Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A11 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
| A24 |
Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient |
| A25 |
Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A30 |
Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient |
| A31 |
Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient |
| A32 |
Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient |
| A33 |
Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A37 |
Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A39 |
Implementar accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
| A40 |
Desenvolupar estratègies de salut i screening |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
| | A2 |
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Detectar asimetries
Detectar una ingurgitació jugular
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Explorar el cerebel
Avaluar la postura
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
| | A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
| | A25 |
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A30 |
Indicar una dieta adequada
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
| | A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
| | A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
| | A33 |
Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer el paper dels centres sociosanitaris
Conèixer el control de les cures domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
| | A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
| | A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
| | A39 |
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
| | A40 |
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. La demografia de l’envelliment
2. Les característiques fisiològiques de l’envelliment
3. Els problemes clínics de l’envelliment
4. La valoració global del pacient d’edat avançada
5. L’envelliment saludable
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
16 |
20 |
Pràctiques clíniques |
|
15 |
0 |
15 |
Treballs |
|
0 |
6 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
1 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric de l'assignatura |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi i valoració de la dependència en casos pràctics |
Pràctiques clíniques |
Realització dins les rotacions de l'assignatura de Clínica I |
Treballs |
Del treball de suposits pràctics s'haura de fer un informe final |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Les professores atendran als estudiants quan ho sol•licitin tant forma virtual com de forma personal en el despatx, a hores concertades |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
L'estudiant ha de realitzar un informe al finalitzar les pràctiques del cas clínic.
Serà necessari tenir una nota mínima de 5 per fer promig amb les altres notes.
Si l'informe es redacta en anglès es sumara un 5% a aquesta part de la nota.
L'assistència als seminaris i el informe de pràctiques del cas clínic són obligatoris per realitzar l'examen. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Desenvolupament d'una prova de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0,25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 per fer promig amb les altres notes. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'estudiant té pendent una part de l'avaluació haurà de presentar-se de la part pendent ja sigui un examen tipus test del bloc teòric o una resolució d'un cas clínic en el cas del bloc pràctic, sempre que s'hagin realitzat els seminaris obligatoris. |
Bàsica |
|
Longo,D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J.(eds.).Harrisonprincipios de medicina interna. 18a ed. McGraw-Hill Interamericana, 2011 ROZMAN BORSTNAR C, CARDELLACH F. FarrerasRozman. Medicina Interna 18e Ed.; Elsevier ISBN: 9788490229965. Datapublicació: 25/05/2016. KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL,
JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.;
McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill,
2016.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|