Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A8 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori |
| A12 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
| | A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
Utilitzar inhaladors i aerosols
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Saber interpretar les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
| | A41 |
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Aproximació al malalt amb patologia respiratòria |
|
2. Exploracions Complementàries a Pneumologia |
|
3. Seminari: Espirometria: Interpretació de casos |
|
4. Insuficiència Respiratòria |
|
5. Anatomia quirúrgica de l’aparell respiratori |
|
6. Fonaments i opcions tècniques bàsiques en cirurgia toràcica. Anestèsia i cures pre i postoperatòries a cirurgia del tòrax |
|
7. Seminari: Tècniques quirúrgiques en cirurugia toràcica. Serminari audiovisual i interactiu |
|
8. Trastorns de la Ventilació. Síndromes d'Apnees durant el son. |
|
9. Ventilació Assistida. Síndrome del Distrés Respiratori de l'Adult |
|
10. Seminari: Malalties Pulmonars Obstructives Cròniques |
|
11. Seminari: Asma bronquial |
|
12. Tractament farmacològic de l’obstrucció bronquial |
|
13. Bronquiectàsies |
|
14. Malformacions congènites de la paret toràcica i del pulmó |
|
15. Tractament quirúrgic de les bronquiectàsies. Cirurgia de l’emfisema |
|
16. Infeccions respiratòries: Bronquitis i Pneumònies |
|
17. Tuberculosi Pulmonar |
|
18. Parasitosi i micosi pulmonars |
|
19. Abscés Pulmonar i pneumònies necrotitzants |
|
20. Neoplàsies Broncopulmonars |
|
21. Cirurgia dels tumors broncopulmonars |
|
22. Seminari: Tumors broncopulmonars. Opcions i estratègia quirúrgica a partir de Casos Clínics |
|
23. Pneumopaties intersticials difuses. Sarcoïdosi |
|
24. Alveolitis Al?lèrgiques Extrínseques |
|
25. Malalties pulmonars d'origen ambiental. Pneumoconiosi |
|
26. Eosinofílies pulmonars.Manifestacions Pulmonars Vasculitis i Col.lagenopaties.Hemorràgies intrapulmonars |
|
27. Hipertensió pulmonar |
|
28. Tromboembolisme Pulmonar |
|
29. Traumatismes toràcics. |
|
30. Seminari. Malalties de la Pleura |
|
31. Patologia quirúrgica de la paret toràcica i de la pleura |
|
32. Malalties del mediastí |
|
33. Malalties del diafragma |
|
34. Patologia quirúrgica de la tràquea. Trasplantament de pulmó |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
57 |
95 |
Pràctiques a laboratoris |
|
5 |
1 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, indicació d'objectius de l'assignatura i avaluació |
Sessió Magistral |
Classes teòriques |
Pràctiques a laboratoris |
Habilitats a realitzar en el laboratori d'habilitats |
Atenció personalitzada |
Comunicació via correu moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació de les pràctiques clíniques i d'altres que es realitzin durant la impartició de l'assignatura |
30% |
Altres |
|
Prova tipus test |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aclariments: Test amb un 70% de preguntes teeòriques de les classes magistrañs i un 30% de casos clínics. Les preguntes tindran 4 respostes alternatives amb una sola resposta vàlida. La nota de les pràctiques impacta a la nota de les assignatures Clínica I. L'avaluació a l'HUSJ es basa en l'examen tipus test. L'assitència a classe serà valorada. |
Bàsica |
FARRERAS ROZMAN, MEDICINA INTERNA , 17, 2012
HARRISON, PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE, 18, 2011
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar simultàniament clinica I |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|