DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 14204006
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CORREIG FRAGA, EUDALD
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
joseparnau.besora@urv.cat
eudald.correig@urv.cat
nuria.amigo@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
BESORA CUNILLERA, JOSEP ARNAU
CORREIG FRAGA, EUDALD
AMIGÓ GRAU, NÚRIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <div><p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<b>la docència serà tan presencial com sigui possible</b>&nbsp;d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p></div><div><br /></div><p> En cas de necessitat, qualsevol part de l'assignatura pot passar a desenvolupar-se de forma virtual. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA
Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Mesures de freqüència: proporcions (prevalença i incidència acumulada), raons (odds) i taxes (taxa d’incidència).
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
II. PROBABILITAT
Experiments aleatoris. Esdeveniments. Freqüència d’un esdeveniment. Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic
III. VARIABLES ALEATÒRIES
Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. Altres tipus de distribucions.
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I


Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança.
V. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II
Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació
VI. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ
Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A41
36 54 90
Seminaris
A41
18 15 33
Pràctiques a través de TIC
A41
10 10 20
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A41
2 0 2
Proves mixtes
A41
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Seminaris Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques d'utilització de mètodes estadístics amb el paquet de software R.
Atenció personalitzada Presencial al despatx de la Unitat. previa cita o Virtual mitjançant comunicació l'entorn Moodle via e-mail

Atenció personalitzada
Descripció

Presencial: despatx de la Unitat amb horari a convenir amb l'estudiant. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i adreça electrònica:  eudald.correig@urv.cat, joseparnau.besora@urv.cat, joan.fernandez-ballart@urv.cat, nuria.amigo@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A41
Entregables dels problemes.
10%
Pràctiques a través de TIC
A41
Entregables pràctiques d'estadística amb R. 10%
Proves objectives de tipus test
A41
Examen final (tipus test). Les seves preguntes seran dels continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques. Es necessita una nota mínima de 4 sobre 10 en aquesta part per aprovar l'assignatura. 50%
Proves mixtes
A41
Examen de competències amb el paquet estadístic R. L'examen consta d'un exercici en grup seguit d'un examen oral, també en grup. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la 2ª convocatòria es farà mitjançant un examen tipus test que donarà la nota de l'avaluació final i no es valorarà la nota de les classes pràctiques a no ser que l'estudiant demani conservar-la; en aquest cas, se li aplicarà la metodologia de la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica
  • MARTÍNEZ, M.A.; SÁNCHEZ-VILLEGAS, A.; TOLEDO, E.A.; FAULIN, J. Bioestadística amigable. 3ª Edició : Elsevier; 2014
  • DANIEL, WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley, 2002.
  • Lalanne, Christophe, and Mounir Mesbah. Biostatistics and Computer-based Analysis of Health Data Using R. Elsevier, 2016.
  • James, Gareth, et al. An introduction to statistical learning. Vol. 112. New York: springer, 2013.

Complementària
  • COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos . Barcelona: Elsevier Doyma, SL;2007
  • MACRAE, S. Modelos y métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
  • MARTINEZ GONZÁLEZ, M.A.; SANCHEZ VILLEGAS A, J; FAULIN, FJ. Bioestadística amigable. 2ª Edición. Madrid: Díaz de Santos, 2006
  • SORRIBAS, A.; MARCH, J.; ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 1997
  • COLTON, T. Estadística en medicina. Barcelona: Salvat, 1993.
  • MILTON, J. S. Estadística para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2001.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent