Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A11 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
| | A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
| | A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
| | A41 |
Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
SECCIÓ I. CITOLOGIA GENERAL HUMANA , DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR I ORGANITZACIÓ TISSULAR
|
Tema 1. INTRODUCCIÓ
Aproximació històrica als conceptes de citologia i histologia. Recordatori general. Present, passat i futur
Tema 2. METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ PER A L'ESTUDI CITOLÒGIC I HISTOLÒGIC DE TEIXITS
Preparació del material biològic per a l'estudi microscòpic estructural i ultraestructural. Tècniques histològiques convencionals. Tècniques histològiques específiques. Citoquímica i histoquímica. Immunocitoquímica. Altres tècniques d'investigació en histologia: fraccionament subcel·lular, radioautografia. Altres tècniques en biologia cel·lular. Teoria general del microscopi i microscopis especials: microscòpia òptica, electrònica de transmissió i escombratge, microscopis làser, microscòpia confocal i tècniques d'anàlisi d'imatge
Tema 3. DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR
Cèl·lules diferenciades
Determinació i diferenciació
Manteniment de l’especialització cel·lular
Tema 4. HISTOGÈNESI
Formació de teixits. Teixits simples i teixits compostos
Manteniment i renovació tissular
Teixits amb cèl·lules permanents
Teixits amb renovació cel·lular
Proliferació cel·lular
Envelliment cel·lular i mort cel·lular
Tema 5. ORGANITZACIÓ TISSULAR
Concepte de població cel·lular
Nivells d'integració cel·lular: teixits, òrgans i sistemes
Reconeixement i comunicació intercel·lular
Criteris de classificació tissular
|
SECCIÓ II. HISTOLOGIA GENERAL HUMANA
|
Tema 6. TEIXIT CONNECTIU-VASCULAR
Concepte. Origen embriològic. Criteris de classificació. Estructura i funció. Histogènesi, renovació i envelliment del teixit connectiu
Estudi especial analític dels components. Fibroblasts i producció de material extracel·lular
Elements cel·lulars defensius. Macròfags i sistema mononuclear fagocític (SMF). Cèl·lules encebades. Cèl·lules plasmàtiques. Cèl·lules sanguínies
Tipus de teixit connectiu
Teixit adipós
Tema 7. TEIXIT CONNECTIU, SANG I HEMOPOESI
Unitat funcional sang-teixit connectiu
Concepte, origen i composició
Plasma sanguini
Cèl·lules de la sang: estudi monogràfic de cada tipus cel·lular. Eritròcits, plaquetes i leucòcits
Hematopoesi. Concepte i teories. Hematopoesi embrionària i medul·lar. Estudi específic de les diferents línies de diferenciació
Tema 8. TEIXIT EPITELIAL
Concepte. Característiques generals.
Origen embriològic.
Polaritat cel·lular. Especialització d'unió i comunicació intercel·lular. Especialització de la superfície cel•lular lliure. Làmina basal.
Epitelis de revestiment. Criteris de classificació, morfologia, localització i funcions.
Vascularització i innervació. Cèl·lules exògenes. Creixement, recanvi i regeneració dels epitelis. Concepte de citologia exfoliativa. Concepte de metaplàsia
Teixit epitelial glandular: Concepte de glàndula i criteris de classificació.
Glàndules exocrines: organització histològica i control de la seva activitat. Epiteli glandular exocrí.
Glàndules endocrines: organització histològica i control de la seva activitat. Epiteli glandular endocrí.
Histogènesi, renovació i regeneració dels epitelis glandulars.
Tema 9. TEIXIT CONNECTIU ESQUELÈTIC
Teixit cartilaginós: Concepte. Components. Pericondri. Classificació i localització. Condrogènesi i creixement del cartílag. Histofisiologia del teixit cartilaginós
Teixit ossi: Conceptes generals. Estructura macroscòpica i microscòpica dels ossos. Estudi especial de les cèl·lules del teixit ossi. Varietats del teixit ossi: laminar i no laminar. Histogènesi òssia: desenvolupament, creixement i remodelació
Tema 10. TEIXIT MUSCULAR
Concepte, origen embriològic i varietats
Cèl·lules musculars llises: distribució i estructura. Mecanismes d'associació cel·lular
Vascularització i innervació
Teixit muscular esquelètic: estructura cel·lular. Diferenciació miofibril·lar: mecanisme de contracció. Heterogeneïtat citològica. Renovació i regeneració muscular
Teixit muscular cardíac: teixit de conducció cardíac. Innervació del teixit cardíac
Tema 11. TEIXIT NERVIÓS
Concepte. Organització estructural
Citologia de la neurona
Neuroglia
La fibra nerviosa. Fibres nervioses mielíniques i amielíniques. Diferències morfofuncionals
