DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR Codi 13904109
Ensenyament
Doble tit. de grau en Biotecnologia i de Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
Adreça electrònica anna.ardevol@urv.cat
katherine.gil@urv.cat
carme.grau@urv.cat
Professors/es
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
GIL CARDOSO, KATHERINE
GRAU BOVÉ, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Mecanismes moleculars que regulen la funcionalitat de les cèl·lules en funció de la situació fisiològica.



Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
 CE13 Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
 CE13 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1 Introduction: Need to control cell function. Mechanisms to control cell function. Basic principles of cell signalling. Extracellular signals.
2. Principles and Mechanisms of Protein Interactions. Properties of protein-protein interactions. Protein interactions in their cellular and molecular context


3. Signalling Enzymes. Enzymes and allosteric conformational changes. Protein phosphorylation
G protein signalling. Signalling enzyme cascades

4. Receptors. Introduction General characteristics of receptors. Types of receptors. Ion channel linked. G protein-coupled ( GPCRs). Containing intrinsic enzymatic activity. Tyrosine kinase linked. Intracellular. Non-receptor perception. Receptor sensitivity and receptor density

5. Post-translational modifications in signalling. The logic of post-translational regulation. Addition of ubitiquin and related proteins. Histone acetylation and methylation

6. Subcellular location of signalling molecules. Localization as a signalling currency. Control of nuclear Localization. Control of Membrane Localization. Modulation of signalling by Membrane trafficking

7. Second Messengers: small signalling mediators. Properties of small signalling mediators. Classes of small signalling mediators. Calcium signalling. Specificity and regulation

8. Receptors nuclears: Ligands of Nuclear Receptors (NRs). Principles of signal transduction by transmembrane receptors and nuclear receptors. Structure of Nuclear Receptors. Transcriptional regulation by NRs Regulation of Signalling by NRs. Subcellular location of NRs. Nongenomic functions of NRs and their ligands
9. Redox signaling. NO. ROS
10.Information Processing by Signaling Devices and Networks. Characteristics of signal transduction. Signaling systems as information-processing devices. Integrating multiple signaling inputs. Responding to the strength or duration of an input. Modifying the strength of duration of output


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE3
CE13
35 52.5 87.5
Pràctiques a laboratoris
CE13
15 24 39
Presentacions / exposicions
CE3
CT5
6 12 18
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE3
CE13
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduccio assignatura
Sessió Magistral Continguts teòrics de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels conceptes teòrics
Presentacions / exposicions Presentació d'un receptor o una via de senyalització
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral

Atenció personalitzada
Descripció
Sol.licitar hora de reunió a anna.ardevol@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
CE13
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques 20
Presentacions / exposicions
CE3
CT5
Exposició oral d'una via de senyalització estimulada per un determinat lligand fisiològic i el canvi que aquest provoca sobre el funcionament cel.lular 30
Proves mixtes
CE3
CE13
Examen de preguntes curtes i raonades i de desenvolupament dels continguts de les classes magistrals 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford

Complementària B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,
Lim, Mayer, Pawson, Cell Signalling. Principles and mechanisms, 2015, Garland Science

Recomanacions


 
Altres comentaris
El temari està en anglès per que totes les presentacions són en anglès, malgrat la llengua vehicular a l'aula és habitualment català.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent