Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA
|
Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Mesures de freqüència: proporcions (prevalença i incidència acumulada), raons (odds) i taxes (taxa d’incidència).
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
|
II. PROBABILITAT
|
Experiments aleatoris. Esdeveniments. Freqüència d’un esdeveniment. Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic
|
III. VARIABLES ALEATÒRIES
|
Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. Altres tipus de distribucions.
|
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I
|
Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança. |
V. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II
|
Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació
|
VI. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ
|
Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
36 |
54 |
90 |
Seminaris |
|
18 |
15 |
33 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Seminaris |
Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques d'utilització de mètodes estadístics amb el paquet de software R. |
Atenció personalitzada |
Presencial al despatx de la Unitat. previa cita o Virtual mitjançant comunicació l'entorn Moodle via e-mail |
Descripció |
Presencial: despatx de la Unitat amb horari a convenir amb l'estudiant.
Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i adreça electrònica: eudald.correig@urv.cat, joseparnau.besora@urv.cat, joan.fernandez-ballart@urv.cat, nuria.amigo@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Entregables dels problemes.
|
10% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Entregables pràctiques d'estadística amb R. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen final (tipus test). Les seves preguntes seran dels continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques. Es necessita una nota mínima de 4 sobre 10 en aquesta part per aprovar l'assignatura. |
50% |
Proves mixtes |
|
Examen de competències amb el paquet estadístic R. L'examen consta d'un exercici en grup seguit d'un examen oral, també en grup. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de la 2ª convocatòria es farà mitjançant un examen tipus test que donarà la nota de l'avaluació final i no es valorarà la nota de les classes pràctiques a no ser que l'estudiant demani conservar-la; en aquest cas, se li aplicarà la metodologia de la primera convocatòria. |
Bàsica |
|
- MARTÍNEZ, M.A.; SÁNCHEZ-VILLEGAS, A.; TOLEDO, E.A.; FAULIN, J. Bioestadística amigable. 3ª Edició : Elsevier; 2014
- DANIEL, WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley, 2002.
- Lalanne, Christophe, and Mounir Mesbah. Biostatistics and Computer-based Analysis of Health Data Using R. Elsevier, 2016.
- James, Gareth, et al. An introduction to statistical learning. Vol. 112. New York: springer, 2013.
|
Complementària |
|
- COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos . Barcelona: Elsevier Doyma, SL;2007
- MACRAE, S. Modelos y métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
- MARTINEZ GONZÁLEZ, M.A.; SANCHEZ VILLEGAS A, J; FAULIN, FJ. Bioestadística amigable. 2ª Edición. Madrid: Díaz de Santos, 2006
- SORRIBAS, A.; MARCH, J.; ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 1997
- COLTON, T. Estadística en medicina. Barcelona: Salvat, 1993.
- MILTON, J. S. Estadística para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2001.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|