Concepte de sinapsi. Varietats. Histofisiologia
|
PROGRAMA DE SEMINARIS |
1. Tècniques histològiques.
2. Cèl·lules sanguínies.
3. Teixit connectiu adipós.
4. Ossificació.
5. Teixit muscular i miogènesi.
|
PROGRAMA PRÀCTIC |
1. Anàlisi microscòpic de la sang.
2. Anàlisi microscòpic de teixit epitelial i connectiu.
3. Anàlisi microscòpic de teixit cartilaginós i ossi.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22.5 |
40.5 |
Seminaris |
|
10 |
2.5 |
12.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
2.25 |
11.25 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
2 |
2 |
Activitats d’auto seguiment |
|
0 |
3.4 |
3.4 |
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. Es presentaran els objectius, el temari, les diferents metodologies docents i l'avaluació de l'assignatura, així com els diferents aspectes necessaris pel funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Es faran diversos seminaris audiovisuals on l'alumne podrà ampliar i integrar els coneixements teòrics i pràctics que s'han adquirit prèviament. L'objectiu és ampliar aspectes puntuals d'interès i realitzar sessions iconogràfiques complementàries de les classes teòriques i introduir l’alumne en la metodologia científica. |
Pràctiques a laboratoris |
Es realitzaran tècniques histològiques i histoquímiques al laboratori, observació i descripció de preparacions de teixits i òrgans. L'objectiu és aprofundir en el coneixement histològic dels teixits, mitjançant la familiarització amb la metodologia histològica convencional i adquirir criteris per a l'elecció de la tècnica adequada segons el que es vulgui demostrar. |
Pràctiques a través de TIC |
Es proposaran Qüestionaris a través de la plataforma virtual Moodle que serveixen per a que l’estudiant pugui consolidar i aprofundir els conceptes impartits a les pràctiques del laboratori. Poden ser de diversos tipus (test, resposta curta, dibuix, etc).
|
Activitats d’auto seguiment |
Es proposaran Qüestionaris tipus test proposats a l'estudiant a través de la plataforma virtual Moodle que serveixen per a que l’estudiant pugui auto-regular el seu aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L’atenció personalitzada
es podrà realitzar mitjançant correu electrònic adreçat als diferents
professors de l’assignatura. Classes
teòriques i seminaris: Maria Ángel Lanuza: mariaangel.lanuza@urv.cat; Manel Santafé: manuel.santafe@urv.cat; Neus Garcia: mariadelesneus.garcia@urv.cat; Laia Just:
laia.just@urv.cat.
Pràctiques
de laboratori: Maria Ángel Lanuza: mariaangel.lanuza@urv.cat; Laia Just: laia.just@urv.cat;
Marta Balanyà: marta.balanya@urv.cat; També
s’atendrà als alumnes que ho sol·licitin a través d’una trobada via TEAMS per
tal de resoldre dubtes sobre el contingut de la matèria de l’assignatura. Els
dubtes que siguin d’interès general per a tots els estudiants es contestaran a
través del fòrum del Moodle, preservant la identitat de l’estudiant que ha
formulat la pregunta. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Activitat d'avaluació continuada.
L’assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. Es pot faltar amb justificant a 1 pràctica (entregar el justificant com a màxim 7 dies després de realitzar-se la pràctica). En cas de no haver fet totes les pràctiques, l’assignatura quedarà suspesa.
Els coneixements adquirits a les sessions pràctiques s’avaluaran juntament amb tots els coneixements teòrics i pràctics en l’examen de l’assignatura. El contingut de les sessions de pràctiques a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa pràctic en el total de l'assignatura.
L’avaluació continuada de la participació i aprofitament de les pràctiques serà avaluada amb un punt màxim que se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat.
|
10% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Activitat d'avaluació continuada.
Realització de qüestionaris proposats a l'estudiant a través de la plataforma virtual Moodle que serveixen per a que l’estudiant pugui consolidar i aprofundir els conceptes impartits a les pràctiques del laboratori.
Poden ser de diversos tipus (test, resposta curta, dibuix, etc).
Aquesta activitat no és obligatòria per l'alumne però la seva realització tindrà un pes màxim del 10% de la nota final de l'assignatura, dins de l'avaluació continuada de l'assignatura. Aquesta puntuació se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat.
|
10% |
Activitats d’auto seguiment |
|
Activitat d'avaluació continuada.
Realització de qüestionaris tipus test de resposta múltiple associats als diferents blocs temàtics de l'assignatura. Aquests qüestionaris es realitzaran a través de la plataforma virtual Moodle.
Els qüestionaris es podran repetir varies vegades i s'utilitzarà la nota més alta obtinguda de tots els intents per l'avaluació continuada. Es tindrà en compte el número de qüestionaris diferents realitzats.
Aquesta activitat no és obligatòria per l'alumne però la seva realització tindrà un pes màxim del 10% de la nota final de l'assignatura, dins de l'avaluació continuada de l'assignatura. Aquesta puntuació se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova d’avaluació
• L’avaluació de la matèria impartida a les sessions magistrals, als seminaris i a les pràctiques es realitzarà mitjançant una prova final, on s’avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica.
Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test, i consistirà en preguntes amb una sola resposta correcta.
