportament
 CE8 Saber interpretar dades i resultats experimentals
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1.- Gasos Gasos
2.- 1er principi de la termodinàmica Variables i funcions d’estat. Calor, treball i primer principi de la termodinàmica. Entalpia i termoquímica.
3.- 2on i 3er principis de la termodinàmica Segon principi de la termodinàmica i entropia. Funcions G i A i criteris d’espontaneïtat. Canvis de fase. Equilibri químic. Equilibri en fase gas.
4.- Cinètica Velocitat de reacció i equació de velocitat. Equacions integrades de cinètiques senzilles. Influència de la temperatura en la velocitat de reacció. Mecanismes de reacció. Catàlisi.
5.- Equilibri en dissolució Equilibri àcid-base en medi aquós. Solucions amortidores. Càlcul de pH. Introducció als mètodes volumètrics. Valoració àcid-base. Indicadors. Equilibri d’oxidació-reducció. Potencial redox i equació de Nernst. Volumetries redox. Indicadors redox. Equilibri de formació de complexos. Equilibri de precipitació.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
CE1
39 60 99
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
20 16 36
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE8
4 8 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE8
Es realitzaran 2 proves parcials de preguntes curtes.

Per optar a superar aquest bloc per parcials, cal una nota mínima de 3 en cada una de les proves i una nota final mínima de 5 com a mitjana de les dues proves parcials.

Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
100%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

A la segona convocatòria es podrà recuperar la qualificació obtinguda a les proves escrites.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. Chang, Chemistry, 2010, McGrawHill, New York
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
R. Chang, Química, 2007, McGrawHill, México
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall

Complementària American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005., W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books, New York
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.