Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer i aplicar els conceptes, mètodes i tècniques de la biofísica en l’estudi de les funciones de l’organisme humà.
Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Bases matemàtiques
|
Magnituds i unitats, Sistema Iinternacional (SI)
Notació decimal. Múltiples i submúltiples
Factors de conversió
Representació gràfica de funcions (Log i Ln, Sinusoïdals)
Regressió lineal i no lineal
|
2.- Moviment ondulatori
|
Oscil·lació, ona
Expresions matemàtiques del moviment ondulatori
Ones longitudinals i transversals, materials i electromagnètiques, esfèriques i planes
Teorema de Fourier
Propagació de les ones en el medi material (Energia, potència, intensitat i nivell d'intensitat)
Absorció, reflexió i transmissió de les ones sonores
|
3.- Ultrasons
|
Propietats dels ultrasons
Producció de la ona ultrasónica
Absorció i detecció
Efecte Doppler
Protecció i seguretat
|
4.- Estructura de la matèria
|
Estructura de l'àtom
Model atòmic de Rutherford
Model atòmic de Bohr
Model quàntic de l'àtom
Diagrames i transicions energètiques
Unitats d'energia en física atòmica
Partícules nuclears: núclids
Models nuclears
Forces nuclears i estabilitat nuclear
|
5.- Ones electromagètiques
|
Ones electromagnètiques: magnituds característiques
El fotó
Espectre electromagnètic
Radiacions ionitzants
Radiacions no ionitzants
Radiacions òptiques. Ultraviolada (UV), visible, infraroja (IR), Làser
Camps electromagnètics: radiofreqüència, microones
Làser
|
6.- Radioactivitat
|
Radioactivitat
Processos radiatius
Activitat
Llei de decreixement radiatiu
Període de semidesintegració i vida mitja
|
7.- Interació de la radiació amb la matèria
|
Interacció de partícules amb la matèria (tipus col·lisió, poder frenada, transferència lineal d'energia
Interacció de fotons amb la matèria
Interacció d'electrons amb la matèria
Interacció de neutrons amb la matèria
|
8.- Unitats radiològiques i detecció de la radiació
|
Magnituds i unitats radiològiques
Detectors i dosímetres de RI
Detectors i dosímetres de RNI
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
18 |
9 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del funcionament global de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball pràctic, ampliació i treball interactiu amb el professor dels temes exposats en les classes magistrals. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Durant les sessions de seminaris es proposaran tasques que posteriorment seran avaluades
|
30%
|
Altres |
|
Prova final que avaluarà tots els continguts impartits en les classes magistrals i en el seminaris: preguntes de resposta concisa, resolució de problemes i preguntes tipus test |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura de Física per a fisioteràpia i Biomecànica té dues parts clarament diferenciades: l'avaluació del temari de física i l'avaluació del temari de biomecànica. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la ponderació de les dues avaluacions amb un 60% de física i amb un 40% de biomecànica. Avaluació de l'assignatura: 60% física + 40% biomecànica Tant en la primera com en la segona convocatòria, s'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% en la prova escrita final per poder comptabilitzar la nota de l'avaluació contínua (examen parcial, activitat formatives del Moodle, etc). En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. L'avaluació específica del temari corresponent a cadascuna de les dues parts es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: FÍSICA 60% | Activitats formatives | 8% | Qüestionaris proposats durant el curs a través del Moodle | Pràctiques | 10% | Avaluació dels coneixements treballats previs i posteriors a la realització de les pràctiques. | Examen parcial | 12% | Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. | Examen | 30% | Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% de la nota total d'aquest examen final (condició estricte i imprescindible) per poder comptabilitzar la nota corresponent a les activitats formatives, a les pràctiques i a l'examen parcial. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en l'examen final. |
BIOMECÀNICA 40% | Activitats formatives | 12% | Avaluacions escrites presencials. | Examen parcial | 8% | Preguntes test, resolució de problemes i preguntes curtes o de desenvolupar, sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. | Examen | 20% | Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% de la nota total d'aquest examen final (condició estricte i imprescindible) per poder comptabilitzar la nota corresponent a les activitats formatives, a les pràctiques i a l'examen parcial. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en l'examen final. | Si no es supera la primera avaluació, l'alumne tindrà opció a presentar-se a una segona avaluació (que tindrà la mateixa estructura i condicionants que la primera avaluació). Durant les proves avaluadores, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
- Física para ciencias de la vida. David Jou Mirabent, Josep Enric Llebot Rabagliati, Carlos Pérez García (2a ed. McGraw-Hill, cop. 2009)
- Física para biología, medicina, veterinaria y farmàcia. Miguel Ortuño Ortín (Crítica, 1996)
- Introduction to biological physics for the health and life sciences. Kirsten Franklin (Wiley, cop. 2010)
- Introduction to health physics. Herman Cember, Thomas E. Johnson. (4th ed. McGraw-Hill Medical, c2009)
- Intermediate Physics for Medicine and Biology. Russel K. Hobbie (4th ed. Springer 2009)
Altres recursos: Utilització de l’entorn virtual Moodle per a l’assignatura de Física Mèdica. |
Complementària |
|
Física: para la ciencia y la tecnología. Tipler, Paul Allen. Ed. Reverté |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|