Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
PROGRAMA TEÒRIC
|
I ESTRUCTURA MOLECULAR DE LA VIDA I CATÀLISI.
1.Introducció a la bioquímica.
2.El agua: el medi de la vida.
3.Aminoàcids, pèptids i proteïnes.
4.Enzims.
5.Carbohidrats.
6.Lípids.
7.Nucleòtids i àcids nucleics.
8.Membranes biològiques.
II CONVERSIÓ DE L’ENERGIA I BIOSÍNTESI.
9.Principis bàsics del metabolisme.
10.Metabolisme de los carbohidrats.
11.Metabolisme aerobi I: Cicle de l'àcid cítric.
12.Metabolisme aerobi II: Transport electrònic i fosforilació oxidativa.
13.Metabolisme lipídic.
14.Metabolisme del nitrogen: degradació i síntesi.
15.Coordinació e integració metabòlica.
III ENMAGAZAMENT I EXPRESIÓ DE LA INFORMACIÓ GENÉTICA.
16.El DNA dins la cèl·lula: cromatina, cromosomes i genomes.
17.Replicació, reparació i recombinació del DNA.
18.Síntesi i maduració del RNA.
19.Síntesi de proteïnes.
20.Regulació de l’expressió gènica.
|
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES DE LABORATORI:
ESTUDI DE LA LACTAT DESHIDROGENASA
|
1. Introducció a les pràctiques i als mètodes de treball en el laboratori de bioquímica.
2. Obtenció de mostres biològiques. Preparació d'extractes.
3. Valoració de l'activitat LDH. Relació enzim/activitat.
4. Sensibilitat de l’LDH al pH i a la temperatura.
5 Determinació de proteïnes. Activitat específica LDH.
6. Paràmetres cinètics de l’LDH.
7. Inhibició enzimàtica de l’LDH. Mecanisme d'acció de l'oxamat.
8. Separació electroforètica dels isoenzims de l’LDH. |
SEMINARIS DE PROBLEMES
|
1. Concentracions moleculars i pH.
2. Tampons i ionitzacions.
3. Aminoàcids i oligopèptids.
4. Activitat dels enzims. Inhibició.
5. Tècniques instrumentals en Bioquímica i Biologia Molecular
6. Cicles de dejuni i alimentació.
|
SEMINARIS BIOINFORMÀTICS |
1. Introducció a les bases de dades moleculars.
2. Anàlisi de proteïnes.
3. Anàlisi genòmica
4. Disseny de primers - PCR Virtual. |
PBL: CAS CLÍNIC
|
Metabolisme del colesterol i de les lipoproteïnes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
6 |
30 |
Sessió Magistral |
|
54 |
81 |
135 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
10 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
7 |
0 |
7 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
3 |
15 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
Proves mixtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves mixtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de seminaris de problemes proposats. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treball individualitzat. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Treball en grup sobre un cas plantejat a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada de dubtes sobre les classes magistrals, seminaris i pràctiques (presencial i/o per videoconferència).
