Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A7 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular |
| A8 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori |
| A11 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
| | A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
| | A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
| | A42 |
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC 1: SANG, HEMOSTÀSIA I IMMUNITAT |
Tema1: Sèrie Vermella: eritròcits i plasma, eritropoiesi, funció dels eritròcits.
Tema 2:Sèrie plaquetària, hemostàsia i coagulació.
Tema 3: Sèrie Blanca: leucòcits, mielopoesi/hematopoiesi, tipus de cèl·lules leucocitàries.
Tema 4: Sistema Immunitari: immunitat innata, immunitat adquirida. |
BLOC 2: FISIOLOGIA CARDÍACA |
Tema 1:Estructura del cor i flux sanguini. Característiques del múscul cardíac, Potencial d’acció i corrents iòniques implicades. Contracció i relaxació del múscul cardíac i períodes refractaris. Cicle cardíac i funcions de les vàlvules cardíaques. Bombeig i volums cardíacs i la seva regulació.
Tema 2: Conceptes de precàrrega i postcàrrega. Mecanisme de Frank-Starling.
Tema 3: Sistema especialitzat d’excitació i de conducció del cor i la seva regulació.
Tema 4: Electrocardiograma normal i alterat: característiques, vectors, derivacions i registres implicats.
|
BLOC 3: FISIOLOGIA DE L'APARELL CIRCULATORI |
Tema 1: Pressió, flux i resistència vascular
Tema 2: Compliància i distensibilitat vascular. Venes i les seves funcions.
Tema 3: Equilibri d’Starling i microcirculació.
Tema 4: Control local i humoral del flux sanguini pels teixits.
Tema 5: Regulació nerviosa de la circulació i control ràpid de la pressió arterial.
Tema 6: Control de la pressió arterial a llarg termini. Sistema integrat de regulació de la pressió arterial
|
BLOC 3: SISTEMA RESPIRATORI |
Tema 1: Estructura i funció de l'aparell respiratori
Tema 2: Ventilació i mecànica respiratòria
Tema 3: Intercanvi i transport de gasos
Tema 4: Regulació de la respiració
|
BLOC 4: SISTEMA RENAL I ELS LÍQUIDS CORPORALS |
Tema 1: Estructura i funció del sistema renal.
Tema 2: Filtració glomerular.
Tema 3: Reabsorció i secreció tubular renal.
Tema 4: Regulació dels líquids i equilibri hidroelèctric.
Tema 5: Regulació de l'equilibri àcid-base.
|
Programa pràctic |
1. Interpretació hematològica
2. Simulació informàtica: Analítica de sang i grups sanguinis (PhysioEx)
3. Exploració cardiocirculatòria. Pressió arterial, auscultació cardíaca i ECG
4. Simulació informàtica: Fisiologia cardiovascular (PhysioEx)
5. Exploració respiratòria. Espirometria
6. Simulació informàtica: Estudi de la funció renal (PhysioEx)
|
Seminaris
|
Es duran a terme 4 seminaris relacionats amb el contingut
de l'assignatura. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
52.5 |
87.5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
9 |
9 |
18 |
Seminaris |
|
8 |
8 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
9 |
18 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la programació, continguts i desenvolupament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament detallat del continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Utilitzant un programa de simulació de fisiologia (PhysioEx), aplicació i ampliació de coneixements adquirits en el programa teòric |
Seminaris |
Estudi de supòsits/casos pràctics relacionats amb continguts desenvolupats en el programa teòric |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumne per proporcionar informació i resoldre dubtes relacionats amb l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació i ampliació, a nivel pràctic, de coneixements adquirits en el programa teòric |
Descripció |
L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar
mitjançant reunions virtuals, o presencials en horaris concertats prèviament per correu
electrònic amb els professors de l'assignatura.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació d'informes presentats a l'acabar cada sessió pràctica |
10% |
Seminaris |
|
Avaluació d'informes presentats a l'acabar cada sessió de seminari |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació d'informes presentats a l'acabar cada sessió pràctica |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves tipus test on s'avaluen els continguts teòrics, així com també de pràctiques i seminaris desenvolupats en l'assignatura |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). -En l'avaluació de l'assignatura en 1a convocatòria, es farà la mitjana ponderada entre la nota obtinguda en la prova tipus test i les notes obtingudes en els informes de pràctiques i de seminaris, sempre i quan a la prova tipus test s'obtingui una nota igual o superior a 4. L'alumne que amb la mitjana ponderada obtingui una nota igual o superior a 5 haurà superat l'assignatura. En 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que en 1a convocatòria. -Si un estudiant vol millorar la nota en 2a convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta perd la nota obtinguda en 1a convocatòria. -La revisió de les tasques realitzades en l'assignatura es podrà fer només al llarg de la setmana posterior que s'hagi publicat la nota de la tasca. Totes les tasques es tramiten mitjançant la plataforma moodle, no s'accepten ni tasques fora de plaç ni tramitades per mail o altres vies. -Dintre de l'espai moodle de l'assignatura l'alumne disposarà del pla de treball de l'assignatura on constarà de forma detallada informació de cada activitat, criteris d'avaluació i cronograma de l'assignatura. -L'assistència a les sessions pràctiques i de seminaris és obligatòria. |
Bàsica |
Koeppen BM, Stanton BA, Berne y Levy. Fisiología, 7a ed. Elsevier, 2018
* Guyton AC, Hall JE, Tratado de Fisiología Médica, 14a ed. Interamericana-McGraw Hill, 2021
* Tresguerres JAF, Fisiología Humana, 5a ed. Interamericana-Mc Graw-Hill, 2020
* Rhoades R, Bell DR, Fisiología médica: fundamentos de medicina clínica, 5a ed. Wolters Klumer, 2018
|
Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*) |
Complementària |
* Fox SI, Fisiología Humana, 14a ed. Mc Graw-Hill, 2016
*Silverthorn DU, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, 8a ed. Panamericana, 2019
Mulroney SE, Myers AK, Netter. Fundamentos de Fisiología, 2a ed. Elsevier Masson, 2016
|
Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|