DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) FISIOLOGIA DEL TRANSPORT, DEFENSA I INTEGRACIÓ Codi 14204107
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Adreça electrònica mariapurificacio.canals@urv.cat
montserrat.belles@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
rosamaria.morla@urv.cat
jordi.blanco@urv.cat
gemma.perello@urv.cat
jc.vallve@urv.cat
francisco.algaba@urv.cat
Professors/es
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
MORLA NOVELL, ROSA MARIA
BLANCO PÉREZ, JORDI
PERELLÓ BERENGUER, GEMMA
VALLVÉ TORRENTE, JOAN CARLES
ALGABA CHUECA, FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant

"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22, la docència serà tan presencial com sigui possible d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.

En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."

Estudi del cos humà com a unitat funcional on s'interelacionen els diferents aparells i sistemes en condicions de salut.




Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A7 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular
 A8 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
 A4 Analitzar tota la informació disponible
 A7 Prendre la pressió arterial
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
 A11 Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A42 Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A45 Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema


BLOC 1: SANG, HEMOSTÀSIA I IMMUNITAT
Tema1: Sèrie Vermella: eritròcits i plasma, eritropoiesi, funció dels eritròcits.

Tema 2:Sèrie plaquetària, hemostàsia i coagulació.

Tema 3: Sèrie Blanca: leucòcits, mielopoesi/hematopoiesi, tipus de cèl·lules leucocitàries.

Tema 4: Sistema Immunitari: immunitat innata, immunitat adquirida.

BLOC 2: FISIOLOGIA CARDÍACA

Tema 1:Estructura del cor i flux sanguini. Característiques del múscul cardíac, Potencial d’acció i corrents iòniques implicades. Contracció i relaxació del múscul cardíac i períodes refractaris. Cicle cardíac i funcions de les vàlvules cardíaques. Bombeig i volums cardíacs i la seva regulació.

Tema 2: Conceptes de precàrrega i postcàrrega. Mecanisme de Frank-Starling.

Tema 3: Sistema especialitzat d’excitació i de conducció del cor i la seva regulació.

Tema 4: Electrocardiograma normal i alterat: característiques, vectors, derivacions i registres implicats.



BLOC 3: FISIOLOGIA DE L'APARELL CIRCULATORI

Tema 1: Pressió, flux i resistència vascular


Tema 2: Compliància i distensibilitat vascular. Venes i les seves funcions.

Tema 3: Equilibri d’Starling i microcirculació.

Tema 4: Control local i humoral del flux sanguini pels teixits.

Tema 5: Regulació nerviosa de la circulació i control ràpid de la pressió arterial.

Tema 6: Control de la pressió arterial a llarg termini. Sistema integrat de regulació de la pressió arterial



BLOC 3: SISTEMA RESPIRATORI

Tema 1: Estructura i funció de l'aparell respiratori

Tema 2: Ventilació i mecànica respiratòria

Tema 3: Intercanvi i transport de gasos

Tema 4: Regulació de la respiració



BLOC 4: SISTEMA RENAL I ELS LÍQUIDS CORPORALS
Tema 1: Estructura i funció del sistema renal.

Tema 2: Filtració glomerular.

Tema 3: Reabsorció i secreció tubular renal.

Tema 4: Regulació dels líquids i equilibri hidroelèctric.

Tema 5: Regulació de l'equilibri àcid-base.

Programa pràctic
1. Interpretació hematològica

2. Simulació informàtica: Analítica de sang i grups sanguinis (PhysioEx)

3. Exploració cardiocirculatòria. Pressió arterial, auscultació cardíaca i ECG

4. Simulació informàtica: Fisiologia cardiovascular (PhysioEx)

5. Exploració respiratòria. Espirometria

6. Simulació informàtica: Estudi de la funció renal (PhysioEx)
Seminaris


Es duran a terme 4 seminaris relacionats amb el contingut
de l'assignatura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
A42
35 52.5 87.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A42
A45
9 9 18
Seminaris
A4
A42
A43
8 8 16
Atenció personalitzada
2 0 2
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
A45
9 9 18
 
Proves objectives de tipus test
A7
A8
A42
A43
A45
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentació de la programació, continguts i desenvolupament de l'assignatura.
Sessió Magistral
Desenvolupament detallat del continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilitzant un programa de simulació de fisiologia (PhysioEx), aplicació i ampliació de coneixements adquirits en el programa teòric
Seminaris Estudi de supòsits/casos pràctics relacionats amb continguts desenvolupats en el programa teòric
Atenció personalitzada Atenció a l'alumne per proporcionar informació i resoldre dubtes relacionats amb l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Aplicació i ampliació, a nivel pràctic, de coneixements adquirits en el programa teòric

Atenció personalitzada
Descripció
L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions virtuals, o presencials en horaris concertats prèviament per correu electrònic amb els professors de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A42
A45
Avaluació d'informes presentats a l'acabar cada sessió pràctica 10%
Seminaris
A4
A42
A43
Avaluació d'informes presentats a l'acabar cada sessió de seminari 10%
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
A45
Avaluació d'informes presentats a l'acabar cada sessió pràctica 10%
Proves objectives de tipus test
A7
A8
A42
A43
A45
Proves tipus test on s'avaluen els continguts teòrics, així com també de pràctiques i seminaris desenvolupats en l'assignatura 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

-En l'avaluació de l'assignatura en 1a convocatòria, es farà la mitjana ponderada entre la nota obtinguda en la prova tipus test i les notes obtingudes en els informes de pràctiques i de seminaris, sempre i quan a la prova tipus test s'obtingui una nota igual o superior a 4. L'alumne que amb la mitjana ponderada obtingui una nota igual o superior a 5 haurà superat l'assignatura. En 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que en 1a convocatòria.

-Si un estudiant vol millorar la nota en 2a convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta perd la nota obtinguda en 1a convocatòria.

-La revisió de les tasques realitzades en l'assignatura es podrà fer només al llarg de la setmana posterior que s'hagi publicat la nota de la tasca. Totes les tasques es tramiten mitjançant la plataforma moodle, no s'accepten ni tasques fora de plaç ni tramitades per mail o altres vies.

-Dintre de l'espai moodle de l'assignatura l'alumne disposarà del pla de treball de l'assignatura on constarà de forma detallada informació de cada activitat, criteris d'avaluació i cronograma de l'assignatura.

-L'assistència a les sessions pràctiques i de seminaris és obligatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Koeppen BM, Stanton BA, Berne y Levy. Fisiología, 7a ed. Elsevier, 2018
* Guyton AC, Hall JE, Tratado de Fisiología Médica, 14a ed. Interamericana-McGraw Hill, 2021
* Tresguerres JAF, Fisiología Humana, 5a ed. Interamericana-Mc Graw-Hill, 2020
* Rhoades R, Bell DR, Fisiología médica: fundamentos de medicina clínica, 5a ed. Wolters Klumer, 2018

Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*)

Complementària * Fox SI, Fisiología Humana, 14a ed. Mc Graw-Hill, 2016
*Silverthorn DU, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, 8a ed. Panamericana, 2019
Mulroney SE, Myers AK, Netter. Fundamentos de Fisiología, 2a ed. Elsevier Masson, 2016

Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*)

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent