Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A26 |
Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A32 |
Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient |
| A33 |
Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5-G |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
| CT7-G |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A32 |
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
| | A33 |
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5-G |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
| | CT7-G |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals. (Medi ambient)
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària. (Ètica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Ètica |
1. Conceptes: Ètica, moral, raó, deure, responsabilitat.
2. Història de la Bioètica recent.
3. Fonamentació: Escoles filosòfiques. Principis i valors. Metodologia.
4. Valors profesionals.
5. Ètica, dret i deontologia. Texts, lleis i normes.
6. Ètica de les relacions entre professionals. El treball en equip i la relació multidisciplinària. Els conflictes entre especialitats. La jerarquia professional.
7. Ètica de les relacions metge-malalt (I). Intimitat, secret professional i confidencialitat.
8. Ètica de les relacions metge-malalt (II). El dret a la informació. El consentiment informat.
9. Ètica de les relacions metge-malalt (III). La capacitació per a la presa de decisions. Les decisions de representació i els seus problemes.
10. Ètica de les relacions metge-malalt (IV). La medicina defensiva. Conflictes de drets i deures: l'objecció de consciència.
11. Bioètica social: variants antropològiques i filosòfiques sobre la concepció de la vida humana.
12. Ètica de la gestió. Distribució de recursos sanitaris.
13. Ètica de la prescripció de fàrmacs i de les relacions amb la indústria.
14. Ètica de problemes a l'inici de la vida. Abordatge inicial. Eugenèsia, avortament, clonació, diagnòstic prenatal.
15. Ètica de problemes de la joventut i la maduresa. Abordatge inicial. Violència social i Internaments (Psiquiatrics, penitenciaris i rehabilitadors).
16. Ètica de problemes al final de la vida. Abordatge inicial. Limitació de l'esforç terapèutic. Cures pal·liatives. Malalt terminal. Eutanàsia.
17. Ètica de la investigació biomèdica.
18. Ètica del Mediambient.
19. Mètodes per l'analisi de casos. |
Comunicació |
20. El malalt i la seva malaltia considerat individualment
21. La família i l’entorn.
22. Les habilitats de comunicació.
23. Comunicació verbal i no verbal
24. Inici de la entrevista clínica
25. Les relacions amb el sistema sanitari
26. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?
|
Pràctiques ÈTICA (1 i 2) i COMUNICACIÓ (3-6) |
Pràctica 1. Cas sobre limitació esforç terapèutic
Pràctica 2. Cas sobre secret professional
Pràctica 3-6. Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial d’un malalt crònic
|
Videoforum ÈTICA |
1. Relacions metge-pacient
2. Conflictes al final de la vida
|
Pràctiques clíniques COMUNICACió |
Pràctiques al centre d'atenció primària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
19 |
14.25 |
33.25 |
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Fòrums de debat |
|
6 |
3 |
9 |
Pràctiques clíniques |
|
21 |
10.5 |
31.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
BLOC D'ÈTICA: Dues sessions de casos clínics d'ètica.
BLOC DE COMUNICACIÓ: 4 sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques. Al final s'haurà de realitzar un informe biopsicosocial del malalt |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació |
Fòrums de debat |
BLOC D'ÈTICA: Dues sessions de projecció de pel·lícules i reflexions al respecte que s'entregaran en format d'informe i/o resum.
BLOC DE COMUNICACIÓ: sessió de discussió d'un vídeo sobre un cas clínic no real realitzat per alumnes mentors. |
Pràctiques clíniques |
BLOC DE COMUNICACIÓ: Pràctiques en un Centre d'Atenció Primària durant 3 dies consecutius i després durant les següent setmanes s'haurà de fer el seguiment d'un malalt crònic al llarg de 4 setmanes. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes poden concertar visita per consultes als professors de l'assignatura seguint les indicacions de l'apartat 6 d'aquest guia docent |
Descripció |
Montserrat Giralt (responsable de comunicació): prèvia cita concertada per correu electrònic es podrà atendre als alumnes presencialment a la Unitat de Farmacología. Alternativament es podrá concretar una reunió virtual.
Natàlia Ferré (responsable d'ètica): prèvia cita concertada per correu electrònic es podrà atendre als alumnes presencialment a la Unitat de Pediatría de la FMSC o mitjançant una Reunió virtual.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
BLOC D'ÈTICA:
- Assistència a les pràctiques obligatòria.
- Participació en les discussions dels casos clínics.
- Treball del cas clínic: S'entregarà un petit informe per treballar les habilitats de deliberació ètica.
