DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) NUTRICIÓ Codi 14204141
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALAS SALVADÓ, JORGE
Adreça electrònica jordi.salas@urv.cat
annamaria.bonada@urv.cat
jesusfrancisco.garcia@urv.cat
Professors/es
SALAS SALVADÓ, JORGE
BONADA SANJAUME, ANNA MARIA
GARCÍA GAVILÁN, JESÚS FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible</strong>&nbsp;d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p></div><div><br /></div><p> A. Conèixer, reflexionar i interessar-se pels determinants de les necessitats energètiques i nutricionals de la població sana i malalta. B. Comprendre, considerar i valorar les necessitats i els riscos nutricionls específics en les diferents etapes fisiològiques de la vida. C. Comprendre, reflexionar i apreciar les causes, els tipus i les conseqüències de les deficiències nutricionals. D. Analitzar, considerar i valorar les causes, mecanismes fisiopatològics, diagnòstic, conseqüències i abordatge dels trastorns de comportament alimentari (TCA). E. Analitzar, considerar i valorar les causes, mecanismes fisiopatològics, diagnòstic, conseqüències i abordatge de la obesitat. F. Comprendre, considerar i valorar les diferents tècniques de suport nutricional artificial. G. Analitzar, considerar i valorar la importància i necessitat del suport nutricional davant de diverses malalties que comporten malnutrició. H. Analitzar, considerar i valorar aquelles situacions susceptibles de ser tractades mitjançant dietoteràpia i saber dissenyar dietes específiques per a la diabetis, obesitat, dislipèmies i altres malalties prevalents. I. Avaluar, evidenciar i participar en els procediments de valoració de l’estat nutricional. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A14 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al Sistema musculoesquelètic
 A15 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la col·locació de vies i administració de medicació
 A30 Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A14 Fer una antropometria
 A15 Col•locar una sonda nasogàstrica
 A30 Indicar una dieta adequada
Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial
Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica
 A36 Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
GENERALITATS Necessitats nutricionals. Concepte de necessitat, recomanació i aport de seguretat. Objectius de les recomanacions. Com utilitzar les recomanacions. Factors que condicionen les necessitats nutricionals: edat, sexe, composició corporal i alimentació. La malaltia com a condicionant de les necessitats.
Necessitats en energia, macronutrients, fibra alimentària i aigua. Energia: balanç energètic, factors que condicionen les necessitats i estimació dels requeriments. Necessitats en proteïnes i aminoàcids. Necessitats en carbohidrats. Necessitats en fibra soluble i insoluble. Lípids : Funció i necessitats. La dieta equilibrada en principis immediats. Necessitats d’aigua.
DEFICIÈNCIES NUTRICIONALS - Desnutrició proteica-energètica. Definició. Fisiopatologia. La malaltia com a causa de desnutrició. Prevalença hospitalària i en el nostre entorn. Causes hospitalàries evitables de desnutrició. Formes clíniques: Marasme i Kwashiorkor. Conseqüències bioquímiques, clíniques i funcionals. Pronòstic i tractament.
- Deficiència i excessos en vitamines liposolubles. Importància i necessitats. Causes de deficiència, manifestacions clíniques i tractament. Intoxicació. Avaluació de l’estat en vitamines.
Deficiència en Vitamina D en el nen i l’adult. Fonts de vitamina. Necessitats. Causes de deficiència. Manifestacions clíniques, radiològiques i bioquímiques. Conseqüències. Prevenció i tractament.
Deficiència en vitamines A, E i K. Necessitats. Causes de deficiència. Manifestacions clíniques i tractament.
- Deficiència i excessos en vitamines hidrosolubles. Fonts alimentàries. Absorció, transport i metabolisme. Funcions a l’organisme. Causes de deficiència. Manifestacions clíniques, bioquímiques i funcionals del deficiència. Prevenció i tractament. Avaluació de l’estat en vitamines.
- Deficiència i excessos en minerals i oligoelements. Fonts alimentàries. Absorció, transport i metabolisme. Funcions a l’organisme. Causes de deficiència. Manifestacions clíniques, bioquímiques i funcionals del deficiència. Prevenció i tractament. Intoxicacions.
ALIMENTACIÓ A LES DIFERENTS ETAPES DE LA VIDA - Alimentació durant les diferents etapes de la vida I. Importància de la nutrició sobre la gestant, el fetus i el futur fill. Importància de la nutrició de la dona en període d’alletament.
- Alimentació durant les diferents etapes de la vida II. Prevalença i causes de desnutrició del vell. Importància de la nutrició a la vellesa.
- Lactància materna. Fisiopatologia. Importància. Diferències entre la llet materna i altres llets. Avantatges. Contraindicacions. Aspectes pràctics de la lactància materna. Problemes.
Lactància artificial i beikost. Diferències entre les diferents llets artificials. Normes d’higiene i bona pràctica. Alimentació complementària.
TRASTORNS DEL COMPORTAMENT ALIMENTARI I OBESITAT - Obesitat I. Definició, epidemiologia. Etiopatogènia. Conseqüències metabòliques i físiques. Malalties associades a l’obesitat. Diagnòstic.
- Obesitat II. Obesitat exògena i secundària a altres malalties. Conducta a seguir davant un malalt que presenta obesitat. Examen clínic dirigit. Tractament de l’obesitat i de les seves complicacions.
- Trastorns del comportament alimentari. Anorèxia nerviosa, bulímia nerviosa, compulsions alimentàries, rumiació, pica. Anorèxia infantil.
TÈCNIQUES DE SUPORT NUTRICIONAL I AVALUACIÓ DE L'ESTAT NUTRICIONAL Avaluació de l'estat nutricional. Dietètica clínica. Avaluació de l'estat nutriicIonal. Dieta equilibrada. Dieta vegetariana. Dietes alternatives i perilloses. Principals situacions clíniques susceptibles de millorar amb la dieta. Patologies on la dietoteràpia te un paper marginal. Principis de la prescripció dietètica.
- Nutrició enteral. Indicacions de la nutrició enteral. Vies d’accés en nutrició enteral. Nutrició enteral continua o discontinua. Formulació d’una dieta enteral. Complicacions. Monitorització de la nutrició enteral.
- Nutrició Parenteral. Definicions. Indicacions. Vies d’accés. Nutrients utilitzats i els seus requeriments. Programació i desenvolupament d’una nutrició parenteral. Controls bioquímics i de l’estat nutricional. Complicacions i la seva prevenció.
NUTRICIÓ EN SITUACIONS ESPECIALS I CASSOS CLÍNICS - Nutrició i dietètica del malalt renal. Insuficiència renal. Síndrome nefròtic. Litiasi renal.
- Nutrició en les malalties caquectisants.
- Nutrició i malaltia hepàtica
- Control dietètic de la diabetes
- Cas clínic de diabetes
- Control dietètic de la HTA. I les dislipèmies
- Cas clínic d’obesitat
- Control dietètic de les dislipèmies.
- Cas Clínic. Càncer i SIDA.
- Cas Clínic. Suport nutricional en el malalt crític.
- Cas Clínic. Wernicke.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A14
A15
A30
A36
A46
18 18 36
Pràctiques a laboratoris
A14
A30
A46
9 6 15
Pràctiques clíniques
A14
A30
A46
12 4 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A14
A30
A36
A46
3 3 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A3
A15
A30
A36
A46
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de l'assignatura e interès de la mateixa
Sessió Magistral Exposició teòrica de blocs temàtics a l'aula. En cas de impossibilitat per aforament donada la pandèmia de COVID es realitzarien classes de forma virtual i classes presencials per resoldre dubtes.
Pràctiques a laboratoris Realització de pràctiques guiades. En cas de impossibilitat per aforament donada la pandèmia de COVID es dividiran les classes en dos grups.
Pràctiques clíniques Estades clíniques a la Unitat de Nutrició emb la finalitat de saber avaluar l'estat nutricional d'un malalt i quen està indicat un suport nutricional especial.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució a classe de cassos clínics relacionats amb nutrició
Atenció personalitzada A través de moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Es es demanarà o farà a través de moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A14
A30
A46
Assistència i participació


2%

Pràctiques clíniques
A14
A30
A46
Assistència i participació 3%
Proves mixtes
A3
A15
A30
A36
A46

(1) Cas clínic sobre dieta a l'examen final

(2) Cas clínic amb preguntes al examen final

(3) Preguntes tipus test

(4) Preguntes curtes

(1)15%


(2)25%


(3)20%


(4)35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es obligatori assistir al menys al 66% de les pràctiques i entregar el manual de pràctiques a temps per poder-se presentar a l'examen.

Si a la segona convocatòria hi ha menys de 10 alumnes presentats, l'examen serà oral

A la segona convocatòria no contarà la nota de les pràctiques clíniques ni les de laboratori per el que el pes de les proves mixtes serà de: cas clinic sobre dieta (15%); Cas clínic amb preguntes curtes (25%); Preguntes tipus test (25%); Preguntes curtes (35%).

En cas de impossibilitat de fer examen presencial (proves mixtes) per problemes d'aforament donat la pandèmia COVID-19, l'examen final serà solament en format de preguntes test.


Fonts d'informació

Bàsica Salas-Salvadó J, Bonada A, Trallero R, Saló ME, Burgos R., Nutrición y Dietètica Clínica, 4ª, Elsevier
Salas-Salvadó, Trallero R et al., Medicina interna (Farreras-Rozman), 15ª, Harcourt
Salas-Salvadó J, Bonada A, Trallero R, Saló ME, Burgos R., Nutrición y Dietètica Clínica, 4ª (Digital), Elsevier

Nutrición y Dietètica Clínica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent