Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A12 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Palpar la punta cardíaca
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
| | A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
HABILITATS PRECLÍNIQUES D'ANATOMIA HUMANA |
SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PERIFÈRIC
-Conèixer els llocs d’exploració dels reflexos osteotendinosos més importants (rotulià, bicipital.....)
-Reconèixer l’actitud per l’afectació d’un plexe o tronc nerviós important, tant de les extremitats com dels seus extrems lliures (mans i/o peus)
-Conèixer els territoris d’innervació sensitiva de les extremitats
-Conèixer les zones de recorregut superficial dels nervis a fi d‘entendre la seva afectació per lesió
-Exploració de la integritat dels parells cranials
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
TÒRAX: CARDIOCIRCULATORI I RESPIRATORI
-Palpació de pols arterial (humeral, radial, femoral, popliti, carotidi.......).
-Sistema venós superficial: localització, drenatge i utilitat
-Importància del sistema limfàtic, grups ganglionars més importants
-Focus d’auscultació cardíaca
-Projecció de les pleures
-Saber reconèixer un espai intercostal així com la localització del paquet vasculonerviós corresponent
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
CAVITAT ABDOMINAL: APARELL DIGESTIU I SISTEMA UROGENITAL
-Trajecte inguinal: importància en el diagnòstic de les hernies
-Punts febles de la paret abdominal (altres hernies que no són les inguinals)
-Divisions topogràfiques (anatomoclíniques) de la paret abdominal i les vísceres que si projecten en cadascuna d’elles
-Punts crítics d’exploració de l'abdomen
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
APARELL LOCOMOTOR
-Relleus ossis més importants
-Reconeixement de les innervacions dels diferents grups musculars de les extremitats
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
|
HABILITATS PRECLÍNIQUES DE FISIOLOGIA
|
PRIMERS AUXILIS
-Reconeixement dels signes vitals
-Saber quan i com s’ha de realitzar una reanimació cardiopulmonar (RCP). Variacions en funció de l’edat
-Saber actuar en una obstrucció de la via aèria (OVA)
-Demostrar la correcta realització de la maniobra de Heimlich en funció de l’edat
SISTEMA CARDIOCIRCULATORI
-Mesura de la pressió arterial. Mètodes auscultatori i palpatori
-Auscultació cardíaca. Diferenciar els sons cardíacs i relacionar-los amb l’activitat del cor
-Electrocardiografia. Coneixement de la correcta col·locació dels elèctrodes per a la realització d’un electrocardiograma. Interpretació bàsica d’un registre electrocardiogràfic. Saber determinar l’eix elèctric del cor. Saber mesurar en un ECG la freqüència cardíaca
SISTEMA NERVIÓS
-Exploració de la sensibilitat somàtica
-Exploració dels diferents reflexos (superficials, viscerals i musculars)
-Exploració funcional dels parells cranials
-Exploració de la funció cerebel·losa
SISTEMA RESPIRATORI
-Realitzar una exploració pulmonar bàsica
-Conèixer el procediment i les indicacions correctes en la realització d'una espirometria |
HABILITATS PRECLÍNIQUES D'HISTOLOGIA: |
- Demostrar un coneixement general de l'estructura microscòpica dels teixits, aparells i sistemes del cos humà en estat de salut
- Saber identificar, descriure i interpretar el que s'observa pel microscopi i en els seminaris iconogràfics com a preparació de les futures sessions clíniques en les que participaran els alumnes
Per al desenvolupament de les habilitats preclíniques d'Histologia: l'estudiant aplicarà els coneixements prèviament obtinguts sobre l'estructura cel·lular i tissular del cos humà en estat de salut
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
18 |
8 |
26 |
Pràctiques a laboratoris |
|
34 |
8 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
ANATOMIA HUMANA, FISIOLOGIA, HISTOLOGIA:
Centrar a l'alumne en el concepte de l'assignatura, el seu contingut i la importància en el context de la titulació. |
Seminaris |
ANATOMIA HUMANA (6 SEMINARIS):
- Un seminari iconogràfic d'embriologia per repassar i reconèixer les alteracions més freqüents del desenvolupament de l'organisme humà.
- Tres seminaris d'anatomia radiològica destinats reconèixer qualsevol estructura de l'organisme mitjançant les tècniques bàsiques de diagnòstic per la imatge relacionades amb l’exploració d’un pacient, per poder valorar si estan dins de la normalitat o si s’ha de pensar en l’existència d’una alteració, sigui quin sigui el seu origen (que no s'ha de saber ni orientar).
- Un seminari destinat a saber reconèixer, a través de l'observació física d'un pacient, els relleus ossis més importants, l'estat de de normalitat dels reflexos osteotendinosos, i la integritat del sistema nerviós perifèric. Reconèixer els llocs de localització més importants del pols arterial.
