Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A12 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia |
| A14 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al Sistema musculoesquelètic |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A30 |
Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Fer una exploració de penis i testicles
Valorar el llenguatge
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar els malucs del nadó
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Reconèixer fractures i luxacions
Fer una exploració otoscòpica
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A14 |
Fer una antropometria
Explorar els malucs del nen
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
| | A30 |
Indicar una dieta adequada
Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica
| | A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
| | A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Programa teoric |
1. Introducció a la pediatria. Concepte de Pediatria. Períodes de la infància. Ecologia pediatrica (taxes de mortalitat i causes).
2. Història clínica i exploració física de l'infant. Comunicació amb el nen i la família Interpretació de proves diagnòstiques
3. Patologia prenatal. Conceptes generals. Genètica. Mecanismes d'herència Anormalitats cromosòmiques. Síndrome de Down.
4. Concepte i característiques de l'nounat (RN). Exploració física de l'nounat. Cures d'el nounat. cribratge neonatal
5. Creixement i desenvolupament. Interpretació de les corbes de creixement i desenvolupament.
6. La programació metabòlica precoç. Influència de les primeres etapes desenvolupament sobre la salut de l'infant i de l'adult.
7. Desenvolupament psicomotor de l'infant. Signes d'alerta de l'retard psicomotor. Proves per a l'escrutini de el desenvolupament psicomotor.
8. Concepte de pubertat. Etapes clíniques de la pubertat masculina i femenina
9. Cures de l'infant sa. Examen de salut. Audició i visió. Plor de l'lactant. Somni d'el lactant. Hàbits de salut. Mesures preventives. Prevenció de l'obesitat, raquitisme, càries, hipertensió, accidents, i altres factors ambientals (tabaquisme, pol·lució).
10. Definició i significat de l'adolescència. Problemes clínics més importants en l'àrea biològica, psicològica i de comportament. L'adolescència com a problema de salut públic
11. Immunitzacions en la infància. Vacunació en circumstàncies especials
12. Requeriments nutricionals de l'infant. Lactància materna. Lactància artificial. Lactància mixta.
13. Alimentació complementària. Prevenció de l'obesitat
14. Processos adaptatius de el desenvolupament: maduració cardiopulmonar
15. Processos malformatius de el desenvolupament: malformacions nefrourològiques |
Seminaris |
Casos clínics:
Es realitzaran 3 seminaris de casos clínics relacionats amb el creixement
|
Practiques |
Pràctiques en Centres d'atenció Primaria sota la supervisió d'un pediatre: 4 hores al dia durant una setmana (20 hores totals).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Seminaris |
|
6 |
12 |
18 |
Pràctiques clíniques |
|
20 |
0 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
A1 | A2 | A3 | A14 | A21 | A30 | A41 | A42 | A43 | A45 | A46 | |
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera hora de classe presencial es farà una presentació de l'assignatura, objectius, avaluació,etc.
També es distribuiran els grups de pràctiques als CAPS. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques presencials |
Seminaris |
Es distribuiran uns casos clínics estructurats que s'hauran de treballar en grup de forma prèvia a la sessió presencial. En aquesta sessió presencial s'exposaran les resultats obtinguts i es resoldran els dubtes generats. |
Pràctiques clíniques |
L'alumne assistirà a la consulta de pediatria d'una Àrea Bàsica de Salut. |
Atenció personalitzada |
Previa cita es podrà contactar amb el professor per aclarir dubtes. |
Descripció |
Per a la resolució de qualsevol dubte l'alumne podrà concretar una data de reunió amb el professor mitjançant un correu electrònic.
Pràcticum: Les pràctiques es duran a terme sota la supervisió d'un pediatre
Proves objectives de preguntes curtes o test: Hi haurà una revisió personalitzada de la correcció dels exàmens
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Examen amb preguntes tipus test i/o preguntes curtes.
|
70% de la nota final |
Seminaris |
|
Es fan tres seminaris obligatoris. El dia de la sessió presencial es presentarà el cas clínic que prèviament s’haurà de treballar en grup. Desprès de les presentacions es discuteix/en el cas/os entre tots els participants.
|
30% de la nota final |
Pràctiques clíniques |
|
S'avaluarà l’assistència i aprofitament de les pràctiques mitjançant informe del pediatre tutor.
|
Requisit obligatori per l'avaluació. el contingut es valorara dins dels seminaris |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És imprescindible aprovar l'examen de les sessions magistrals per a que es faci la mitja amb les altres parts avaluables de l'assignatura (pràctiques i seminaris).Per optar a Matrícula l'alumne haurà de superar la primera convocatòria de examen. A la puntución final dels alumnes aprovats se'ls podrà aplicar campana de Gauss per quartils per establir la nota defintiva |
Bàsica |
Nelson, Pediatria Esencial, Eds.:Marcdante & Kliegman, 2019
Lissauer T, Clayden G, Texto Ilustrado de Pediatría, 3ª ed. Elsevier, 2009
Gluckman, Heymann, Pediatrics & Perinatology. The scientific basis, 2ª ed. London: Arnold Publishers, 1996., 1996
Gentile, Semiologia Pediatrica, McGraw Hill Interamericana; Edición: 2ª, 2000
Siegler, R, Saffran, J, How Children Develop, Eds.: Worth Publishers. Edición 5ª., 2017
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001 | ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003 | BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002 | FISIOLOGIA HUMANA/14204004 |
|
|
Altres comentaris |
El temari d'aquesta assignatura es continuarà a l'assignatura de Pediatria.
En cas de confinament domiciliari o restriccions a la presencialitat per motius epidemiològics, el model de desenvolupament de les parts teòriques i pràctiques de l'assignatura podria realitzar-se de forma telemàtica, excepte les pràctiques al CAP que s'adaptarien a l'autoritzat per les autoritats sanitàries |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|