Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A42 |
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
CAPÍTOL I: SISTEMA NERVIÓS |
1. El sistema somatosensitiu. Receptors sensitius, circuits neuronals.
2. Sensibilitat somàtica I: Organització general, sensació tàctil i posicional.
3. Sensibilitat somàtica II: Dolor, cefalea i sensibilitat tèrmica
4. Els sentits especials: la visió, l’audició, l’olfacte i el gust.
5. Organització de la funció motora. Medul·la espinal, escorça, tronc de l’encèfal, cerebel i ganglis basals.
6. Funcions integradores del sistema nerviós: llenguatge, aprenentatge, memòria, comportament, motivació, cicle son-vigília, epilèpsia, demències.
7. El sistema nerviós autònom i el seu control central.
|
CAPÍTOL II: SISTEMA GASTROINTESTINAL |
1. Funcions generals. Motilitat. Control nerviós i hormonal. Activitat motora: control e integració de les activitats motores.
2. Secrecions del sistema gastrointestinal. Secreció salival, gàstrica, exocrina pancreàtica i intestinal. Composició i control.
3. Funció hepàtica. Funcions digestives hepàtiques. Composició de la bilis. Significació funcional dels components biliars: accions digestives. Cicle enterohepàtic.
4. Digestió i absorció. Digestió i absorció de hidrats de carboni, proteïnes, lípids, aigua, sals i vitamines.
|
CAPÍTOL III: SISTEMA ENDOCRÍ |
1. Introducció al sistema endocrí.
2. Hipotàlem - hipòfisi.
2. Fisiologia del tiroides.
3. Metabolisme fosfocàlcic.
4. Secrecions hormonals suprarenals.
5. Funció endocrina del pàncrees.
|
CAPÍTOL IV: APARELL REPRODUCTOR |
1. Fisiologia endocrina del sistema reproductor masculí.
2. Fisiologia endocrina del sistema reproductor femení.
|
CAPÍTOL V: PELL |
1. Estructura i funcions.
2. Pell i homeòstasi.
3. Evolució de la pell amb el temps. Variacions fisiològiques.
|
Continguts pràctics |
Pràctica 1: Exploració de la sensibilitat
Pràctica 2: Exploració de les funcions cognitives
Pràctica 3: Exploració neurofisiològica
Pràctica 4: Digestió salival i intestinal. Absorció intestinal
Pràctica 5: Control de la glucèmia
Pràctica 6: Simulació informàtica: Fisiologia del sistema endocrí
|
Seminaris |
Es realitzaran 5 seminaris on es treballaran continguts relacionats amb la matèria
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
48 |
72 |
120 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
15 |
27 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
7.5 |
13.5 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
4 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament dels continguts dels sistemes i aparells: Nerviós, Digestiu, Endocrí, Reproductor, Pell |
Pràctiques a laboratoris |
Treball interactiu professor alumne per introduir nous conceptes i ampliar coneixements.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Estudi en aula d’ordinadors utilitzant un programa de simulació de laboratori de fisiologia. |
Seminaris |
Estudi de supòsits pràctics/ casos relacionats amb el temari. |
Atenció personalitzada |
Dubtes e informació relacionada amb l'assignatura o amb el Grau. |
Descripció |
Es concertarà cita, mitjançant e-mail, amb el professor que imparteix la
part corresponent de l'assignatura. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions online, en horaris concertats prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
L'assistència és obligatòria. Es valorarà realitzant una tasca al finalitzar cada sessió.
|
16,66% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'assistència és obligatòria. Es valorarà realitzant una tasca al finalitzar la sessió.
|
3,34% |
Seminaris |
|
L’assistència és obligatòria. Es valorarà l'estudi dels casos i supòsits pràctics. Es valorarà realitzant una tasca al finalitzar cada sessió.
|
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test on s'avaluaran els continguts teòrics, així com també de pràctiques i de seminaris. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). En l'avaluació de l'assignatura en 1a convocatòria, es farà la mitjana ponderada entre la nota obtinguda a la prova tipus test i les notes de pràctiques i de seminaris, sempre i quan a la prova de tipus test s'obtingui una nota igual o superior a 5. Els alumnes que no hagin aprovat l'assignatura en 1a convocatòria hauran d'examinar-se en 2a convocatòria amb una prova tipus test. Es mantindrà la nota de pràctiques i de seminaris obtinguda en 1a convocatòria, sempre i quan la nota obtinguda en la prova tipus test sigui igual o superior a 5. Si un estudiant vol millorar la nota en 2a convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta perd la nota obtinguda en 1a convocatòria. El examen es realitzarà en la llengua vehicular en la que s'han impartit les classes. |
Bàsica |
Berne, R, Levy, M., Fisiologia, 7ª, 2018
* Fox, SI., Fisiologia Humana, 14ª, 2016
* Guyton, AC, Hall, JE., Tratado de fisiología médica, 13ª, 2016
Silverthorn, DU., Fisiología Humana, 8ª, 2019
Costanzo, L., Fisiologia, 6ª, 2018
Mulroney & Myers, Netter. Fundamentos de fisiología, 2ª, 2016
* Tresguerres JAF, Fisiología Humana, 4ª, 2014
* Rhoades R, Bell DR, Fisiología médica: fundamentos de medicina clínica, 5ª, 2018
|
Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*) |
Complementària |
Koeppen BM, Stanton BA. Berne y Levy, Fisiología, 7ª, 2018
ERIC R. KANDEL, Principios de neurociéncia, 5ª, 2019
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|