La puntuació màxima total de la prova serà de 7 punts i se superarà amb una puntuació de 3,5.
Les preguntes mal contestades restaran 0,3 punts.
Cal superar aquesta prova per poder sumar les qualificacions obtingudes amb l'avaluació continuada.
El contingut dels seminaris a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa de seminaris en el total de l'assignatura (15%).
El contingut de les pràctiques a l’examen correspondrà al 5%.
|
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La llengua d'impartició de la docència és el català. Alguna/es pràctiques es podran impartir en anglès. Avaluació continuada i prova objectiva de tipus test: L'avaluació de la matèria es realitzarà mitjançant una avaluació continuada i per una prova objectiva tipus test. Cal aprovar la prova per aprovar l'assignatura. Avaluació 2a convocatòria: Igual que la de la 1a convocatòria. Els alumnes que no superin l'examen de la primera convocatòria es podran presentar a l'examen de la 2ona convocatòria. Les notes de l'avaluació continuada es guardaran per ser sumades a les de l'examen sempre que aquest s'aprovi. D'acord amb l'article 21 NAM Grau, s'estableix que durant les proves d'avaluació no es podrà accedir a l'aula amb dispositius de comunicació i transmissió de dades. |
Bàsica |
|
BLOOM, W., FAWCETT, D.W. Tratado de Histología. Editorial Interamericana-McGraw-Hill. 1997. GARTNER L.P., HIATT J.L. Atlas en color y texto de Histología. Editorial Médica Panamericana. 2015. Gartner, Leslie P. Texto de histología. Atlas a color. (2021) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200019419. GENESER, F. Histología. 4art edición. Editorial Médica Panamericana. 2015. JUNQUEIRA, L.C., CARNEIRO, J. Histología Básica. 4art edición. Editorial Médica Panamericana. 2015. Mescher, Anthony L. Junquiera's basic histology: text and atlas. 16a ed. Disponible a Access Medicine (cal validar-se amb SABIDI): https://accessmedicine-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=3047 ROSS, M.H., PAWLINA, W. Histología. Texto y Atlas. 8ena edición. Editorial Panamericana. 2020. STEVENS A., LOWE J. Histologia Humana 5ena edición. Elsevier. 2020. RECURSOS ELECTRÒNICS: Microscopi Virtual, Recursos didàctics per temes i Qüestionaris (Unitat d'Histologia i Neurobiologia, URV).
|
Complementària |
|
Bibliografia complemetària: - ALBERTS, B. Biología Molecular de la célula. Editorial Omega. 6ª
edición. 2016. - BOYA VEGUE, J. Atlas
de Histología y Organografía Microscópica. Editorial Médica
Panamericana. 3ª edición, 2011. - EYNARD, VALENTICH, ROVASIO. Histología
y Embriología Humanas. Bases celulares y moleculares. Editorial Médica Panamericana. 5ª
edición, 2016. - KIERSZENBAUM, A. Histologia y Biologia Celular. 4ta edi. Ed.
Elsevier, 2017. - Lodish, H.
Biologia
Celular y molecular. 7 ena edición. Editorial Médica
Panamericana. 2016 - VEGUE, B. Atlas
de Histología y Organografía microscópica. 3 era edición. Editorial
Panamericana. 2011. - VILLARÓ A.C. Histología para estudiantes. 1a edición. Editorial
Panamericana. 2021. En format electrònic:
- Fortoul, T. I: Histología y biología celular.(3a ed) Disponible a Access Medicina (cal validar-se amb SABIDI): https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1995
- Sepúlveda Saavedra, Julio: Histología. Biología celular y tisular. Instructivo de laboratorio (6a ed.)(cal validar-se amb SABIDI):https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1503
- Sepúlveda Saavedra: Texto y atlas de Histología. Biología celular y tisular (2a ed.)(cal validar-se amb SABIDI):https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1506
- Paulsen, Douglas. Histology and cell biology : examination and board review. 5a ed. Disponible a Access Medicine (cal validar-se amb SABIDI): https://accessmedicine-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=563
- Lecuona Rodríguez, Miguel Alejandro. Compendio de histología médica y biología celular (2015). Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20140026299
- Kierszenbaum, Abraham L. Histología y biología celular (2020) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190044457
- Ovalle, William K. Netter. Flashcards de histología (2021) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200034353
- Ovalle, William K. Netter. Histología esencial (2021)Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200029440
- Lowe, James. Stevens y Lowe. Histología humana. (2020) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190017669
- Montuenga Badía, Luis. Técnicas en histología y biología celular. (2014) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20130138470
- Young, Barbara. Wheater. Histología funcional. (2014) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari utilitzant les mateixes dades que per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20130189611
- Sánchez González, Dolores Javier. Prácticas de histología. (2006) Disponible a Elibro Cátedra (cal validar-se amb SABIDI): https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/100158?as_parent_theme=Medicina%20(general)&as_parent_theme_op=unaccent__iexact&as_title_name=histolog%C3%ADa&as_title_name_op=unaccent__icontains&prev=as
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|