BLOC DE COMUNICACIÓ:
- Participació en les discussions dels casos clínics
- Informe biopsicosocial |
BLOC D'ÈTICA: 0%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 20 %
|
Fòrums de debat |
|
BLOC D'ÈTICA:
- Assistència a les projeccions de les pel·lícules obligatòria.
- Entrega de l'informe o resum corresponent per treballar les habilitats de deliberació ètica.
BLOC DE COMUNICACIÓ:
-Assistència a les sessions de projecció i participació en la discussió |
BLOC D'ÈTICA: 0%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 5% |
Pràctiques clíniques |
|
BLOC DE COMUNICACIÓ:
- Assistència a les pràctiques
- Desenvolupament de la feina a les pràctiques.
|
10% |
Proves mixtes |
|
BLOC D'ÈTICA: prova de preguntes tipus test (avaluació de les sessions magistrats d'ètica) + cas clínic a desenvolupar (deliberació ètica, avaluació dels supòsits pràctics i fòrums de discussió).
Per aprovar la part d'ètica es imprescindible provar l'examen tipus test. Un cop aprovat es fa la mitjana corresponent amb l'examen pràctic.
BLOC DE COMUNICACIÓ: prova de preguntes curtes al maig/juny |
BLOC D'ÈTICA: 30% test + 20% cas clínic
BLOC DE COMUNICACIÓ: 15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura consta de 2 BLOCS i cal aprovar cadascun d'ells per aprovar l'assignatura. Aquest BLOCS son el BLOC de BIOÈTICA i el de COMUNICACIÓ. Per aprovar l'assignatura cal: 1. Aprovar les proves mixtes (exàmens) tant de la part de ètica com de comunicació. Per la part d'ètica cal aprovar el test, que avalua els continguts teòrics de la bioètica. 2. Fer les pràctiques obligatòries per cada BLOC de l'assignatura. 3. Que la mitjana de les proves mixtes i les parts pràctiques (fòrums, casos clínics, pràctiques, o examen pràctic de ètica) sigui com a mínim 5 per cada BLOC. La nota final de l'assignatura serà la mitjana dels dos BLOCS (ètica i Comunicació) incloent-ne les parts pràctiques. 4. Durant les sessions magistrals d'ètica es podrà fer una avaluació continuada. Cal haver superat el 60% d'aquestes avaluacions per poder presentar-se a l'examen parcial de la part d'ètica que es sol fer al acabar les classes teòriques al desembre. SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. Si el que li falta es aprovar les pràctiques de la part d'ètica haurà de presentar-se també en segona convocatòria per aprovar aquesta part. |
Bàsica |
, , ,
|
MIGUEL A SANCHEZ. Bioética en ciencias de la salud, 1ª ed. Elsevier Masson, Barcelona, 2013. ISBN: 978-84-458-2116-9
DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18 BIBLIOGRAFIA BÀSICA d'ÈTICA:- MIGUEL A SANCHEZ. Bioética en cinecias de la salud, 1ª ed. Elsevier Masson, Barcelona, 2013. ISBN: 978-84-458-2116-9
- DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA d'ÈTICA: - AZUCENA COUCEIRO. Bioética para clínicos. Ed. Triacastella,Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1
- ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianzaeditorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
- FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. FundacionMapfre, Madrid, 2008. ISBN: 9788498440447
- LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
- JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
- DAVID THOMASMA Y THOMASINEKUSHNER. De la vida a la muerte:ciencia y bioética. Ed. Cambridge Universty Press España,1999. ISBN: 9788483230732
- SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatría. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
BIBLIOGRAFIA DE COMUNICACIÓ: - Baptiste S, SolomonP. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for thefuture: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145.
- Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atenciónprimaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.
- Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategiasprácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2004.
- Clèries X. editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson; 2006.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
BIOÈTICA CLÍNICA/14204231 |
|
|
Altres comentaris |
Existeix una assignatura optativa transversal que es pot cursar des de diferents ensenyaments que s'anomena BIOÈTICA CLÍNICA. És una ampliació del BLOC d'ÈTICA d'aquesta assignatura que cursa el temari teòric on line i les pràctiques obligatòries a la Unitat docent del HUSJ de Reus.
Dins de l'assignatura optativa SEMINARIS INTERDISCIPLINARIS existeix una activitat que es una ampliació del BLOC de COMUNICACIÓ d'aquesta assignatura.
Per dubtes relacionats amb el BLOC de comunicació podeu consultar a la Dra. Giralt i pels relacionats amb el BLOC d'ètica a la Dra. Ferré. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|