- Un seminari destinat a remarcar tots aquells apartats dels continguts impartits al llarg dels dos cursos i imprescindibles per tenir en compte en el moment d'una exploració física. Objectiu fonamental és poder determinar si esta, o no, dins de la normalitat. No implica conèixer possibles patologies ni valoracions de l'alteració detectada.
FISIOLOGIA
Revisió de continguts i interpretació de proves bàsiques per valorar la funció dels aparells i sistemes de l’organisme humà.
|
Pràctiques a laboratoris |
FISIOLOGIA
Primers auxilis
Mesura de la pressió arterial
Auscultació cardíaca
Electrocardiografia
Exploració de la sensibilitat somàtica
Exploració dels diferents tipus de reflexos
Exploració funcional dels parells cranials i cerebel
Exploració respiratòria. Espirometria
HISTOLOGIA
- Dos pràctiques a l'aula d'informàtica per a repassar la identificació de preparacions histològiques a gran augment de cèl·lules de la sang, teixits bàsics i òrgans. Alhora que es discuteixen casos pràctics orientats a la clínica per aprendre a aplicar els coneixements bàsics d'Histologia i a treballar les habilitats de comunicació per aprendre a descriure, adequadament, estructures microscòpiques del cos humà en estat de salut.
- Dos pràctiques de laboratori d'observació amb microscòpia òptica per a treballar l'observació microscòpica i aprendre a identificar i analitzar, descriptivament, preparacions histològiques bàsiques dels teixits i òrgans observats per aprendre a preparar i estructurar un informe.
|
Atenció personalitzada |
Resoldre els problemes que plantegin els alumnes en relació al contingut de l'assignatura. |
Descripció |
L'horari d'atenció a l'alumne es concertarà amb cita prèvia i per correu electrònic. L'atenció personalitzada podrà ser presencial o online. ANATOMIA HUMANA
Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic:
Montserrat Jové Sans (montserrat.jove@urv.cat); FISIOLOGIA:
Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic:
Montserrat Bellés Mateu (montserrat.belles@urv.cat); HISTOLOGIA:
Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic:
Maria Rosa Fenoll Brunet (mariarosa.fenoll@urv.cat); |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els criteris de qualificació estan expressats en l'apartat d'altres comentaris i segona convocatòria |
49% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Els criteris de qualificació estan expressats en l'apartat d'altres comentaris i segona convocatòria |
49%
|
Altres |
|
CAS CLÍNIC |
Els criteris de qualificació estan expressats en l'apartat inferior |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Assignatura Habilitats Preclíniques. Grau Medicina INFORMACIÓ SOBRE LA METODOLOGIA D'AVALUACIÓ I ELS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ:
L'examen consta de dos parts:
1. CAS CLÍNIC: La primera part de l'examen comença amb un cas clínic on podreu aplicar i demostrar els vostres coneixements i habilitats mèdiques preclíniques, mitjançant una prova de 30 preguntes tipus test amb resposta múltiple. Hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta, les respostes incorrectes o dobles respostes restaran 0,33 punts cadascuna. El temps estimat per aquesta prova és de 45 minuts. El resultat obtingut en el cas clínic serà utilitzat per a poder pujar la qualificació final, en cap cas per a baixar-la ni per a suspendre l'assignatura. 2. AVALUACIÓ D'HABILITATS PRECLÍNIQUES ESSENCIALS: En la segona part de l'examen es realitza una avaluació pràctica d'habilitats preclíniques. La prova té lloc en diferents estacions d'avaluació on podreu demostrar que heu assolit un conjunt divers de competències mèdiques bàsiques essencials d'Anatomia, Fisiologia i Histologia. Aquesta prova es realitza en diferents espais del Centre d'acord amb els horaris, aules i distribució de grups establerts i disponibles al Moodle amb suficient antelació. El temps estimat és de 30 minuts (aproximadament) en cada estació. El circuit està format per diferents estacions i permetrà valorar que heu assolit i amb quin nivell, les competències preclíniques: si a un nivell estàndard de mínims (Aprovat) o amb un nivell d'excel·lència superior (de Notable, Excel·lent o de Matrícula d'Honor). Aclariment important: Per aprovar l'assignatura d'HABILITATS PRECLÍNIQUES cal assolir totes les competències mèdiques bàsiques essencials. El llistat de competències que s'avaluaran així com els criteris de qualificació per Anatomia, Fisiologia i Histologia també estan disponibles a Moodle. EN CAP CAS es contempla una compensació de notes. QUALIFICACIÓ FINAL La nota de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana de les qualificacions obtingudes en les diferents estacions (Anatomia, Fisiologia i Histologia), sempre i quan es superi l'aprovat a cadascuna de les estacions d'avaluació amb una nota igual o superior a 5. A aquesta nota es sumarà el resultat del cas clínic, d'acord amb la següent taula d'equivalències: Cas Clínic / Punts que es sumaran a la nota final: Nº de respostes correctes 25 – 30: + 0.75 Nº de respostes correctes 20 - 24: + 0.50 Nº de respostes correctes 15 - 19: + 0.25 Nº respostes correctes < 14: es manté la qualificació obtinguda. Significat: l'estudiant no sap aplicar adequadament els coneixements de ciències mèdiques bàsiques a situacions clíniques. La qual-cosa l'hauria de fer reflexionar i ser motiu d'estudi amb el seu tutor. SEGONA CONVOCATÒRIA: Exactament la mateixa metodologia d'avaluació i criteris de qualificació que en 1a convocatòria. Advertència: L'estudiant ha de realitzar totes les parts de l'examen, tant en la 1a com en la 2a convocatòria.No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau). |
Bàsica |
Video produced by URV Medical students, HABILITATS PRECLÍNIQUES, https://youtu.be/0zF_VnnNyZA, ICCAM
FENOLL-BRUNET MR; PIERA V; SANCHEZ D; LANUZA MA; GARCIA N; COBOS P, PRE-CLINICAL SKILLS: A competency-based assessment integrated course implemented early in the curriculum to prepare second-year medical students prior to entering clinical settings, https://doi.org/10.15694/mep.2017.000110, MedEdPublish, 2017
ROSS MH [et al.] , Histología texto y atlas color con biología celular y molecular, 7a. ed., Wolters Kluwer, 2016
Lowe JS; Anderson PG, Stevens y Lowe Histología humana , 4ª ed., Elsevier, 2015
JUNQUEIRA LC; CARNEIRO J, Histología básica: texto y atlas, 12a ed., Medica Panamericana, 2015
Unitat d'Histologia i Neurobiologia URV, Manual de pràctiques d'Histologia, , Servei Lingüístic URV, 1998
STANFORD CT, Histology image review. CD-ROM software for PC only, Versió 3.5, Appleton & Lange Electronic Media, 1998
DRAKE RL; VOGL AW; MITCHELL AWM, Gray Anatomía para Estudiantes, 4ª edición, Elsevier, 2020
CROSSMAN AR; NEARY D, Neuroanatomía: texto y atlas en color, 6ª edición, Elsevier Masson, 2020
Tomás Sempere Durá, Atlas Interactivo de Anatomía Radiológica. Anatomía a través de la radiología., 1º edición, Loki&Dimas, 2019
* SILVERTHORN DU, Fisiología Humana: Un enfoque integrado, 6a ed., Médica Panamericana 2014
* GUYTON AC & HALL JE, Tratado de Fisiología Médica, 13a ed., Elsevier-Saunders 2016
BERNE R & LEVY M, Fisiología, 7ª ed., Elsevier Mosby, 2018
* FOX SI, Fisiología Humana, 14ª ed., McGraw-Hill, 2016
* COSTANZO L, Fisiología, 5a ed., Elsevier, 2014
MULRONEY SE & MYERS AK, Netter Fundamentos de Fisiologia, 2a ed., Elsevier Masson, 2016
|
- PER PART D'ANATOMIA I EMBRIOLOGIA HUMANES, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures (de la matèria) cursades durant 1r i 2n del Grau.
- PER PART DE FISIOLOGIA, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures de la matèria del Grau. Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres de Fisiologia recomanats estan senyalats amb un asterisc (*)
- PER PART D'HISTOLOGIA, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures de la matèria del Grau. Principalment, els ATLES. A mes, durant el desenvolupament de les activitats es faciliten recursos propis de microscòpia virtual.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FISIOLOGIA DEL CONTROL I CREIXEMENT/14204108 | HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS/14204104 | ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | HISTOLOGIA DELS ÒRGANS, APARELLS I SISTEMES/14204103 | FISIOLOGIA DEL TRANSPORT, DEFENSA I INTEGRACIÓ/14204107 | ANATOMIA DEL TÒRAX I DE L'ABDOMEN/14204105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001 | ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003 | HISTOLOGIA I DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR/14204102 | BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002 | FISIOLOGIA HUMANA/14204004 | GENÈTICA I GENÒMICA HUMANA/14204101 |
|
|
Altres comentaris |
Avís: L'estudiant que es matricula d'Habilitats Preclíniques, juntament amb assignatures d'altres cursos, ha de prestar atenció a les convocatòries d'exàmens, abans de matricular-se i evitar solapaments. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|