Sol·licitar consulta mitjançant e-mail dirigit al professor corresponent. |
Descripció |
Sol·licitar consulta mitjançant e-mail dirigit al professor corresponent: Mercedes Gómez (mariamercedes.gomez@urv.cat), Maria Cabré (maria.cabre@urv.cat), Xavier Clivillé (xavier.cliville@urv.cat) Presencial al despatx de Bioquímica o per videoconferència. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Obligatòries. Valoració de l'asistència i la participació. |
3% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Obligatòries. Valoració de l'assistència i la participació. |
1% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Obligatòries. Valoració de l'assistència i la participació. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
Valoració dels continguts teòrics impartits en les sessions magistrals. |
70% |
Proves mixtes |
|
Valoració dels coneixements assolits relacionats amb les pràctiques de laboratori. |
7% |
Proves mixtes |
|
Valoració dels coneixements assolits relacionats amb els seminaris de problemes. |
10% |
Proves mixtes |
|
Valoració dels coneixements assolits relacionats amb les pràctiques de bioinformàtica. |
4% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria l'alumne serà avaluat de la part de teoria, què comptarà un 70% de la nota final. Es mantindrà la nota del 30% pràctic obtingut durant el curs. De manera voluntària es podran realitzar els exàmens de seminaris de problemes i/o laboratori, previ avís al professor una setmana abans de l'examen oficial. Es pot millorar la nota obtinguda en l'avaluació continuada a la 2ª convocatòria previ avís, amb la renuncia de la nota prèvia. Quan una situació excepcional, prèviament justificada, requereixi d'una avaluació personalitzada els criteris de la prova a realitzar seran els que el professor responsable de l'assignatura decideixi en el seu moment. En el cas que es produeixi alguna circumstància que impliqui no poder realitzar els exàmens de forma presencial, en l'espai Moodle s'indicaran les adaptacions oportunes. Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor. Els criteris de correció de les diferents exàmens, s'indicaran en el propi document. Alguns continguts de l'assignatura s'impartiran i seran avaluats en castellà i d'altres en català. |
Bàsica |
Tymoczko, Berg, Stryer, Bioquímica Curso básico, 2ª edición, Ed. Reverté (2014)
D.L. Nelson, M.M. Cox., Leheninger. Principios de Bioquímica., 6ª edición, Ed. Omega (2014)
|
o Bioquímica Curso básico. 2ª edición. Tymoczko, Berg, Stryer. Ed. Reverté (2014). o Lehninger. Principios de Bioquímica. 7ª edición. D.L. Nelson, M.M. Cox. Ed. Omega (2018) |
Complementària |
McKee, McKee., Bioquímica. Las bases moleculares de la vida, Ed. Mc Graw Hill (2020).,
Feduchi, Blasco, Romero, Yañez, Bioquímica. Conceptos esenciales, Ed. Panamericana (2015),
Phd and William H. Simmons, Phd Gerhard Meisenberg, Principios de bioquímica médica, Ed. S.A. Elsevier España (2018),
A. Herraez, Texto ilustrado de biología molecular e ingeniería genética, Ed. Elsevier (2012),
Donald Voet, Fundamentos de Bioquímica, Ed. Panamericana (2016),
Herrera, Emilio;Ramos, Maria del Pilar;Roca, Pilar;viana, Marta, Bioquímica Básica, Ed. Elsevier (2014),
Baynes, Dominiczak, Bioquímica Médica, Ed. Elsevier (2019),
|
o Bioquímica. 7ª edición. McKee, McKee. Ed. Mc Graw Hill (2020). o Bioquímica Médica . 3ª edición. Baynes, Dominiczak. Ed. Elsevier Mosby (2011). o Bioquímica. Conceptos básicos. 2ª edición. Feduchi, Blasco, Romero, Yañez. Ed. Panamericana (2015). o Texto ilustrado de biología molecular e ingeniería genética. A. Herraez. Ed. Elsevier (2012) o Bioquímica Básica. Herrera, Emilio;Ramos, Maria del Pilar;Roca, Pilar;viana, Marta. Ed. Elsevier (2014) o Principiosde bioquímica médica. 4ª edición, Phd and William H. Simmons, Phd Gerhard Meisenberg.Ed. S.A. Elsevier España (2018) o Fundamentosde Bioquímica. 4ª Edición. Donald Voet. Ed. Panamericana (2016) o Emery.Elementos de genética médica. 15ª edición. Peter D Turnpenny. Ed. Elsevier(2016) o BiologíaMolecular del Gen. 7ª edición. James D.Watson,Tania Baker, Stephen Bell, Alexander Gann, Michael Levine, RichardLosick. Ed Médica Panamericana (2016) o Harper. Bioquimica ilustrada. Victor W.Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil.ED. McGraw Hill (2017) Bibliografia on line: - McKee, T., Mckee, J. R., Araiza Marti?nez Martha Elena, & Hurtado Chong Anahi?. (2014). Bioquimica : las bases moleculares de la vida (3a ed.). McGraw-Hill Interamericana. https://urv.on.worldcat.org/oclc/908141389
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|