DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DERMATOLOGIA Codi 14204117
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
AZON MASOLIVER, ANTONI
Adreça electrònica josep.pujol@urv.cat
pedro.zaballos@urv.cat
antoni.azon@urv.cat
miquel.just@urv.cat
inmaculada.gil@urv.cat
cristina.grau@urv.cat
Professors/es
PUJOL MONTCUSÍ, JOSE ANTONIO
ZABALLOS DIEGO, PEDRO
AZON MASOLIVER, ANTONI
JUST SAROBE, MIQUEL
GIL FAURE, INMACULADA
GRAU SALVAT, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible</strong>&nbsp;d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p></div><div><br /></div><p> L'assignatura de dermatologia preten que l'estudiant conegui les malalties cutanies més comunes i que tot metge hauria de saber. El diagnòstic dermatològic és molt visual. Veureu moltes imatges i aprendreu a fer el diagnostic diferencial de les malalties i quins procediments diagnòstics s'utilitzen mes comunment . Tindrem uns 28 temes a estudiar tal i com veureu en els continguts. Hi haura 4 blocks : Les infeccioses, inflamatories, canceroses i una miscelania. Hi haura uns seminaris de casos no avaluables del 4 blocks.&nbsp; L'exàmen final sera en entorn moodle al campus Catalunya de Tarragona. En cas de confinament per rebrot de la pandèmia COVID, l'ensenyament , seminaris els farem en entorn virtual via Microsoft Teams&nbsp; i en entorn moodle per als exàmens . En aquest suposit les classes es donaran per les dues Unitats Docents a l'hora si es factible . Els espais buits al calendari s'ompliran d'altres activitats sobre tot estudi de casos o atenció personalizada fent seminaris en petits grups L'idioma de les classes, seminaris, preguntes d'exàmen, etc seràn en qualsevol de les 2 llengües oficials: Català o Castellà. Serà potestat del professors canviar o no d'idioma en cas de dificultats concretes. En qualsevol cas, l'alumne que es matricula, sigui d'altres comunitats o be Erasmus ha de saber aquest fet idiomàtic a Catalunya i haurà de ser conseqüent amb el que pugui trobar-se. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3-G Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
 A18 Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3-G RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Classe Introductoria
1. Anatomia macroscòpica i microscòpica de la pell normal
2. Semiologia dermatològica

BLOC INFECCIÓS

3. Bacterianes
4. Micobacteries
5. Micosi
6. Parasits
7. Malalties de transmissió sexual
8. Virus

BLOC INFLAMATORI
9. Malalties Eritematoescatoses
10. Urticaria/ Angioedema i pruija
11. Èczèmes
12. Ampolloses
13. Conectivopaties
14. Vasculitis, Paniculitis

BLOC TUMORAL
15. Tumors Benignes
16. Precancer i Cancer Epitelial
17. Nevus i Melanoma
18. Limfomes, Histio i Mastocitosi
19. Tumors més infreqüents i Sd Paraneoplàsics.

BLOC MISCELANIA
20. Alopècies i Acné
21. Genodermatosi
22. Discromies
23. Dermatosi reactives
24. Dermatosi de causa externa
25. Metabòlqiues
26. Toxicodermies
27. Dermatoscopia Elemental
28. Terapeutica dermatologica


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A18
A47
26 10 36
Pràctiques a través de TIC
A2
A46
B16
2 2 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A18
A47
8 3 11
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A2
A18
A45
A46
A47
CT3-G
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura i de qui són els professors.
Allà explixarem com serà la dinàmica del curs en general, en les vessants de llibres , classes, exàmens, etc.

Sessió Magistral Exposició per part dels professors dels continguts essencials de l'assignatura referit als temes que es desarrollaran.

La sessió magistral NO serà l'entrega de tota la informació dels tema per part del professor. L'alumne ha de venir amb el tema mirat i repassat des de casa. Ha de treballar una mica abans el tema i així el professor remarcarà aquells punts més importants de les malalties exposades.
Per tant hi ha d'haver un TREBALL AUTÒNOM per part de l'alumne amb els llibres de texte recomanats.

En cas de que la Pandemia Covid fes reduir o anular les classes presencials optarem per fer les classes per Microsoft Teams o Adobe Connect. En aquest suposit les classes es donaran per les dues Unitats Docents a l'hora si es factible . Els espais buits al calendari s'ompliran d'altres activitats sobre tot estudi de casos o atenció personalizada fent seminaris en petits grups


Pràctiques a través de TIC La imatge ho és tot a la dermatologia. Un compte d'Instagram amb bones imatges i casos seleccionats, també es una bona eïna d'aprenentatge.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Casos clínics basats en imatges i histories clíniques de casos reals.
Permet l'ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.

Els casos es basaran en els blocs de infeccions, inflamatories , tumoral i miscelania .


En cas de que la Pandemia Covid fes reduir o anular les classes presencials optarem per fer les classes per Microsoft Teams o Adobe Connect. En aquest suposit les classes es donaran per les dues Unitats Docents a l'hora si es factible . Els espais buits al calendari s'ompliran d'altres activitats sobre tot estudi de casos o atenció personalizada fent seminaris en petits grups
Atenció personalitzada Tant per pes unitats docents de Reus o a Tarragona : Dr Azón o be enviar mail: antoni.azon@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció

Contacta amb els professors el dia de la classe teòrica Per a temes relacionats amb l'assignatura en gral contacta amb Dr Toni Azón: antoni.azon@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A18
A47
El test final es basarà en els temes explicats en els blocs dels continguts
Serà un exàmen amb preguntes tipus test.
Un enunciat amb foto o no i 4 possibles respostes.
Cada pregunta encertada és 1 punt
Cada errònia resta 0,33 punts
Haurà entre 50 i 75 preguntes.
Cada pàgina conté 5 preguntes i es seqüencial, per tant no es pot tirar enrrera un cop passada la pàgina.

Per aprovar el test caldra treure un 5.
No hi ha sistema de campana
L'exàmen és entorn moodle al campus Catalunya de Tgna o be online si hi ha confinament. En cas de ser online podria ser possible demanar camara oberta als alumnes.

100
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A18
A47
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El test de segona convocatoria tindrà les mateixes caracteristiques que el de primera convocatoria en quan a format , avaluació i lloc.

Si es produeix confinament es fara online per entorn moodle


Fonts d'informació

Bàsica C. Ferrandiz, Dermatologia Clinica, 5a, Elsevier
Ramon Grimalt, Apuntes de Dermatologia, 1ª, Aula Mèdica
JM Mascaró et al , Claves para el diagnóstico clínico e dermatologia, 3a, Elsevier
Michael Ardern-Jones, Philip Hampton & Ruth Ann Vleugels, Handbook of Dermatology Treatment, 2017, JP Medical Ld
Ackerman et al, Atlas clínico de las 101 enfermedades más comunes de la piel, , Marbán Libros
Universitat de Lleida, http://www.dermatoweb.net/, ,
Rosa Taberner, dermapixel.com, ,
Hospital del Mar. BCN, http://www.dermatologia.cat/, ,
Atlas imatges, https://www.dermnetnz.org/, ,
Antoni Azón, dermaurv Instagram, ,
Atlas de imatges, http://www.dermis.net/dermisroot/en/home/index.htm, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent